asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Az igazi katasztrófafilm (A hülyeség kora, 2009)

2009.09.29. 17:33 efes

2055-öt írunk, London víz alatt. Egy Mézga köbüki stílusában formatervezett toronyházban egy öregember (szakáll nélkül) nyomogatja az érintőképernyős számítógépének képernyőjét, azon tépelődve: Vajon hol rontottuk el? A Greenpeace és a többi hasonló ügyben tevékeny civilszervezet legújabb, közösen gyártott oktató horrorfilmje nem sci-fi, hanem maga az eljövendő valóság.

 

A film hatalma

A film, vagyis a valamilyen rendezői elv alapján sorba rendezett képek meghatározott sebességgel való egymásutáni levetítése már a kezdetek kezdetén nyilvánvalóvá vált, hogy mennyire alkalmas tömegek véleményének, világszemléletének, világhoz való viszonyának befolyásolására. Az első példát rögtön az egyik első vetített film adta: Lumiére-ék egy vonat állomásra való érkezését vetítették még vásári attrakcióként a kíváncsi forgatagnak, és meglepve tapasztalhatták, hogy a közönség sikoltva és egymást taposva ugrott félre a vásznon közeledni látszó gőzmozdony elől – a film fizikailag hatott a nézőkre. Ezt a hatást persze az idő folyamán egyre finomabb és egyre rafináltabb eszközökkel a mai napig használják, olykor reklám, illetve politikai propaganda célra is. A propagandafilmek igazi mesterei a totalitárius rendszerekben alkottak: Leni Riefenstahl a náci német, Eizenstein, Pudovkin, sőt René Clair a kommunista szovjet rendszer mai szemmel is érdekes és főleg, tanulságos propagandafilmjeit alkották meg, melyek annak idején komoly szerepet játszottak a tömegek nevelésében (értsd.: agymosásban). A szabad világ sem restelkedett a film tömegekre gyakorolt hatásának kiaknázásában: a filmes háborút Amerikában nem kisebb nevek, mint Frank Capra, John Huston vagy Walt Disney vívták. A propagandafilmek sokáig csak a politika eszközeiként, annak ideológiai fegyvereként funkcionáltak, hiszen csak a politika tudott megmozgatni olyan pénzügyi eszközöket, melyek azok gyártását és forgalmazását finanszírozni tudták. Csak a telekommunikáció és az internet, illetve azok lényegesen olcsóbb film(mozgó kép)gyártási technológiáinak elterjedésével tudott ez a folyamat szélesebb körben használatossá válni; ma már propagandafilmekkel bombázza a népet mindenki, az állatvédőktől és az egészségnevelőktől az iszlám fundamentalistákon keresztül az országimázs-építőkig és vissza, több-kevesebb sikerrel. A propagandafilmek ereje ugyanis akkor erősebb, ha csak az visszhangzik a közönség elméjében. Mihelyt választási lehetőség adódik, a közönség élni is fog annak lehetőségével, és a propaganda természetszerűleg alkalmazott daráló didaktikáját a szórakozás problémamentes és kényelmes passzivitására fogja cserélni, így mára szinte egyetlen eszköz maradt: a sokk ereje.

 

Környezetvédelmi propagandafilmek

A különböző környezetvédelmi alapítványok, csoportok (WWF, Greenpeace, stb.) a kezdetektől élnek a műfajjal, használják annak eszközeit, amivel csak egy probléma adódik: túlnyomórészben azok nézik ezeket, akik valamilyen módon már elkötelezettei az adott problémák elleni harcnak, számukra talán felesleges is a ködszurkálás és a provokáció, legfeljebb a hitbéli megerősítésben játszhatnak szerepet ezek a filmek. Szőrmebunda-gyártók, húsevők, notórius szemetelők, energiapazarlók, olajmágnások és telkükre szélerőművek telepítését esztétikai indokkal ellenzők nem néznek ilyen filmeket, így ezek a legnagyobb hatással véleményem szerint a gyermekekre lehetnek, feltéve, ha nem kötelező tanagyagként tálalják őket.

 

Katasztrófa vár reánk

Pedig kétség nem fér hozzá, hogy katasztrófa vár reánk, vagy 2055-ben, ahogy ez a film is sugallja, vagy korábban, vagy későbben. Nyilvánvaló, hogy a Föld energia- és egyéb ásványkészletei végesek, a Föld már nem sokáig képes eltartani ezt az elképesztően felelőtlen életformát folytató homo sapienst. Mi, akik megnézzük ezt a filmet, már tudjuk ezt, azoknak kéne látni, akik ezzel nincsenek tisztában, azt viszont nem tudom, hozzájuk hogyan fog ez a film eljutni. Főleg felsőbb (értsd.: politikai ÉS gazdasági) akarat híján. (A televíziót mindenesetre hasznosabb médiumnak gondolom ez ügyben, mint a mozit, míg van a hagyományos értelemben televízió!) Így a Katrina-hurrikánt túlélő ökológus, a bájosan naiv angol ökohippi pár, a legszimpatikusabb arc, a 80 éves alpesi túravezető vagy a nigeri orvos-tanhallgató lány hiába mond érdekes, megdöbbentő és szívszorító dolgokat, csak bólogathatunk, hogy nincs ez így jól. ÉS MINDEN MARAD A RÉGIBEN. Bombát nekik, mondhatnám, ha már a propagandafilm sem működik, csak hát egy környezettudatos filmkritikus sem használ bombát.

