asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Az igazi 9-es körzet (Stayin' Alive in Jo'burg, 2009)

2009.10.10. 16:34 efes

Több okból is szem előtt van Johannesburg mostanában. Itt nálam, filmügyileg, Neill Blomkamp Jo'burg-koncepciós District 9-e kapcsán, a nagyvilágban pedig a jövő évi focivébé miatt. A minap az egyik holland tévé érdekes dokumentumfilmet tűzött műsorra éppen e témában, elsősorban a focivébé apropóján, de megtekintése igen érdekes adalékokkal szolgálhat az ufósfilmhez is, például miről is kellett volna szólnia Blomkemp agyonhájpolt lövöldözős mozijának, ha nem csupán a szimpla, valódi életveszély nélküli virtuális vérontás pornográf érzékisége lett volna célja.

Nos. A dél-afrikai Johannesburg egyike a világ 40 legnagyobb városának és a kontinens egyetlen hivatalos világvárosa. Az ország ásványi kincsekből (pl. arany, gyémánt) származó gazdagsága itt központosul, ami a sárgán fénylő arany és a szemkápráztatóan csillogó gyémánt csáberejével vonzza a városba a földrész szegényeit, milliós számban. Johannesburg a világ legveszélyesebb városa, ahol egyaránt megtalálható a mérhetetlen és elképzelhetetlen nyomor és a szinte földöntúli gazdagság.

Rob Schröder rendező-operatőr az ismert Bee Gees-sláger hottentotta nyelven, utcai zenészek által előadott -frenetikus- verziójára fűzte fel Stayin' Alive In Jo'burg című dokumentumfilmjét, amit üdvös módon, legálisan letölthető formában is közzétett az interneten, például ITT.

A film Johannesburg majdnem belvárosát járja körül, ahol a jövő évi futballvébé jónéhány fontos eseménye is zajlani fog; ahonnan már jónéhány éve elmenekültek a gazdag, középosztálybeli fehérek, és ahová helyükre nagy tömegben települtek be az éhség, a háborúk és betegségek elől Zimbabwéből, Mozambikból és a többi környező országból a feketék. (Tehát nem kell az űrből idecibálni senkit, vannak itt épp elegen valódi "idegenek", akiknek sokszor nemhogy macskakaja, de leginkább a kukák mélyén rohadó szerves hulladék jut táplálékul.) Két helybéli, a környéket és a helyi viszonyokat, nyelveket jól ismerő kalauz segítségével a rendező aprólékosan mutatja meg a hajdani elegáns negyed mára súlyosan leszlömösödött villáit, luxusapartmanjait, megszólítja az utca embereit, az illegális ételárust, aki nejlonzacskóba adagolja a bizonytalan állagú kaját, az autószerelőt, aki jobb híján már húsz éve az utcán, a betonon fekve kénytelen munkáját végezni, a kábítószerárust, aki az olcsó szintetikus kokainnal kábít, de látunk éles utcai lövöldözést, temetést, nyílt rendőr-castingot és razziát is.

Egy kemény, embertelen, pokoli világot mutat meg nekünk Schröder, de nem hallgatja el az afrikai emberek ösztönösen pozitív életszemléletéből fakadó remény hangját sem. Sok tennivaló akad errefelé (is), de az emberek nem meghalni, hanem alapvetően túlélni jönnek ide. Fociszurkolóként azonban meglehetősen észnél kell lennünk, ha azt vettük fejünkbe, hogy mindenképpen ott, helyben szeretnénk szurkolni a meccseken, mert azért, e film alapján, szemlátomást nagyságrendekkel biztonságosabbnak tűnik egy Fradi-UTE csetepaté, mint mondjuk Jo'burgban hazabandukolni egy akármilyen meccs után. Asanisimasa: 7/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr521440760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 20:11:05

@Lucius Cornelius Sulla: Igen, ezért vannak még mindig életben. De ha én, aki nem légy, úgy tennék, mint ők, akkor már nem élnék, hiszen rám nézve a szarevés nem egészséges. Ergo, ezért is mondom, hogy szar film a District 9. :) Tehát, nem buta érvelés..:P

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 20:13:03

@HUN_Sector: Többség? Nem mondanám többségnek egy weboldalra szavazó 76000 juzert...:D De még a filmet megnéző összes nézőt sem, hiszen többen nem nézték meg e filmet, mint ahányan igen. Azt most ne tárgyaljuk, akik megnézték, közülük mennyinek nem tetszett...:)

Lucius Cornelius Sulla (törölt) 2009.10.10. 20:13:23

@efes: Mind legyek vagyunk -elég messziről nézve-. ;)

2009.10.10. 20:13:46

@efes: rakj ki egy szavazást az oldalra, kinek tetszett, kinek nem, az majd eldönti :)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 20:15:29

@efes: Azonkívül, közismert dolog, hogy pl. az imdb-n is vannak bérklikkelők. Mi mással lehetne magyarázni pl. azt a többször tapasztalt tényt, mint hogy egy filmnek már bemutató előtt több ezer kattintása van...:D csupán a trailer alapján? :D Vicc. Az imdb-t csak az adatbázisa miatt érdemes használni, az index nem mérvadó.

El Topo (Sgt. Elias) 2009.10.10. 20:28:00

Imádom azokat akik a tények legkisebb ismerete nélkül osztják az észt.
A hollandok és az angolok Dél-afrikába gyakorlatilag üres, lakatlan helyre érkeztek. Nem ők irtották ki az őslakosságot, hanem az őslakosság irtotta ki egymást a mefecane során.
Aztán persze elkezdtek északnak terjeszkedni és jóval később találkoztak a dél felé tartó nguni törzsekkel. Dél-Afrikában a feketék éppúgy bevándorlók, mint a fehérek.
Faszombaszmek!

vorpex 2009.10.10. 20:29:25

@efes:

Mivel a legyek számára a szar a legtáplálóbb kaja, amolyan "légy-manna", ezért ha légy lennék és azt látnám, hogy a többi légy is szart eszik én is azt ennék.

