asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Ari Folman - Libanoni keringő (Waltz with Bashir)

2009.01.08. 16:10 efes

Ari Folman izraeli dokumentumfilm rendező legújabb, a Cannes-i versenyben is indult filmjében a háború poszt-traumatikus hatását vizsgálja, egy emlékeit vesztett izraeli katona múltidéző nyomozásán keresztül. A rendező a téma expresszív feldolgozásához egy első hallásra talán furának tűnő, de egyáltalán nem előzmények nélküli műfajt, az animációs dokumentumfilmet választotta.

Történelmi pillanatkép
1970-es évek végére Libanonban a palesztin többség ellenében az Izrael támogatását élvező Bashir Gemayel vezette keresztény falangisták kerültek az ország élére. A palesztinok, a szomszédos Szíriával a hátuk mögött, a győztes iráni forradalom által megerősített hittel azonban nagyobb részt kértek a hatalomból. A keresztény-muzulmán szembenállás polgárháborús helyzethez vezetett, melybe a nemzetközi szemöldökráncolás ellenére, casus belliként használva londoni nagykövete ellen elkövetett merényletet Izrael is beavatkozott a keresztények oldalán. 1982 szeptember 14-én a keresztény Gemayel elnök bombamerénylet áldozata lett, melynek válaszul az izraeli hadsereg bevonult a főváros, Bejrút nyugati kerületeibe, kaput nyitva egyúttal a keresztény milíciáknak. A falangista keresztény fegyveresek betörve a palesztin Sabra és Shatila menekülttáborokba, 4000 ember életét kioltó őrült vérengzést rendeztek, melynek eredményeképpen a vérontáshoz szervesen hozzájáruló Izrael a nemzetközi és hazai tiltakozáshullám hatására kivonta csapatait Libanonból. Ari Folman filmjének hőse izraeli katonaként részt vett ebben az őrült háborúban, azonban az átélt sokk hatására elvesztette emlékeit, csak a furcsa és megmagyarázhatatlan rémálmok maradtak belőlük. Évtizedekkel később, már megállapodott középkorú férfiként végigjárja volt katonatársait emlékei nyomában, így lassan felidéződnek a borzalom képei, melyek talán magyarázatul szolgálhatnak a rémálmokra.

Fából vaskarika?
Fából vaskarika! Első hallásra talán meglepő lehet Ari Folman műfaji választása, joggal merülhet fel a kérdés, hogy alkalmas-e az animáció dokumentumok, tehát a kvázi valóság megjelenítésére? Az animáció alapjául szolgáló rajzzal, a rajzolt figurákkal, a rajzolt háttérrel a rajzoló alkotja meg a maga rajzolt valóságát, ami logikusan végiggondolva nem lehet valóságos. Hiszen rajzolt. Ha a valóságot, annak történéseit rajzoljuk meg, azt sohasem tudjuk annak mikronokban és kilométerekben mérhető részletgazdagságával ábrázolni, azonban a rajz, és annak megmozdítása, az animáció tökéletes eszköze lehet a szemlélő, a rajzoló alkotó kiemelő, hangsúlyozó szándékának. Markánsabb kontúrral húzzuk ki azt, amit jobban meg akarunk mutatni, részletgazdagabban árnyaljuk és satírozzuk a lényegesebb részeket, és elnagyolva hagyjuk a lényegtelent. Ezáltal az általunk ábrázolt kép a valóság másaként egy karakteres, expresszív műalkotás lesz. Persze, Folman nem találta fel a spanyolviaszt a rajzolt dokumentumfilmmel, több évtizedes múltra tekint vissza e műfaj. Sok forrás szerint ezt is magyarok találták fel, talán az idén elhunyt nagyszerű rajzfilmes, Macskássy Katalin. A hetvenes években a rendezőnő a televízió politikai műsoraiban megjelenő igény hatására fejlesztette ki e fura műfajt. Nemcsak politikai, hanem szociológiai, pszichológiai és ismeretterjesztő animációkat is készített nagy számmal. Hasonló, de a művészet felől érkező legendás mestere volt a műfajnak Kovásznai György, aki az "anima verité" koncepciójával egyenesen a valóság igaz természetének feltárását tűzte ki célul. Folman elképzeléséhez inkább ez utóbbi módszer felelt meg, hiszen ő célja majdnem ugyanez, a valóság feltárásának megmutatása volt. Azonban ő egy csalafinta eljárást választott, az egész filmet, annak alapjául szolgáló beszélgetéseket, de a háborús akciójeleneteket is videokamerával rögzítette, majd ennek alapján készítette e az animációt. Az eredmény látvány és vizualitás szempontjából valahol a Nyócker, a Hayao Miyazaki-filmek és Richard Linklater kamera által homályos (Scanner Darkly) filmje között van.

A vékony vonalról szól ez a film is,
melyről egy régebbi hosszú-hosszú filmben Terrence Mallick is beszél, arról, amely a normálist elválasztja az őrülttől. Csak éppen itt a kontúrok vastagabban vannak meghúzva, amely kevesebb melankóliát, viszont nagyobb expresszivitást és erősebb szuggesztivitást kölcsönöz a filmnek. A Holt-tenger jordán oldalán nyaralva láttam én is becsapódó rakéták felszálló gombafelhőit a túlparti, ramallah-i övezetben, de láttam a strandon sertepertélő arabok arra villanó sötét tekintetét is ugyanekkor. Tűélesen közvetíti a film ezt ez érzést, ami azért is döbbenetes, mert itt minden rajzolva van. Az álomszerű rajzolt képek belénk égetik azt a semmivel össze nem hasonlítható, egyáltalán nem kellemesen bizsergető érzést, amely a bizonyos vonal túloldalán éri azt, aki kényszerűségből ott van. Felkavaró élmény Ari Folman filmje, a mészárlásról tudósító valódi híradófelvételek záróképei nélkül is. Azokkal együtt viszont letaglózó.

10/8

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr84776251

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Konzervatórium 2009.02.20. 11:57:37

Libanoni rémálomBoaz Rein Buskila, egykori izraeli hadköteles, ma negyvenes éveiben járó holdkóros rendszeresen ugyanazt álmodja. Ebben az álomban régi emlékei térnek vissza, ámbár nagyon furcsa formában. Huszonhat vicsorgó véreb üldözi városán, Tel-Avivo…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.