 

Maga, A hülyeség kora című film amolyan vitán felül jó szándékú, még illedelmesen provokatív, bájosan suta grafikai és dramaturgiai megoldásokkal operáló propagandafilm, mely valódi dokumentumfelvételekkel próbálja megteremteni saját hitelét. Sajnos, például az angol ökohippi pár mi tagadás, meglehetősen ostoba naivitása a nevetést, az indiai repülőtársaság tulajdonosa értetlenséget, a film egésze pedig leginkább a tehetetlen dühöt váltja ki belőlem, a nézőből, és ez nem biztos, hogy a legjobb hatás, mit az Ügyben elérhet. Ez a film alkotóinak sara, élén Franny Armstrong rendezővel; ez a hang az amolyan szüfrazsettes, „béketankos” utcai tüntetésekhez talán elég, főleg, hogy a sok környezettudatos és csinos csajhoz könnyebben csapódnak a fiúk is, azonban a film éppen azokhoz nem fog eljutni, akikhez nagyon, de nagyon kellene. Vagy ha eljut, akkor azok „már megint ezek a hippik!” felkiáltással el is intézik. És marad minden a régiben, az idők végezetéig, azaz legfeljebb 2060-ig.

 

A film az asanisimasa szerint: 5/10, az Ügy: 10/10.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr471375543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.09.29. 22:19:54

"a film egésze pedig leginkább a tehetetlen dühöt váltja ki belőlem"

Most akkor, ha annyira rossz, akkor miért 5/10, vagy szimplán depresszióba zuhantál a mondanivalótól? ;D

Mehley 2009.09.30. 00:12:03

Igen efes, a hülyeség kora. Pontosan erről szól, hogy tudjuk mekkora gáz van, tehetnénk is, de csak nagyon keveseknek van akaratereje és lehetősége. A helyedben nem lennék büszke arra amit idefirkantottál erről a filmről. A fele propagandáról szól, a másik felében meg fikázod a filmet, aztán adsz neki egy 5-öst, miközben az épphogy "A" kategóriás középszerű akciófilmeket magasabbra értékeled. Ez a hülyeség kora. Mindenkiről szól és rólad is, amiért nem népszerűsíted, ezt a most kivételesen pozitív propagandát! Egyetértesz az üggyel, de a filmet a végletekig lehúzod. Utánanéztél hogy mennyiből forgatta a csajszi a filmet? Kit érdekelnek a gagyi effektek? Ez pont hogy nem erről szól. Ebben a témában teljesen újszerű elgondolás a forgatókönyv, ezt kellene értékelni, a mondanivalót és hogy gondolom te is szeretnéd, ha a gyerekeid nem posztapokaliptikus környezetben halnának meg a jelenkor profitorientált tömegpusztítói miatt! Korábban csak elmondták hogy baj van, aztán súlykolták (home, the inconvenient truth) most pedig a jövőből nézzük vissza, hogy mekkora barmok voltunk. Ha ez sem segít, akkor semmi...

Ez természetes szelekció, semmi más. Az életképes marad életben. A mi szelekciónk pedig pontosan az, hogy sok mindent, de főként saját magunkat pusztítjuk ki. X idővel ezután pedig majd talán kifejlődik egy értelmesebb lény, aki képes fenntarthatóan élni ezen, vagy bármely más bolygón.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.09.30. 00:43:51

Vajon hol rontottuk el? Húsz éve? Azóta? vagy valamivel korábban? Muhinál, a taár ellen? Nem az kicsit korai, és tulképp tübb esélye volt a Debrecennek megnyerni a BL-t, mint ott győzni. Mohácsnál? Ott méglehetett volna kapirgálni, de minek? Mi van ha győzünk? Tizenéven belül jön egy másik, komolyabb?
Rákóczinál, 1848-nál, a kiegyezéssel? Azzal ugyan vastagon, de akkor olyan jó ötletnek tűnt, ahogy az első világháborúba való belépés is, ami meg hozta Trianont.
itt ülök, tépelődok itt magamban, és nem tudom pontosan kitalálni, holy a fenébe ronthattuk el?
Az biztos,hogy hazánk bölcsei, csak a közelmúltban is, valahogy nem karcolgáttak azt a szintet, amit kellett volna. De ezt korábban se vitték túlzásba.
Talán kéne egy filmet forgatni a témáról. Olyan igazit, felhasználva a korhű dokumentumokat, felépíteni az egészet,és alaposan végigvesézni, hogy ugyan már, hol a fenébe ronthattuk el?
Aztán esetleg megtudjuk, elégedetten hátradőlhetünk, és elmondhatjuk: biza, akkor, pont ott, és kertelés nélkül bevallhatjuk: ő volt az!
És akkor lesz valami?