De mivel ember vagyok és a szar számomra, mint ember számára, a szar n em tápláló, ezért n em is eszem, pont úgy, mint a többi hatmilliárd ember. Szóval ez a "hatmilliárd légy..." kez detű dutam elég szar. Legalább is te rosszul használtad.

A D-9-et meg télleg nem értetted meg, mert po nt arrol szól, amiről szeretnéd hogy szóljon. Az alienek helyére helyettesíts be zsidót, afrikait, tibetit, cigányt stb. Az ő allegóriá juk az alienek. Így ugyanazokat a dolgokat el tudja mondani a film csak még szórakoztató is.

Ja még valami. A film elején van egy jelenet, hogy az utca embere hogyan vélekedik az alienekről. Azt úgy készítették, hogy tényleg az utca emberét kérdezték meg, a Jo'burgban lév ő menekült tábor lakóiról és a válaszaikat betették a filmbe az alienekre vonatkoztatva.

Üdv.

RIO 2009.10.10. 20:33:07

@Lucius Cornelius Sulla: jelen esetben a kettő sztem ugyanaz.sőt minden esetben.a hangnem természetesen tükrözi a tartalmat.és undorító az a fölényeskedő stílus amiben a baromságaidat előadod

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.10. 20:33:45

Kibaszottul unom, hogy lépten nyomon mindenki belerúg a D9 filmbe. Az nem egy dokumentum film basszátok meg. Ne rójátok már fel neki, hogy nem a valóságról szól. Megáll az eszem...

Igen, tudjuk, hogy mi van ott a valóságban. És ez ok arra, hogy mindeddig egyedülálló filmet fikázzatok. Igen, ez az igazi hungarikum. A fikázás az persze megy. Esetleg alkottatok már valamit is az életben ami maradandó és más is értékelni tudja?

Lucius Cornelius Sulla (törölt) 2009.10.10. 20:36:18

@RIO:
Nem cáfoltál, csak beröfögted a véleményedet rólam. Ami nem baj, csak hát így a magas lóról ugatni ... ;)

anyádbogár · http://www.apadhuzzonafaszara.com 2009.10.10. 20:39:08

@efes: gondolom meglep az info, hogy a búr egy afrikában kialakult népcsoport (betelepedett flamandok és hollandok). fontos szerepük volt abban, hogy a feketék megismerkedtek a modern mezőgazdasági technológiákkal. tehát ha búrokról beszélsz, akkor afrikaiakról beszélsz... haza meg ne küldd őket, ők ott vannak...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 20:46:33

@El Topo (Sgt. Elias): Ettől függetlenül a számok magukért beszélnek.

@anyádbogár: Tőlem lehetnek, engem nem zavarnak. Mondjuk, ezek a modern technológiák... Környezetvédők tudnának erre is mondani velőseket. Más?

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.10.10. 20:47:40

A filmet nem láttam, nem is szólok hozzá.
Viszont egy odamordulást megér az a kérdés, hogy ugyan már, miért lenne Afrika a feketeké?
Dél-Afrikában konkrétan korábban jelentek meg az első holland, majd angol telepesek, mint a ma ott élő hutu, tuszi, miegyéb társulatok.
Baromi nagy területen alig lakta pár hottentotta és északabbra pigmeus, ma sincsenek különösebben túlreprezentálva, jelentős részüket pont a lassan délnek csordogáló északi pásztornépek csapták szét.

Az angolok uralmáig nem is nagyon változott a helyzet (a búrok elvoltak nyugton magukban), nekik már kellett a nagytömegű, képzetlen munkaerő, éslelkesen hívták, hozták, illetve érkezett magától is szépszámban a jóval északabbra lakó népesség. Sokuk pont a dél felé terjeszkedő hutuk (nem vagyok biztos benne, majd kijavít valaki) elől menekülve.

Az meg halványan érdekelne, mi a fenétől lenne több joga a területhez egy olyan mókusnak, akinek jó esetben az apja (nagyapja, vagy épp ő maga) vándorolt be gyémántott bányászni fizuért, mint annak a búrnak, akinek a családja ott élt már az ezerhétszázas években, vagy annak az angolnak, akinek felmenői az ezernyolszázas évek eleje óta éldegélhetnek ott. Egészen napjainkig...
Az a kis diszkrét erdélyi felvetés, mely szerint ki-ki álljon a nagyapja (mostanság persze inkább dédapja) sírja mellé, és mindjárt kiderül a huncutság, érvényes lehetne arrafele is.

Úgy filmet, focit, mind apartheidet félretéve kérdezem csak csendben...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 20:49:19

@vorpex: Nem, a D9 csak látszólag szól arról, amit most te is idecitálsz. Valójában semmi más, csak egy átlagos lövöldözős scifi akciófilm. Ezen nem változtat az áldoku bűvészkedés sem, sőt igazán az az átverés. De ezt már leírtam, linkeltem.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 20:52:14

@Vérnűsző Barom: Ezt azért, gondolom, elsősorban az angolszász, holland és német történetírás állítja...:))

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.10.10. 20:55:42

@efes: "Ettől függetlenül a számok magukért beszélnek."
Fura kis szerzetek a számok. Izraelről a minap olvastam valami kesergést, hogy csökken a bevándorlás üteme, alig pár év múlva darabra többen lesznek az arabok, mint a zsidók,és akkor majd jól leszavazzák őket, és jajj lesz nekik.
Ehhez képest Pest, Buda és Óbuda egyesítesékor darabra többen éltek a megyszülető Budapesten, mint ugyanakkor egész Palesztínában, Jeruzsálemet és a többi várost is beleértve. Meg azóta is, némi statisztikai kollerációval megsegítve.

Érdekes lenne megszemlélni Dél-Afrikát is azoknak a kis számoknak a tükrében, bár természetesen jóval magasabb lenne a régóta ott élő feketék aránya.
De vajon hogy nézett ki ez a népességarány tíz-húsz-ötven-száz éve?
Gyanítom, a húsz-harminc évvel ezelőttivel összevetve is igen fura dolgok derülnének ki, pl. mondjuk a tuszi származású lakosság számarányáról...

Nem vitatva persze az apartheid és társai csúf, gonosz voltát.

suo tempore 2009.10.10. 20:58:01

ezt kár volt elolvasni...

