asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Az amerikai (The American, 2010)

2010.11.24. 17:57 efes

Szóval, úgy gondolom, hogy az igazán nagy színész nem az, aki széles gesztusokkal, szemöldökét ráncigálva, grimaszolva, hátán fekve szaladgálva, hűdenagyátéléssel ordítja szemünk közé azt, amit a dialógírók a szájába adtak. Még az sem feltétlenül nagy színész, aki egy az egyben másolja a klinikai esetként számontartott szocio- és pszichopatát, a közepesen súlyos autistát vagy mondjuk egy lebénult haldoklót, aki csak szemeit tudja mozgatni. Az igazán nagy színész onnan ismerszik meg, hogy gyakorlatilag semmit nem csinál a filmvásznon, mégis őt nézzük, holott nem néznénk, ha nem lenne érdekes. Alig észrevehető, finom gesztusokkal, odavetett tekintetekkel dolgozik, mégis elvisz a vállán egy egész filmet. Kikerülhetetlenül és szemmel láthatóan jelen van a filmben, még akkor is, ha az egy kifejezetten lassú ritmusú, viszonylag hosszú snittekből építkező mozi. Vonzza a nézői tekintetet, lényéből árad, sugárzik valami titokzatos, megfejthetetlen izgalom.

George Clooney ilyen, de mindig is ilyen volt, szerepeljen akár tévésorozatban, akár háborús drámában, akár tinglitangli romkomban, akár hollywoodi Tarkovszkij-remake-ben. (Vagy éppen volt "rengeteg", egyebekben, mint arra Kaamir kolléga emlékeztetett, teljes joggal - ez azonban Clooney még inkább a nagy színész-voltát erősíti: ilyen, de tud nagyon-nagyon olyan is lenni, ha az kell.)  Az amerikai című filmben pedig nagyon ott van. A világhírű sztárfotósnak, világhírű sztárok világhírű fotósának, Anton Corbijnnak nagyon jó szeme van, ha ezt eddig nem tudtuk volna életműve alapján, mikor rábízta Clooneyra első igazi mozifilmjének abszolút főszerepét, mert az őszes, ám igencsak slank sármőrszínész remekel benne. Azt mondják a zindexesek, hogy George Clooney a világ legunalmasabb bérgyilkosa. A nagy büdös lófaszt. A filmtörténet egyik leghidegvérűbb, legprofibb, legrejtélyesebb és nem mellesleg, legtragikusabb bérgyilkosát alkotta meg ebben a filmben. Nem holmi vastag kontúrral kihúzott, csiricsáré képregényfigurát vagy sorozatcelebet, hanem igazi, sokrétű, gazdag, hús-vér személyiséget. Aki ezt nem látja, ne nézzen semmit se ezentúl, mert hiábavaló időtöltés számára.

A filmen abszolúte nem látszik kezdő rendezőjének bénázása (az Ian Curtis-portrét hadd ne tartsuk filmnek, ott még elsősorban a portréfotós agya munkált, így a végeredmény is inkább egy artisztikus diaporáma, mint film), már az esztétikus főcím előtti expozíció is brutálisan pontos, hibátlan jelenet, de utána is patikamérlegen kimért adagokban történik minden egészen a személyes tragédiában megnyilvánuló apokaliptikus záróképig. Lassú a film, igen. De minek is rohanni mindig? Mi értelme a rohanásnak, ha nem vagyunk képesek olykor megállni és szétnézni, mi van körülöttünk? Mit hagytunk magunk mögött? E filmben, jelen esetben egy középkori csodás olasz városka, Castelvecchio, ahol a Clooney által alakított bérgyilkos meghúzza magát. Egy ilyen környezetben, egyáltalán hova kéne rohanni? Clooney sem rohan, hiszen itt éppen rejtekén van - ráadásul, a thrilleri suspense is csak egy alapvetően lassú ritmusú filmben működik igazán. Hagyni kell a nézőnek időt, hogy rendesen kiverhesse a frász. Mindamellett, amikor fel kell gyorsulni, Corbijn sem habozik a gázra lépni.

Mondanom sem kell, hogy pazar módon fényképezett film ez, hiszen a rendező is elég rendesen otthon van a vizuális műfajokban, Martin Ruhe pedig szemet gyönyörködtető módon fényképezte még a véres gyilkosságot is, nemhogy az odáig vezető -olykor kifejezetten romantikus fordulatokat vevő- utat és magát a történetet magába foglaló, hihetetlen olasz tájat. Asanisimasa: 9/10

A bejegyzés trackback címe:

http://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr792470684

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az amerikai (The American) 2010.12.20. 09:57:01

Alapsztori: Egy bérgyilkos Olaszországban rejtőzködik, hogy végrehajtsa egyik megbízását.Húzónév: George ClooneyMűfaj: thrillerTrailer ittAmire számítottam: Az egymásnak néha igen ellentmondó kritikákat olvasva mindenképp egy vontatott filmre, ám hogy ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

kaamir 2010.11.24. 18:27:58

Mást vártam tőle, de így is nagyon tetszett. Clooney alakítása engem leginkább Johannes Krisch-ére emlékeztetett a Revansból: ugyanaz a csendes, mégis sokrétű játék. Azzal mondjuk nem értek egyet, h Clooney mindig ilyen volt, tizenpár évvel ezelőtt még nagyon erősen nyomatta a manírjait (amit aztán Coenék a maximumra hajtottak nála, így elhagyta őket :))

Corbijn visszahozta azokat az időket és ízeket, amikor még volt idő a dolgokra a vásznon, és nem kellett száz vágás egy percben. Ezért én igen hálás vagyok.

Az index kritikáit meg olvassa az, akinek Imre az anyja. Én már jó ideje nem idegesítem magam velük.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.11.24. 19:30:13

@kaamir: Ja igen, jogos. Végül is Clooney ún. nagy sikereiről el is felejtkeztem, azokban tényleg sokat huncutkodott...:) De ezeket felszedte, mert emlékeim szerint a Vészhelyzetben még ezek nem voltak meg Ross dokiban. Az a helyzet azonban, hogy én manírosan is bírtam a faszit. A Good Night, Good Luck óta tőlem azt csinál a pali, amit akar, én megveszem.

ChrisDry · http://www.chrisdry.com/ 2010.11.25. 09:42:15

Nekem túl lagymatag volt, a sztárfotós munkája sem és Clooney sem nyűgözött le, ez neki kisujjból ment ez a szerep, nem egy nagy alakítás semmiképpen, unatkoztam a filmen, kiszámítható volt minden (páromnak már mondtam, a fegyverrel kb 20 perce hogy mi várható -annyi filmben lelőtték már ezt a poént és a vége is csak az volt ami elvárható. 4/10