Mehley 2009.09.30. 01:05:33

@Vérnűsző Barom: Az egy dolog, hogy hol, ki és mikor cseszte ezt el magyar vonatkozásban. A probléma egészében nekünk "csak" egy kis szelet jutott szerencsére. Ez persze nem mentesít semmitől.

Hogy globális szinten hol csesztük el? Amikor az amerikai törvényhozás lehetővé tette, hogy ilyen formában részvénytársaságok alakuljanak és gyakorlatilag komoly elszámoltatás nélkül kedvükre csesszenek szét mindent maguk körül a profit érdekében. Ezt vette át aztán az összes ország 1900 környékén. Mára pedig nem a kormányok kormányoznak, hanem a multik és az olaj.

A The Corporation című film sok mindenre választ ad!

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2009.09.30. 01:26:01

Részemről korábbra teszem a problémák nyakunkba szakadását. Még MI megéljük az első igazi hullámát a bajoknak. Lesz itt minden.
Nem az unokánk fogja átkozni a felmenőit, mi magunk fogjuk a másikban meglátni a bűnöst.
"Ki szelet vet, vihart arat."

2009.09.30. 02:58:55

Az ökokatasztrófa-jósoknál még a 2012-es világvégében utazók is becsületesebbek, mert ők legalább vállalják a beégés kockázatát.

kilencövestatu 2009.09.30. 06:32:05

Hát kb. ott lett elbaszva amikor az első emberelőd elkezdett lándzsahegyet pattintgatni kőböl, vagy csontból. Igen, amikor a 2001 űrodüsszeiában a majomember elkezdi diadalittasan hajigálni a csontot, az az elbaszás pillanata.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.30. 07:28:52

Sehol sem rontottuk el. Ez egy ősbuta propagandafilm. A film állításai hülyeségek.

alex4427 2009.09.30. 08:59:44

Roppant megnyugtató lenne, ha az állításod bővebben is kifejtenéd, érvekkel alátámasztva!

alex4427 2009.09.30. 09:04:44

A film nagyon fontos, de - szerintem sem - elég ütős! De nem is ez a fő probléma!
Hanem pl. hány nézőhöz jut el? Hányan fognak elgondolkodni? Hányan lesznek, akik tesznek/tehetnek is valamit?
Bevallom, nem vagyok túl optimista! Ez ugyanis VALÓBAN a hülyeség kora! ( A film címe nagyon jó!)
Ez most a hülyeség kora: az önpusztító, mohó, ostoba consumerisnus kora!
A világtörténelem legsikeresebb eszméjével/rendszerével, a fogyasztói társadalommal "csak" egyetlen baj van - tönkreteszi, elpusztítja a Földet!
A filmmel is baj van. Mert ugyan nagyon fontos, nagyon informatív, de nem elég erős! (Persze nem tudom, hogy a hülyeség ellen milyen erővel lehetne harcolni!Pláne, amikor hatalmas erők állnak a hülyeség pártján!)

alex4427 2009.09.30. 09:08:50

@alex4427: Consumerismus - természetesen!
avagy konzumerizmus (magyarul!?)- a neve, minden idők "legsikeresebb" izmusának!

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.09.30. 09:17:23

@Mehley: Az égadta világon semmit nem fog elérni ez a film, hiszen abba az egyetlen moziba, ahol játsszák, csak azok mennek el, akik AMÚGY IS, odafigyelnek azokra a dolgokra, amire ez a film (meg a Földünk, stb.) szól. Akiknek változtatni kellene, az be se ül erre a filmre, erről beszélek, mit nem lehet ezen érteni. Filmnek meg rosszabb (szerintem!!!) mint az általad kifogásolt, általam pedig jobbnak tartott középszerű akciófilmek (vagy mik). Az ügynek szól (mindezek ellenére), az 5 pont, és mivel a film rossz, ezért nincs meg a maradék.

@Vérnűsző Barom: Nekem az a legnagyobb bajom, hogy éppen azok nem fogják ezeket az el nem készült filmeket megnézni, akiknek szól. Minden egyéb, csak a "csapatépítő tréningek" alacsony hatásfokát birizgálják.

@Gamma Leonis: Igazad van, csak éppen nincs szél. Vagy ha van, azt észre sem venni a légkondicionált irodákban... Az ilyen filmek soha nem érik el a hatásukat, mert néhány ökohippi (mint én is!) itt most jártatta a száját, a multik meg mennek tovább az extraprofitjuk felé. Homlokegyenest más út ez a környezetvédelemmel.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.09.30. 09:20:19

@alex4427: Van ilyen szó? :) Fogyasztói társadalom, fogyasztói kultúra. Ez a gáz. Az efféle szimpi, de ügyetlen filmek helyett a kertévékben lenyomott provokatív és brutális környezetvédelmi tárgyú szpotoknak több értelme lenne, bár itt már fennáll az a tétel is, hogy aki kiáll a sarokra, azt elébb-utóbb meg is basszák. Kemény világ ez.