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.10.10. 20:59:26

@efes: Gyaníthatóan igen. De nem nehéz itthonról, a netről se megturni olyan apróságokat, mint pl. azok az egyébként szerencsétlen tuszik, és sorsuk. Jól elvoltak ott, ahol, amíg vitába nem kerültek a hutukkal. Mi a fenét tehettek, ha nem akartak helyben megdögleni? Elpályáztak oda, ahova lehetett. Többek közt sokan Dél-Afrikába. Ugyanolyan bevándorlóként, mint az a skót, aki a rokonákoz ment gyakorlatra.
Csak a rokon pereputtya ott volt akkor százötven éve, míg a tuszik ugyanakkor bevándorlási helyüktőléltek kicsit arrébb.
Rendesen mozgott, mozog az a kis Afrika is.

kilobike 2009.10.10. 20:59:44

"Azért szar, mert szerintem nem jó. Leírtam, miért nem jó. "
Tán nem kellene blogolnod...:-)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 20:59:50

@Vérnűsző Barom: Ezek gyanúk és prekoncepciók, nem tények. A számok bájos tények. Lényeg a lényeg, ha azt nézem, hogy a rettentően fejlett fehérek mennyire nem tudtak mit kezdeni Afrika problémájával, hovatovább, nem is akartak mást, mint kirabolni, én speciel nem lennék fehér ott. Itt meg én szégyellem magam.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 21:01:00

@kilobike: Neked meg kommentelned. Olvasás nem megy? :)

Lucius Cornelius Sulla (törölt) 2009.10.10. 21:02:16

@efes: "fehérek mennyire nem tudtak mit kezdeni Afrika problémájával,"
Melyikkel? Miért kellene? Fekák nem liberális báránykák, lehet megríkatnának.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 21:06:01

@Lucius Cornelius Sulla: Engem aztán nem. Voltam Afrikában, igaz, csak északon, de nem bántottak. Amúgy meg, ha nem látod, mi a Afrika problémája (segítek: éhezés, oktatás hiánya, betegségek, túlnépesedés, ivóvíz, szegénység, STB.), miről beszélünk?

anyádbogár · http://www.apadhuzzonafaszara.com 2009.10.10. 21:06:34

@efes: modern technológia alatt nem a föld vegyszerekkel való teleöntését, valamint genetikailag módosított vetőmagok használatát értettem.
arra gondoltam, hogy a feketék a 19. század végén még ásobotokkal, egynyomásos rendszerben művelték a földet, a szarvasmarha is inkább csak vagyontárgy volt, nem pedig munkaerő.
de látom mára felzaklattak, harapsz mindenre...

Lucius Cornelius Sulla (törölt) 2009.10.10. 21:09:34

@efes: " éhezés, oktatás hiánya, betegségek, túlnépesedés, ivóvíz, szegénység, STB"
Csak ennyi? :D Oldják meg maguk.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.10.10. 21:09:39

@efes: Nyugodtan. Tényleg műveltek randa dolgokat, nem is keveset. Nem is vitatja ezeket senki.
Ugyan utódaik se igazén jobbak, de arról csak egy-két kósza dokumentumfilmben lehet említést tenni.

Természetesen ma már prekoncepció olyan csófságokról beszélni, mint egy ötven-száz éves statisztikai adat, mivel azt biztos meghamísították, letagadták, és egyébként is hazudtak, hazudnak azóta is.

Különösen felháborító gyanúsítgatás összevetni az említett Erdéllyel és izraellel (tényleg lehetne mással is, de ezek eléggé jellemzők), és a párhuzamra még utalni is felháborító.

Az meg persze csak aljas gyanúsítgatásból álló prekoncepció (hm, így utólag?), hogy itt abből élt annyi, akkor, ekkor meg már nem.

Dél-Afrika a feketéké, slussz, ez így van és kész. Pusztán azért, mert másmilyen feketék egy része előbb volt ott, mint a hollandok, angolok. És ez így helyes, elfogadott és korszerű, prekoncepció nélküli helyzet. Elégedetten hátra is dőlhetünk, elfogadom, tetszik.

Ugyanakkor, ha Erdélyt, vagy a mai Izralt vizslatjuk ugyanígy, de korántsem ugyanezen feltételek szerint (nincs ugyanis önként, menekültként, vagy épp kényszerből érkező "eredeti" lakosság), akkor viszont azonnal prekoncepciókkal élő, gyanús soviniszta, rasszíista és kirekesztő leszek.

Lehet, de nekem valhogy feltűnik egynémely fura párhuzam. Neked nem?

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 21:10:25

@anyádbogár: Nem zaklatsz. Ha nekik jó volt ásóbottal földet túrni, akkor miért kell rájuk erőltetni a hightech mezőgazdálkodást? Főleg úgy, hogy az ebből termelt hasznot a fehérek zsebelik be, és abból semmit nem csurgatnak vissza... Ezt úgy hívják: rablás. Vagy kizsákmányolás, de az ma nem divatos kifejezés.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 21:12:41

@Lucius Cornelius Sulla: Azon vannak, de nem tudják. Itt kéne nekik segítség, nem a kizsákmányolásukban.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.10.10. 21:13:32

@efes: "hovatovább, nem is akartak mást, mint kirabolni"
Több ismerősöm is élt ott. Egy részük 56-ban ment ki oda, nem kifejezetten rabolgatni, hanem megélni.
Mások családja már ott volt régóta. Megintmások oda, illetve onnan nősültek, hívtak innen rokongyereket dolgozni, Egyikükön se látszott az a nagy rablósdi. Egyszerű mezei mérnökök, technikusok voltak.
Egy közös viszont van bennük: egy öreg házaspárt leszámítva már egyikük se ott él.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 21:15:14

@Vérnűsző Barom: Nem, nincs párhuzam. Erdély Európában van, Izrael Közel-Keleten, más-más a helyzet földrajzilag, kulturálisan, politikailag, vallásilag, mindenhogy.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 21:17:20

@Lucius Cornelius Sulla: Afrika meggyógyítása és jóllakatása már régesrég ki lett fizetve, ezer évre előre azzal a rengeteg gyémánttal, arannyal, egyéb ásvánnyal, vadállatok trófeáival, RABSZOLGÁK millióival, amit a fehérek elloptak onnan.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 21:19:10

@efes: Attól óvok igazán, hogy Afrika benyújtsa a számlát a fehér világnak, de akkor nagy sírás lesz. Nincs az a védőoltás és biztonsági röntgenellenőrzés, ami ezen segíthetne.