2009.09.30. 09:47:18

"csak azok mennek el, akik AMÚGY IS, odafigyelnek" - annyiból működhet mégis, hogy ad valami happening jelleget a premier (így is volt), amiről aztán beszámol tv, újság. Amiket pedig már NEM CSAK AZOK nézik. Főleg hogy erre pl. a Novák Péteren kívül más is megjelent. Jelenjen is, miattuk lesz belőle hír, így végül is a terv: bejön.

feribácsi 2009.09.30. 09:47:42

@Birca: Ezek szerint minden jól működik, a levegő és a vizek tiszták, nincs túlnépesedés, nincs klímaprobléma, stb... Hol élsz?

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.09.30. 10:09:10

@zsollancs: Ez így van persze, de csak azoknak, akik ott voltak. (Én cinikus sajtósokkal néztem...:) Rájuk vonatkozik a "csapatépítő tréning" kitételem. Az, hogy hír? Nos, jót mutat a Fókuszban, hogy "néhány celeb villog valami ökohülyeségen" két olyan hír között, hogy megdöglött Annuska kutyája és VV Anikó harmadik mellet csináltat magának, vagy a bumlihíradóban egy véres baleset, meg parasztvakító öltönyös pofa között. Ettől még azonban (épp most láttam) jófejnek tűnő, tizenéves srác, biciklin (!), miután utolsót kortyolt a félliteres kólájából, laza mozdulattal kúrta oldalra, az Andrássy szervízútjára. Pedig, még az is lehet, hogy látta ezt a filmet. De nem ő a lényeg, hanem az a sok vállalkozó, multimenedzser, olajmágnás, befektető, akik csak a pénztárcájukat nézik: na ők tudomást sem vesznek erről az egész dologról, film ide, performansz oda. Még az ennél lényegesen hatékonyabb Greenpeace-es ökoterroristákat is elintézik jól fizetett zsoldosaikkal, ügyvédeikkel, stb. Ellenük nevetséges ez a film. De nevetséges iskolai tananyagként is, hiszen ha kötelező lenne a megtekintése, akkor az jó alkalom lenne a lógásra, továbbá, hajdani pedagógusként mondom, ami kötelező, az leginkább az ellenkezést váltja ki. Így maradnak azok, akik amúgy is megnéznék. Nos, lehet hogy rájuk hatással van a film. ÉS AKKOR MI VAN?

Nekem amúgy nincs bajom a Novákkal, itt nem tetszett a hangja. Néha azt hittem, az Alföldi beszél, vele sincs bajom, csak olyan az orgánumuk, hogy az nem mindenhova jó. Ide, szvsz nem.

2009.09.30. 11:06:03

Abszolút nincs bajom a Novákkal, sőt, csak azért írtam, mert ő mindig ott van, ahol bajba kerül egy bokor, szimpatikus is ez benne, itt meg jött azért más is.

Mehley 2009.09.30. 11:52:27

@efes: Az, hogy a home-ra és erre is öt pontot adtál a tízből, tökéletesen reprezentálja hogy az ügyből mennyire veszed ki a részed! Mi az hogy akinek változtatnia kellene odafent az úgysem nézi meg? Ez hozzállás? Leülhetsz, egyes!
Ha a gigamultik nem változnak, akkor az embereknek kell változniuk, ami azért a környezeti katasztrófákkal karöltve elindíthat majd valami pozitív változást. Csak ehhez kellene pl némi optimistább hozzáállás mindenki részéről, különösen azok irányából akik az éterbe szórják az ilyen filmekről az értékelésüket. Fikázod a home-ot a Novák miatt? Az eredetiben föld anya beszél, nem is férfihang... szóval azt akarod mondani, hogy te a filmeket szinkronosan értékeled??? Nézd meg az összeset eredeti nyelven, ha kell felirattal, aztán utána írd újra az összes értékelésed... meg gondolod végig hogy mekkora a felelősséged emberként és "filmkritikusként" ha a bolygó, a gyereked és az emberi faj túlélése a tét. Ááá nem tehetünk semmit, inkább várjuk meg míg elrohadunk, addig meg nézzünk meg még pár akciófilmet, igaz? Fikázod az animációt ebben a filmben? kb 500 ezer dollárból készült a film ember! Ha számítógép animációra vágysz, nézd meg a transformerst...

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.30. 11:57:21

@feribácsi: Túlnépesedés??? Hol látsz ilyet? Ez egy 30 éve lejárt lemez. Mai változata a globális éghajlati katasztrófa, ami ugyanolyan hamis téveszme.

Ami a szennyezést illeti, ez létező valami, egyes helyeken, de ez egy megoldandó és megoldható valami, s nem katasztrófa.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.30. 12:02:49

@alex4427: Elég idős vagyok, hogy emlékezzem, hogy 30 éve meg a túlnépesedéssel riogatták az embereket, hogy 2000-ben 10 millárd ember lesz, 2050-ben 25 milliárd, meg hasonló hasraütéssel előállított alaptalan számok. Azóta persze kiderült: a Föld elbír 30 milliárdot is, s ennek a fele sem lesz SOHA. a túlnépesedés egyes helyeken ideiglenes helyi probléma, nem globális. Ugyanaz a mostani aktuális klímakatasztrófával butaság, ahogy van.

bircaman.freeblog.hu/archives/2008/07/26/A_globalis_melegedesi_bloffrol/

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.09.30. 12:08:54

@Mehley: Látom, olyan elvakult fanatikus vagy, mint azok, akik miatt itt tart a Föld. Én azt mondom, hogy az emberek nem fognak változni ettől a filmtől, mert NEM NÉZIK MEG. Azért húzom le a filmet, mert filmként, médiumként és "fegvyerként" egyaránt rossz. Indokaim ott vannak a posztben, illetve itt, olvass. Vagy hőbörögj tovább, nyitott kapukba befele...:)

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.30. 12:17:56

Következő javaslat az ősbuta dolgokra fogékony célközönségre építő szenzációhajhász bulvárprodukció rendezőjének:

i. e. 84520. század - a rágcsálók szomorkodnak "miért hagytuk kipusztulni a dinoszaruszokat, olyan kedves kis állatok voltak?"

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.30. 12:18:59

@efes: Itt tart a Föld? Hol? Soha nem volt ilyen jó az emberi élet a Földön, mint korunkban. Itt tartunk? Igen! S jó, hogy "itt" tartunk.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.30. 12:21:34

@Mehley: Miért változzanak a "gigamultik"? Hagyják abba a termelést és kezdjenek meditálni talán? A sok ősbuta zöld menjen el egy szigetre és ott építsék ki saját társádalmukat, de ne zaklassák a normális embereket, akik fejlődést, jólélet akarnak, s nem kívánnak pl. csak húsvétkor fürödni, hogy így spórolják a vizet.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.30. 12:26:06

@efes: A fogyasztói társadalom mint olyan egy ideiglenes valami. Egyszerűen ne akarjuk elvenni a szegénységben éltektől a lehetőséget, hogy fogyasszanak, jól éljenek! Előb-utóbb a fogyasztás valóban csak fogyasztás marad, a céltalan túlzások meg eltűnnek.

Kedvencem a méregzöld aktvista, aki ellátogat Afrikába, ott megszáll 5-csillagos szállodába, majd oktatni kezdi a helyieket, hogy a világ érdekében legyenek szívesek abbahagyni mindent, amit 5000 éve csináltak, mert ezzel katasztrófát okoznak, ezután aktivista hazamegy és átviszi újabb kitüntetését. Ennek rosszabb változata a segélyaktivista, aki sikeresen tesz tönkre teljes régiókat segélyeivel. Ez utóbbi általában a narkózásba beleunt rocksztárok kedves hobbija.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.30. 12:35:34

@Mehley: "Mára pedig nem a kormányok kormányoznak, hanem a multik és az olaj."

Nagyon helyesen. A Föld jövője az egység. Ezt nem politikusok teszik valóvá, hanem éppen az említett cégek. Most scak a folyamat kezdetén vagyunk. Ez azonban egy JÓ folyamat. A globalizmus az emberiség reménysége, s valódi, megvalósítható alternatíva. Tudom, a zöldek azt szeretnék, ha az országhatárok le lennének zárva vasfalakkal, sőt az egyes megyehatárok is, s mindenki kötelezve lenne, hogy úgy éljen, mint 3000 éve. Dehát kit érdekel az eszement zöldek véleménye???

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.30. 12:36:22

@alex4427: "A világtörténelem legsikeresebb eszméjével/rendszerével, a fogyasztói társadalommal "csak" egyetlen baj van - tönkreteszi, elpusztítja a Földet!"

Viccelsz?

alex4427 2009.09.30. 13:35:06

@Birca:
NEM! (A filmet láttad?)

alex4427 2009.09.30. 13:36:45

@Birca:
"Előb-utóbb a fogyasztás valóban csak fogyasztás marad, a céltalan túlzások meg eltűnnek."
Viccelsz? (!:)

alex4427 2009.09.30. 13:42:03

A Duna-partról miért nem lehet az autósokat kitiltani? (Hogy ne csak magasröptű eszméken vitatkozzunk!:) Európa legszebb korzója lehetne!

Persze Pécsett is meg kellett bukni a polgmesternek, hogy legalább a városháza előtti VIP parkoló megszűnjön! ("Szegény" képviselők most aztán, akár percekig is gyalogolhatnak!)