Lucius Cornelius Sulla (törölt) 2009.10.10. 21:20:33

@efes: Ez egy szirupos mese Afrikáról így. Ha lány vagy nem baj, ha fiú akkor ejnye !

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.10.10. 21:22:27

@efes: Értem. Ha nincs, hát nincs.
Erről ugyan némileg megoszlanak a vélemények Erdélyből idekeveredett ismerőseim, rokonaim részéről, de az Izrealből ideszármazott palesztin kávézós is némileg másképp látja a helyzetet. Egy-két apróság ugyan vészesen hasonlít a történetükben. mindegyikük házában már más lakik. Igaz, az egyikben olténiai román, a másikban ukrajnai zsidó. Tényleg nehezen összehasonlítható, de azért egyszer próbáld meg.
Népcsoportok helyett használj mondjuk virágneveket (kankalin, pipacs, rózsa, stb.), földrajzi helyek, nevek helyett mondjuk színeket (á, az nem jó, rasszista felhangajai lehetnek) vagy ásványokat (berill, óníx, jáde, stb.), számoknak meg az általad is elfogadható társulatok által kiadott statisztikai adatokat.

Remek játék, ha nem ismered a konkrét földrajzi, politikai helyzetet. Megjegyzem, elég hamar kibukik...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 21:24:36

@Vérnűsző Barom: A fehérek egyszerű hétköznapi élete is a fekete lakosság kárára volt akkor - aparheid. Ez a film éppen arról szól, hogy mi van ott most, ahol a feketék élnek ma Joburgban. Ahol az ismerőseid éltek. Te nyilván azt mondanád, hogy mit tettek ezzel a szép várossal, én azt mondom, hogyan lehetett ide süllyedni ezt az országot. A fehérek kirabolták, aztán tömött zsebekkel távoztak, a feketék meg nem tudnak kezdeni ezzel az egésszel semmit, nem senki nem tanította meg rá őket.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.10.10. 21:25:25

@efes: "Nem, nincs párhuzam."
Úgy egyébként de. Mindhárom esetben a betelepülő, győztes hódítónak van igaza, csak épp Dél-Afrikában a másodiknak-harmadiknak. De mindhárom esetben az utolsónak kell valamiért szurkolnunk, és korábbi, jelenleg elég rendesen elnyomott lakosságot utálnunk.
Logikus, de tényleg.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 21:26:07

@Lucius Cornelius Sulla: Nem mese és 44 éves világot látott, diplomás férfi vagyok.

kispista2 2009.10.10. 21:26:18

@efes: Miről beszélsz te fehérgyűlölő rasszista feka?
Benyújthatja a számlát, de előbb kapnak egy atombombát.

Dél Afrikát a búrok építették fel!

Nézd meg Zimbabwét, mit csináltak ott a rasszista feketék a diktátoruk vezetésével!

Amióta a gyarmatok megszűntek, csak írtják egymást a különböző törzsek.

Krogshöj 2009.10.10. 21:26:52

Megjött a gondolatrendőrség? Mindenkinek ugyanúgy kell vélekednie egy filmről?

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 21:26:59

@Vérnűsző Barom: Igaza van a hódítónak, szerinte. A legyőzött szerint pedig nincs igaza, így teljes a kép.

kispista2 2009.10.10. 21:28:52

@efes: Amíg nem a feketék diktatúrája volt, az ország jól működött. Mióta átvették az uralmat, csak a nyomor nőtt!
Milyen világot láttál? Voltál egyiptomban? Ahol mellesleg nem a fekák élnek, mert ha ők lennének ott, már minden piramist leromboltak volna?

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.10.10. 21:30:47

@efes: Hát, ismerősömék és pereputtyuk valóban randán kizsákmányolták, lerabolták azt az országot. Meg a többi, hozzájuk hasonló műszaki értelmiségi is. Vastagok is, mint a disznó...

Volt, van olyan is, aki valóban disznólkodott, fosztott, rabolt, talán olyan is, aki rugdosta a négereket, és zsírjukból főzött. Gyaníthatóan ők építették fel azt az országot, ami most épp bontás allatt áll...

Te, nem lehetne kicsit később folytatni ezt a dolgot? Mondjuk akkor, ha már vetted a fáradtságot,és utánaolvastál valahol a terület történelmének?
És mondjuk ne valami kisegyház vagy párt prospektusából nézz utána a dolgoknak. van annyi, egyéb, még általad is elfogadhatónak tekinthető forrás is. Mondjuk wikipedia?

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 21:32:05

@Vérnűsző Barom: Ezek speciális esetek, de. Ha az erdélyi maradt volna a seggén, és megküzdött volna a dolgokkal, mint ahogyan ezt jó sokan teszik is, akkor most ő ülne a házában. Az palesztin izraeli példa dettó. Az a baj, hogy ezek menekülnek, ha gáz van - ez természetes emberi ösztön. És az ember gyarló, mint tudjuk, de ettől még tévedhet is, és igaza is csak SZERINTE van. A zsidó telepes úgy gondolja, hogy a palesztin elment, ezért most ő lakik ott. Ez is egy szempont. Az erdélyi is minek ment el? De ha elment, akkor elment, most más lakik ott.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 21:35:24

@Vérnűsző Barom: Attól, hogy a te ismerőseid nyilván nagyon rendesek voltak, azért az ő beszámolójuk nem valami egzakt tény, nemdebár.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.10.10. 21:37:54

@efes: "Igaza van a hódítónak, szerinte. A legyőzött szerint pedig nincs igaza, így teljes a kép."
Stimmt.
És szerinted?

Szerinted Izraelnek, Romániának és az időrendben legutolsó dél-afrikai hódítónak (a mostani fekete többségnek) igaza van, de a korábbi arab, magyar vagy épp búr lakosságnak meg nincs, viszont a mégkorábbi legyőzőtt hottentottának megint igaza van.