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.30. 14:47:32

@alex4427: Pedig ez a helyzet. A kommunizmus rossz eszme, új zöld köntösben is az. A megoldás: több kapitalizmus.

alex4427 2009.09.30. 15:17:32

@Birca: Érdekes! Nekem is a kommunizmus jutott eszembe (arról amit írtál):
"Előb-utóbb a fogyasztás valóban csak fogyasztás marad, a céltalan túlzások meg eltűnnek."
Azaz, mint a (soha nem volt!) kommunizmusban: mindenkinek a szükségletei szerint! (???)

Ezzel szemben:
"... a multinacionális nagyvállalatok lényegükből fakadóan érzéketlenek, erkölcstelenek, egocentrikusak, a profiton és a piaci tortából kihasított minél nagyobb részesedésen kívül semmi más nem érdekli őket. Mintaszerű pszichopaták, emberszerű szörnyek, akik a fogyasztás oltárán feláldoznak mindent. Pénzért, hatalomért, végtelen növekedésért." - írta a Port.hu kritikusa (a The Corporation c. film kapcsán) 2005 végén. Mára abszolút beérett!:(

Pl. a (pénzügyi) világválság eddigi "eredménye": a bajban lévő bankokat kisegítették közpénzekből! (Persze, ha nyereségesek, akkor a profitjuk továbbra is magánügy!)

P.S.: persze az is magánügy, hogy a blog-tulajdonos úr meddig tűri a (filmhez kapcsolódó) OFFolást!?

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.30. 15:38:16

@alex4427: Szerintem nem ismered a kommunizmus szót kellőképpen. Pl. innen eredhet mosolytfakasztó elméleted, mely szerint sosem volt kommunizmus. Sajnos volt...

Valójában a megoldás éppen a kapitalizmus. Az, hogy nácik és kommunisták (pl. ez a szánalmas Moore nevű figura), meg amolyan divatmajmolók becsmérlik, nem változtat a tényen: a kapitalizmus a leghumánusabb, leghatékonyabb rendszer az összes eddigi közül. Még a környezetvédelemben is éppen a kapitalizmus hozott megoldást.

A nagyvállatok ugyanolyanok, mint a közepesek, a kicsik és a mikróvállalatok: hasznot szeretnének. Éppen ez a haszonvágy viszi előre az emberiséget. Az ellenpélda Kuba, ahol nem a haszon a lényeg, hanem valami absztrakt eszme, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden összeomlott, az emberek szarul élnek, nincs jövő, s semmi sem működik. Ez az antikapitalizmus. Persze jogod van ezt akarni...

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.30. 15:45:42

@alex4427: Persze, tiltsunk ki mindenhonnan mindent! Budapestnek fejlődnie kell, nem ókori panoptikummá válnia. Sok széles út kell, 4-5 sávas bevezető utak, hidak, alagutak, tele autóval, kamionnal, ÉLETtel. Nem öngyilkos hajlamú mélabús zöldek kellenek, akik a Duna-partra vetődött tükörpontyokat dobják vissza, hanem tőkések, válallkozók, akik munkahelyeket teremtenek, termelnek, kereskednek. Nem életunt nyugdíjasparadicsomot kell teremteni Budapesten, hanem erős gazdaságot.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.09.30. 18:08:10

@Birca: Hát én Budapesten, budapestiként élni szeretnék, és nem a dübörgő gazdaság hangját (egyebeit) élvezni. És közlekedni, amit a rengeteg autótól ma már szinte lehetetlen. Az ipar meg a közlekedés maradjon kint, városhatáron kívül, ahogy az jobb helyeken már jobbára működik is.

Mehley 2009.10.01. 01:07:53

@Birca: "Nagyon helyesen. A Föld jövője az egység. Ezt nem politikusok teszik valóvá, hanem éppen az említett cégek. Most scak a folyamat kezdetén vagyunk. Ez azonban egy JÓ folyamat. A globalizmus az emberiség reménysége, s valódi, megvalósítható alternatíva."

Szóval ha jól értem nem is világkormányt, hanem világirányító céget szeretnél. Ez döbbenet. Senki sem mondta azt, hogy szeretnénk középkori, vagy őskori szinten élni. Erről szó sincs. Nyilván sem a fasizmus, sem a kommunizmus nem megfelelő alternatíva. De könyörgöm Birca, nagyon félre vagy tájékozódva a multik viselkedését illetően. A corporation bemutatásából vett idézet tökéletesen jellemzi őket.

Sajnos 4 évig, a világszinten top 5-10-ben levő egyik ilyen gigatömegpusztítónál dolgoztam, ahol gyakorlatilag százmilliók áramellátásával játszadoztunk, csakis azért mert a kétszámjegyű növekedés érdekében nem lehetett embert felvenni. (mellesleg így is akkora profitot csináltunk egy év alatt mint a universal studio - és ez csak egy alkatrészellátó biznisz volt.)

Ha nem lehet elszámoltatni egy ilyen céget, hogy a fenébe bízzunk rá ekkora felelősséget? Láttam, átéltem, a bőrömön éreztem, hogyan viselkedik egy ilyen cég. Felelősség? Szó sincs ilyenről, tapossunk el mindent és mindenkit még egy dollár plusz nyereségért.