Érdekes, kényelmes, jövőbe mutató és abszolut pozitív álláspont, nekem tetszik. Ugyan a sorrendek nem mindenhol stimmelnek, a betelepülések dátumai, a hódítások, területnyerések sorrendje célja kicsit változékony, de némi rutinnal tulképp kedv szerint alakítható.

De ugye nem baj, ha nem mindenben és teljesen értek veled egyet?

teddybear01 2009.10.10. 21:38:32

Vak vezet világtalant itt. Mármint történelemből.

Szóval: először a busmanok kerültek ide. Majd jöttek a hottentották az állataikkal, és a jobb földekről elzavarták a busmanokat. Északról később úgy a VI.-VII. században lassan terjeszkedni kezdtek a különböző bantu törzsek(zulu, kosza, stb). Nyomták maguk előtt a hottentottákat. Persze ez mind több-kevesebb harc árán.

Az európaiak először a XV. században kötöttek ki itt, Bartolomeo Diazzal az élen.
Várost azonban csak a hollandok alapítottak a XVII. század közepén, Fokvárost.
Ezután települtek be a hollandok, és a francia hugenották, ezeknek a leszármazottjai az afrikanerek, vagy más néven a búrok.
Több gyarmatot alapítottak: Tansvaal, Oranjee.
Közben a terjeszkedő búrok szembe kerültek a Csaka és Dingan által vezetett zulukkal, akik maguk is a hódító korszakukat élték.
Az európai fegyverzet legyőzte az afrikaiak buzogányát-lándzsáját, ha nem is könnyen.
Közben az angolok elvették a Fokváros körüli területeket a búr telepesektől.
A búrok rabszolgatartó-földművesek voltak, az elfogott feketékkel műveltették a birtokaikat.

A XIX. század közepén gyémántot találtak Dél-Afrikában. Kitört a gyémántláz. 1884-ben a világ legnagyobb aranytelérére bukkantak a Witwatersrandon. Az angolok szép fokozatosan meghódították egész Dél-Afrikát.
A hódítást az 1899-1902 -es második angol-búr háború tette teljessé. 1910-ben kikiáltották a Dél-Afrikai Uniót.
Az apartheid fokozatosan kezdődött, de csak az 1950-es években alakult ki végleg. Fő bázisa a búrok által lakott területeken volt.
Itt kezdte a pályafutását Gandhi, még a XIX. század végén.
A huszadik században több százezer, vagy több millió fekete és indiai telepedett le, főleg mint szerződéses munkás (bérrabszolga).
1961-ben Dél-Afrika kilépett a Brit Nemzetközösségből, és Tovább szigorítottak a faji elkülönítésen.
1963-tól már a Föld államainak kétharmada bojkottálta Dél-Afrikát. Ez az 1990-es évek eleji bukásukig tartott.
Sok ezer európai és indiai származású lakos emigrált ekkor.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 21:42:07

@teddybear01: Így van. És ezt az egészet nem az angolok, nem a búrok és nem más fehér szívta meg, hanem a feketék. Erről szól például a topik tárgyául szolgáló film is.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.10.10. 21:43:39

@efes: Kezd felállni a szár a hátamon, de tényleg.

Nem egzakt tény annak a beszámolúja, aki ott élt, lakott harmin-ötven-akárhány éven át.
nem egzakt és korrekt azoknak a statisztikája, akik birtokában voltak azoknak az adatoknak, amiket használtak, mert abból éltek, azzal dolgoztak párszáz éve, és ezalatt pont nem érdekelte őket a bevándorló fekete törzsi származása, csak annyiban, hogy ne a vele haragos másik mellé szállásolja el.
Nem mérvasó azoknak a beszámolója, akiket ilyen-olyan szelid vagy durvább terroral elhajtottak a picsába addigi otthonukból, csak azért, hogy másülhessen bele. Olyan, aki oda máshonnan, gyakorlatilag hódítóként érkezett.
Szerinted mi a radai rossebb a korrekt adat? Amit te olvastál valami prospektusban? Vagy a Tamás bátyában? vagy valami művileg összetákolt VIT-, vagy KISZ-propagandában?

Aszondod 44 éves diplomás vagy. Világjárt. Hol a fenében van az a világ, ahol ennyit leéltél? Valami másik bolygón?

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.10.10. 21:46:51

@teddybear01: "Közben a terjeszkedő búrok szembe kerültek a Csaka és Dingan által vezetett zulukkal, akik maguk is a hódító korszakukat élték."
Erről próbáltam ugatni. Két hódító ugrott egymásnak a területen. Miért szeretjük jobban A hódítót, mint B hódítót?
Vagy épp mennyiben korrektebb a feketék rasszizmusa, mint a fehéreké?
Vagy akkor már ha a fehéreké baj, akkor miért nem baj máshol? Ahol mondjuk arabok a szenvedő felek?
Vagy ahol másik fehérek?

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 21:49:56

@Vérnűsző Barom: Föld a neve a bolygónak. De disszidens urambátyád véleménye nekem semmit nem jelent. Nekem ismerőseim élnek Erdélyben régebben nehezen, ma már könnyebben. Nekem palesztin ismerőseim élnek Tel Avivban, zsidók Jeruzsálemben, nem könnyen, de megvannak. Én meg nekik hiszek. Másként látjuk a világot, és természetszerűleg másban látjuk a bajok forrását. De én látom jól, nem te. :D

Mondjuk, te honnan tudod, hogy információid IGAZABBAK, mint az enyémek? Ez, így, nem visz sehova.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.10.10. 21:59:38

@efes: "Nekem ismerőseim élnek Erdélyben régebben nehezen, ma már könnyebben. Nekem palesztin ismerőseim élnek Tel Avivban, zsidók Jeruzsálemben, nem könnyen, de megvannak."
Értem. Így mindjárt más. Nem pártprogandából, KISZ.brossurából származnak az infóid, hanem első kézből.
Csak egy másikból.

Bocs, hogy felidegesítettél, természetesen teljesen és tökéletesen igazad van, ez a világ és így a legjobb hely, ami csak elképzelhető, ésmég véletlenül se vonjunk párhuzamot olyan helyek között, mint Erdély, Izrael, meg Dél-Afrika, főleg, ha nem ez a poszt témája, hanem egy dokumentumfilm.

Üljünk le, próbáljuk megnézni, igyunk egy sört, és nyugodjunk bele abba, hogy amit Erdélyben, Izraelben, Sri Lankán, meg a világ pár másik helyen lehet, azt Dél-Afrikában nem lehet.

Teljesen és tökéletesen igazad van. Mindenben.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.10.10. 22:01:16

@efes: "Attól, hogy a te ismerőseid nyilván nagyon rendesek voltak, azért az ő beszámolójuk nem valami egzakt tény, nemdebár."
A tieid meg igen, mert azt mondták, amit szerettél hallani.
Amit nekem meséltek, nagyon nem szerettem hallani.

De elmegyek egy kicsit kávézni, és megpróbálom kimoderálni magam a további megszólalás lehetőségéből.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.10. 22:06:52

@Vérnűsző Barom: Nézd úgy e dolgot, hogy te katolikus papként beszélsz nekem, az imámnak Istenről, ami ráadásul gyakorlatilag ugyanaz. Mégis annyira, de annyira más.

teddybear01 2009.10.10. 22:19:02

@efes: Mondjuk a palesztinok kb. ugyanúgy bevándorlók mint a legtöbb zsidó. A dél-szírek, egyiptomiak, meg mindenféle kevert népek csak a hatvanas évektől nevezik magukat palesztinnak.

Dél-Afrikában meg ugyan az ment azelőtt, mint bárhol másutt Afrikában. Az erősebb törzs elkergette, rabszolgasorba vetette, lemészárolta a gyengébbet. A zuluk is irtották a másikakat rendesen, de erről nem szól a fáma.

Ha meg a gyarmatosítók nem termelik ki az ásványi kincseket, akkor most is a föld alatt lenne az egész. A vadászó-pásztorkodó bennszülötteknek nem volt rá szükségük.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.10.10. 22:22:40

Szerintem a D9 brutál nagy film! Ne csak magadra gondolj kedves poszt író, amikor megítéled! A legtöbb ember nem foglalkozik az elnyomottakkal, a világ problémáival, hanem csak szórakozik. Ők azok akik soha nem néznének meg egy igazi doku filmet és sose gondolkodnak el a valóságon. Ha ezek közül párnak az agyában ébred egy kis gondolat, akkor már megérte azt a filmet megcsinálni.

Megélhetési rasszista 2009.10.10. 22:31:13

Mostanában különösen nagy divat lett az ehhez hasonló filmeket levetíteni. Csak azt nem értem, hogy azok a rendezők, akik ezt megcsinálják, miért nem hagyják ott az egész rabló hollywoodi miliőt és költöznek oda? Jah, mert sokkal jobb egy ilyen filmmel letudni a magunk szociális érzékenységét. Személy szerint az ehhez hasonló filmeket bojkottálom, attól, hogy levetítik, semmi nem változik. Aki rasszista, ezek után még inkább az lesz ("láttad ezeket a nigger állatokat?"), akikben ott van az anyai ösztön, még inkább aggódnak ("jaj, miért eszik a kukából?"), én meg azt mondom, segíts magadon. Ha a dél-afrikaiak így jól érzik magukat, akkor hagyni kell őket. Szögesdróttal körbekeríteni, néha benézni mögé. Amúgy meg csak celluloid-pocsékolás.

Lucius Cornelius Sulla (törölt) 2009.10.10. 22:32:47

@endike:
Lófasz volt elnyomva. A semmiből lett építve egy ország, ahol a fekák bár másodrendű polgárok voltak, de szívesen mentek, mert még mindig jobb volt ott, mint a körülötte lévő szartengerben.
Megkapták a hatalmat, és ez lett belőle. Egy hatalmas gettó. Mandela egy kommunista bűnöző, szerencsére engedték neki, hogy egy országot szétverjen.
Ennek a féregnek az egészségügyi minisztere tudod mit ajánlott AIDS ellen? Fürödjenek az emberek. Hát ennyi :D

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2009.10.10. 22:35:36

@HUN_Sector: "A District 9 egyöntetűen az év filmje."

Gondolom ez egyértelműen akart lenni, de ez minimum a Becstelen Brigantyk miatt nem helytálló.

Morten Harket (törölt) 2009.10.10. 22:46:26

A D9 tényleg jó film, de csak fikció.

Ami tény az tény, Dél Afrika egy rakás szar. Nem csak szerintem, azok az emberek szerint is, akik otthagyták az országot. A diplomások 75%-a már odébbállt (nem csak a fehérek, a fekete diplomások is, mert olyanok is voltak). Igen, tényleg rossz volt az apartheid, de akkor például olyan is volt Dél Afrikában mint űrprogram, most pedig maximum krumpliültető program van.
Az a néhány középosztálybeli aki még maradt, mind elkerített városrészben lakik, amit kőfal vesz körül és őrök vigyázzák.
Aki jövőre odamegy a futball VB-re, az vagy őrült vagy tudatlan.

fucksatan · http://gubafan.atw.hu/ 2009.10.10. 22:58:42

nem olyan tul jo film a d9 mint ahogy keszitettek ra az arcokat

Azördögügyvédje 2009.10.10. 23:18:59

Meggyőződéses liberálisként ellenzem az apartheidet, de érdemes megnézni régi képeket, filmfelvételeket Rhodesia-ról, mielőtt még Zimbabwe lett belőle. Apartheid volt, ez tény, de az ország virágzott, a gazdaság rohamosan fejlődött. Aztán jött Mugabe és a bandája. Az apartheidnek vége lett, helyette genocídium a fehérek ellen, a gazdaság totális tönkretétele, éhínség, hiperinfláció, emberi jogok helyett pedig sztálini típusú diktatúra.
Megérte? Jobb lett a feketéknek?
Sajnos 1990 óta Dél-Afrika is pontosan ebbe az irányba megy.

Donor 2009.10.10. 23:42:06

@efes: Európa pedig az európaiaké nem az afrikaiaké, cigányoké zsidóké....