A megoldás egy ellenőrzött rendszer lehetne, szigorúbb szabályozás. Keressenek úgy egy kicsivel kisebb hatalmas kupac pénzt, hogy ezt majd később is folytathassák. Környezetvédelem, csökkentett kibocsátás, elszámoltathatóság, morális- és etikai felelősség stb stb.. számtalan lehetőség és módszer lenne, hogy egy egészséges, fenntartható globalizmus folyjon, hiszen közép és hosszú távon ez mindenki érdeke.

Mehley 2009.10.01. 01:26:40

Birca, a globális éghajlati katasztrófa hamis téveszme? Végigolvastam a kommentjeidet, amikre inkább jellemző a hamis téveszme jelző, bár sajnos a nagyrészét inkább fröcsögésnek mondanám.

Mire alapozod hogy téveszme? Klímakutató vagy? Vagy szerinted nem olvad a jég a sarkokon, nem tűnnek el a gleccserek, nincs melegebb, nincs több vihar mint korábban? És még lehetne a végtelenségig folytatni a sort adatokkal és tényekkel, bár úgy látom veled nem lehet logikán, érveken alapuló vitát folytatni.

A legújabb kutatások szerint órák, napok alatt pusztultak ki a dinók - bár azt egy aszteroida okozta, nem pedig a légkörbe köhögött széndioxid kibocsátásuk. Na és amikor a jégkorszak után leállt a golf áramlat aminek eredményeként újabb 1000 éves jégkorszak köszöntött be Európában?

Nem vagyok elvakult zöld, józan ember vagyok, fenntartható világban szeretnék élni, gondolom ezzel ti is így vagytok, nem?

Ha valakit érdekel, nagyon szívesen elmesélem egy globálgigamulti működését belülről. 1 szabad hét kell hozzá és néhány tucat hányózacskó.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.10.01. 07:29:43

@efes: "Hát én Budapesten, budapestiként élni szeretnék, és nem a dübörgő gazdaság hangját (egyebeit) élvezni. És közlekedni, amit a rengeteg autótól ma már szinte lehetetlen. Az ipar meg a közlekedés maradjon kint, városhatáron kívül, ahogy az jobb helyeken már jobbára működik is."

Sajnos ez nem lehetséges. 45 évig kommunizmus volt, ez elvesztegetett idő volt, nagyon sokat kell behozni. Fellendülés kell, nem nyugalom. Nyugalom nem lehet egy fejlődő fővárosban. A főváros a lázas tevékenység, a dübörgő gazdaság helye.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.10.01. 07:32:53

@Mehley: Oké, ezzel semmi gond. A globalizmus kialakulóban van, természetes, hogy vannak gondok. De ez nem ok az egész folyamat elvetésére. Ez kb. olyan, mintha a vaskorban az akkori zöldek követelték volna a visszatérést a bronzkorba, mert egyszer egy vasszerszám ráesett egy kisgyerek fejére, s a gyerek súlyosan megsérült.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.10.01. 07:40:46

@Mehley:

"Birca, a globális éghajlati katasztrófa hamis téveszme?"

Így igaz. Nincs katasztrófa. Változások vannak.

"Klímakutató vagy?"

Nyelvész vagyok eredetileg. A téma iránt csak érdeklődöm.

"Vagy szerinted nem olvad a jég a sarkokon, nem tűnnek el a gleccserek, nincs melegebb, nincs több vihar mint korábban?"

Ez mind igaz, de ez normál változás eredménye.

"Ha valakit érdekel, nagyon szívesen elmesélem egy globálgigamulti működését belülről. 1 szabad hét kell hozzá és néhány tucat hányózacskó."

A Nokiánál dolgoztam, ismerem az ilyen cégeket.

alex4427 2009.10.01. 09:58:37

(Mivel ez filmes blog, néhány filmes pédát hoznék.)

Az Amerikai gengszter c. filmben mondja az idős gengszter a fiatalnak:
"
...ez a baj Amerikával. Olyan nagyra nőtt, hogy már semmit sem lehet megtalálni benne. A sarki fűszeresből szupermarket lett. A cukorkaárusból meg McDonalds. Ez meg itt egy kibaszott szuper-diszkont. Hova lett a tulajdonosi büszkeség? A személyre szabott kiszolgálás?
Látod? Szar az egész...Így Sony, meg úgy Toshiba. Így megy ez ma már. Semminek sem lehet megtalálni a velejét, hogy legalább szét lehetne loccsantani."

Nincsenek ma már ( a cégüket még áttekinteni képes, a termékeikre/szolgáltatásukra) büszke tulajdonosok, csak csak áttekinthetetlen tulajdonosi háló, kiszolgáló manager réteg, alkalmazottak tömege! Lásd pl. Michael Clayton vagy A bennfentes!

És hogy ezek a multik mit hoztak Magyarországra: bárkinek, fél óra alatt betanítható (és így bármikor lecserélhető, kirúgható), rosszul fizetett bérmunka/bérmunkás tömegét! Néhány janicsárnak persze top jövedelmet! Akár negyvenszeresét a magyar átlagnak! (Ilyen Amerikában sincs!)

alex4427 2009.10.01. 10:05:35

Ja, és kell még az új (glob.kap) rendszernek a konzum-idióták tömege! Ezt a tévé segíti "kitermelni"...Lásd pl. A Free Rainer c. filmet! (Igyekezni kell vele, mert a második héten már csak 1 moziban és 2 előadásban vetítik!)

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.10.01. 10:35:23

@alex4427: Mindenhol különbségek vannak a bérekben. Volt barátnőm ügyfélszolgálatos az USÁ-ban egy banknál, s a fizetése bizony bruttó 1800 dollár.

Az USÁ-ban a havi bruttó átlagfizetés 3500 dollár körül van jelenleg. Ennek negyvenszere 1,4 millió dollár. Bizony a legnagyobb cégeknél a vezetőség bére simán eléri ezt az összeget. Pl. a Microsoftnál a vezetők fizetése 1 millió dollár bruttó havi, s a Microsoft nem tartozik a kiemelkedően fizetők közé. Tavaly éppen a HP-nél volt botrány az elnök havi 14 milliós alapfizetése miatt, amihez még plussz 200 %-ot kapott különböző címeken, szóval az éves jövedelem majdnem elérte a félmilliárd dollárt.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.10.01. 10:44:48

@Birca: 3500 negyvenszerese természetesen 140 ezer és nem 1,4 millió. Na, ilyen fizetése egy KÖZEPES cég vezetőjének is.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.10.01. 10:59:46

@alex4427:

Öreg, ezt a Szabad Népbe kellett volna megírnod 1951-ben...

"És hogy ezek a multik mit hoztak Magyarországra: bárkinek, fél óra alatt betanítható (és így bármikor lecserélhető, kirúgható), rosszul fizetett bérmunka/bérmunkás tömegét!"

Mit kellett volna behozni? Mars-kutató intézeteket, ahol csillagászok dolgoznak? Azt hozták be, ami kellett.

Rossz fizetések? Magyarország a GAZDAG országok egyike. Igaz, ezen belül az alsó szegmensben van, de nem változtat a tényen, hogy mind jövedelem, mind életszínvonal szempontjából Mo. a gazdagok között van. S ez éppen a "gonosz" multiknak is köszönhető.

Lecserélhető a dolgozó? Persze, ha nem jól dolgozik. Dehát ez mindenhol így van. Vagy fizessen a cég a rosszul dolgozónak is? Vége a kommunizmusnak, ezt tudomásul kellene venni.

"Néhány janicsárnak persze top jövedelmet!"

Janicsár a menendszer, a vezető? Miféle hülyeség ez?

Persze van alternatíva. Pl. el lehet menni Kubába. Ott aztán a munkahelyén senki nem csinál semmit, nem kell dolgozni, csak várni a munkaidő végét. Ezért az átlag kubai kap havi kemény 15-20 USA-dollárt, meg jegyeket, amiből néhány alapélelmiszert megkap és ez elég normál étkezésnél egy hétre, takarékosság esetén meg akár 2 hétre is. Aztán meg telefonál az USÁ-ban élő, valamelyik sátáni multi által gonosz módon, havi 3-4 ezer dolláros fizetésért (a kubainak úgy az 50-szerese) kizsálmányolt rokonnak, aki küld is 50, amiből kihúzza a büszke "nem-kizsákmányolt" kubai lakos a hónap végéig. MIvel semmit nem termelnek az országban, a környezetszennyezéssel sincs gond, mert nincs ami szennyezzen, legfeljebb, amikor valami régi gépezet szétesik.

alex4427 2009.10.01. 16:49:39

Kösz Öreg! (Ha már ilyen jóba vagyunk.)
Örömmel olvastam a hozzászólásaid.
Ugyanis elég nehéz elképzelni azoknak az észjárását, akik természetesnek találják, hogy ide a betanított munka legalját hozzák a multik, akik a Velencei tó partjára, Sukoróra kaszinó-várost "álmodnak"...stb.stb
Beírásaid sokat segítettek a "korszerű észjárás" megismerésében: kösz, még egyszer! Bye!

Birqa · http://bircaman.freeblog.hu/ 2009.10.02. 08:01:24

@alex4427: Miért baj egy kaszinó? Én magam is a szerencsejáték-üzletágban vagyok egyébként, hozzáteszem, hogy MINT ALKALMAZOTT, tehát nem mint tulajdonos. Jó munka ez, hidd el. Stabil bevételek vannak. Jó munkahelynek is. Nem értem mi ezzel a gondod. A Velencei-tónak itt az ideje a fellendülésre, nagyszerű hír, hogy fejlesztők kiszemelték, az államnak 500 % kedvezményt kellene adnia az ilyen befektetőnek!
süti beállítások módosítása