Ugye mennyivel másként hangzik?

Szóval te most akkor fasiszta vagy? Vagy csak egy ostoba liberális? Nem látom a különbséget.

WUT (törölt) 2009.10.10. 23:49:18

a fajgyűlöletet a mai Dél-Afrikában már csak részben lehet azonosítani a fekete-fehér ellentéttel: a feketéknek több konfliktusuk van egymással, mint a fehér kisebbséggel. még a dél-afrikai állampolgár feketék is különböző, egymással rivalizáló törzsekhez, népcsoportokhoz tartoznak, de közben még ráadásul özönlenek be hozzájuk a zimbabwei stb. menekültek északról, akiket aztán tényleg mindenki gyűlöl, jobban, mint a fehéreket meg egymást. és erről IS szól a D9, lásd a nigériai bandát, akik társadalmilag egy szinten vannak a "rákokkal".. sőt, ez a film lényege, hogy bemutatja azt, hogy milyen egy robbanásig feszült demográfiai/ szociális helyzet, egy társadalomban, ahol nagy a szegénység, de óriási a verseny a kisebbségek, etnikumok között. már eleve túl sok az etnikum, és ha még hozzájönnek mindehhez a menekült milliók, na az már tényleg mindenkinek púp a hátára. ugyanez a problémája az EU-nak is, lásd Spanyolország / Kanári-szigetek, Olaszország, Málta, stb. folyamatosan özönlenek a menekültek Fekete-Afrikából, hajón, tengeren. van, aki az EU felé próbálkozik, délebbre valószínűleg Dél-Afrika a fő célpont. szerintem erről szól a d9, de a világért sem erőltetném rá senkire, hogy márpedig ez egy jó film. nekem tetszett.

WUT (törölt) 2009.10.10. 23:54:52

ja, egyébként kösz a torrentet, töltöm, és meg fogom nézni, gyűjtöm az ilyen dokumentum filmeket.

Lyndy2 2009.10.11. 00:15:32

Mint félig magyar, félig búr szeretnék a témához hozzászólni. Johannesburgban születtem, édesanyám(aki búr) és a családom Johannesburg mellett, Krugersdorpban él. A közbiztonság nem volt mindenütt jó, de a VIII.kerben vagy Párizs bizonyos elővárosaiban vajon ki mer este kimenni az utcára?
A bantuk akkor jelentek meg ezen a vidéken, amikor a búrok, szóval ez az Afrika az afrikaiké duma nem állja meg a helyét. Egy zulu hamarabb megbízik egy búrban, mint egy zimbabwei menekültben.

Ленина · http://szanalmas.hu 2009.10.11. 00:17:12

A District 9 egyértelműen kiváló alkotás, öröm volt a sok értéktelen szar után végre egy üdítően mozgalmas és elgondolkodtató filmet látni. Szociális tevékenységgel foglalkozóknak kötelezővé tenném. Köszi egyébként a dokumentumfilm linket, megnézem :)

peca1000 2009.10.11. 00:19:02

A feketék, és a legtöbb szinesbőrű ember többsége a fehérek nélkül primitív barmok lennének, egymást írtanák (tisztelet a kivételnek). A fehérek hozták el a civilizációt, és a színesbőrű emberek rájuk vannak utalva, nélkülük életképtelenek.
Hiába szépítjük, ez van. Lehet rasszistázni, de nem kell messzire menni. Itt van a saját kisebbségünk példaként.

Hell0 · http://csaladinapkozibudapest.hu/ 2009.10.11. 00:22:17

Magyarországon is vannak nagyon rendesen élő, tisztességes feketék (is), akiknek kiváló értékrendjük van. Sajnos a saját hazájukban borzasztóan nagy a nyomor. Itt vannak például keresztény Etióp barátaink, (újévet ünneplünk):

www.barkagyulekezet.hu/e107_plugins/wrap/wrap.php?22.

Fat Abbot 2009.10.11. 00:28:50

A fehérek szétrabolva adták át a feketéknek Afrikát, amivel a mostani fekete vezetőknek csak az a bajuk, hogy nem maradt semmi, amit ők is vihetnének.
Amúgy ne jöjjön azzal senki, hogy korábban jó hely volt Dél-Afrika, Zimbabwe, szar volt az akkor is fehérnek, feketének. Jellemzően amúgy nem is jókedvükben mentek oda.

bandeirante 2009.10.11. 00:50:00

@Fat Abbot: Viszont Rhodesia exportált élelmiszert, Zimbabwében meg élelmiszerhiány van. Sikeresen tönkretették a mezőgazdaságot (is).

El Argentino 2009.10.11. 00:54:15

Falat köré, vizet bele. Nem lehet azokkal kezdeni semmit, akárki akármit mond. Akkor mentek jól a dolgok, mikor még gyarmatok voltak az afrikai országok. Most meg lehet nézni, hol tartanak.

Píter 2009.10.11. 01:00:21

Jó kis cikk. Egyetértek veled efes! Hihetetlen, h micsoda mondanivalókat kreálnak az agyonhájpolt d9 mögé, és persze ha vki leszólja a filmet (jogosan), akkor rögtön ugranak--

El Argentino 2009.10.11. 01:02:57

@Píter: Kinek a pap... mondjuk elég végignézni milyen filmek kapnak néha Oscar díjat. A D9 hozott azért valami újat szerintem. Nem egy Oscar alkotás ez sem, de jól lehet rajta szórakozni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.11. 01:17:24

@efes: Volt egy oldal, ahol egy interjúban a fekete ember közölte, hogy az apartheid alatt bizony jobb volt, mert legalább rend volt. Szegregáció volt, de kiszámítható és nem elvadult élet volt.

algi 2009.10.11. 02:19:34

Hogy lehet ennyire félreérteni egy filmet, uramisten? Épp az a lényege a District 9-nek, hogy abban a földönkívüliek olyan helyzetben vannak, amilyenben valóságos emberek. Nem azért "kellett idecibálni földönkívülieket", mert az alkotó nem tudta, hogy Johannesburgban vannak ilyen helyzetben élő emberek, hanem ÉPPEN az ilyen helyzetben élő emberekre utal a földönkívüliekkel.

Jézusom, hogyan lehet valaki ennyire vak?

Éppen ezekre az emberekre hívja fel a figyelmet az a film. Hogyan lehet valami ennyire nyilvánvalót nem észrevenni? Az egy dolog, hogy valaki nem veszi észre a párhuzamot, de az már egyszerűen eget rengető, hogy valaki egy fatális véletlennek és a valóság elkendőzésének tartja a szándékos párhuzamot.

ylion, declared for Hungary, not for Kurvaország · http://quelthalas.hu 2009.10.11. 04:55:20

@efes: épp te írtad, hogy a hightech mezőgazdaságra is minek tanították meg őket, amikor jó volt nekik anélkül. erre most felháborodsz azon, hogy a hightech ipari dolgokoat miért nem tanítják meg nekik.
következetesebb lehetnél. az meg kifejezetten érdekes, hogy kinyilatkoztatsz, majd amikor valaki más véleményen van, akkor ismétled a véleményedet, mint egy robot.

AP! (törölt) 2009.10.11. 08:47:07

pont tegnap láttam meg én is a filmet, le is töltöttem - megnézni nem tudom, meg fogom-e, de hogy a vb-re nem megyek ki, az már tuti :)

Celtic 2009.10.11. 09:20:05

@algi: Nagyon egyszeru: mindegy, hogy mi a velemenye, menjen ellene a tobbsegi allaspontnak, attol lesz "egyeniseg" .
Kamaszkorban gyakran ateli az ember, csak legtobben kinonek belole.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.11. 09:35:00

Na akkor a gyökerek, akik személyeskedés (és nem a magvasan kifejtett gondolataik miatt!!) miatt mehetnek a levesbe:@Epikurosz: @ügyfélszolgálatos:

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.11. 09:50:14

@Donor: Pedig van. Európa az európaiaké.
@bitbandita: Kérlek.
@peca1000: A feketék békésen élnének egymás mellett, kisebb nézeteltéréseiket pedig dárdával és puszta kézzel elintézték volna egymás között, ha nem mentek volna oda a kapzsi fehérek kirabolni őket. Ezzel bontották meg a fehérek az egyensúlyt: minden baj okozói ők, így minden baj megoldása is rájuk hárul.
@algi: Épp azt mondom, hogy minek ide párhuzamokat húzni, mikor direktbe ábrázolva sem hiszik el az emberek mi van? Olvasd el a kommenteket itt, igen komoly hőfokon izzik a korlátolt, pöffeszkedő idegengyűlölet/rasszizmus. Ezeknek minek képletekben és szimbólumokban beszélni? Hiszen még azt sem értik meg, ha fejbe kólintják őket...
@ylion, declared for Hungary, not for Kurvaország: Nem azt mondom, hogy egyből a hightch dolgokra kell megtanítani őket, hanem arra, hogy meg kell tanítani őket élni a szétrabolt, kifosztott világukban. Egészen az elemi dolgoktól kezdve.
@Celtic: Igen és akik kinőnek, azok lesznek a társadalom jólfejlett, ivarérett birkái. Igazad van.

beleszolok 2009.10.11. 10:05:44

"A feketék békésen élnének egymás mellett, kisebb nézeteltéréseiket pedig dárdával és puszta kézzel elintézték volna egymás között, ha nem mentek volna oda a kapzsi fehérek kirabolni őket. Ezzel bontották meg a fehérek az egyensúlyt: minden baj okozói ők, így minden baj megoldása is rájuk hárul."

Muhaha :D

Megélhetési rasszista 2009.10.11. 12:09:32

@efes: Meg lehet nézni, mire mennek egymással a feketék a fehér nélkül. PL. Etiópia mindössze néhány évig volt gyarmat, amúgy elszigetelten élte mindennapjait. A mai napig a világ egyik legszegényebb állama, ahol a várható életkor harmincvalahány év, akik rendszeresen háborúznak Eritreával, emellett persze rendszeresen tartják a markukat a nyugati államoknak élelmiszersegélyért. Szerencsére egyre kevesebbet kapnak. Ennyit ér a fekete kultúra önmagában.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.11. 13:25:36

@Megélhetési rasszista: A feketék sokféle és sokszínű kultúrája egyenként és együtt is igen sokat ér. Azért, példának okáért, csak fennállt az etióp királyság a bibliai időktől a közelmúltig, vö. Sába királynője is etióp volt, egyes vélekedések szerint. Az, hogy ma hogyan háborúznak, az pedig már megint a fehér ember-probléma miatt van. Szerinted, kitől kapják az RPG-ket és az automata fegyereket? Ők kapálják ki a földből, mi?

Az egy tévedés, hogy a gazdag államoknak segélyekkel kell táplálni a nyomort. A hozzáértők (és nyomukban én is) azt állítják, hogy tanítani kell őket, figyelembe véve az adott földrajzi, kulturális és egyéb más tényezőket. A segély semmit nem old meg, csak a gyógyulást odázza. Ezek a 'erősebb kutya baszik' jellegű evolucionista okoskodások, melyeket ide is hányt néhány okos, csak idióta szájtépések, melyek szájkaratézni esetleg jók. A való világban viszont szart sem érnek.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.10.11. 14:19:59

@efes: "A hozzáértők (és nyomukban én is) azt állítják, hogy tanítani kell őket, figyelembe véve az adott földrajzi, kulturális és egyéb más tényezőket."

Ez nagyon szép, és szerintem is jó lenne. Csak éppen azt kell hozzátenni, hogy én nem tudok sikeres gyakorlati példáról. Pontosabban tudok, csak az nem Afrikában volt, hanem Ázsiában, ami ég és föld.

Továbbá attól is tartok, hogy van itt egy ördögi kör: nevezetesen az, hogy nekem úgy tűnik, a fekete-afrikai társadalmak jelen állapotukban nem nagyon alkalmasak arra, hogy ezeket a tanításokat önállóságuk csorbítása nélkül befogadják. Tehát "tanítani" csak egyfajta újragyarmatosítással, a szuverenitásuk korlátozásával lehetne őket. Azt meg szerintem nem fogadnák el.

(Az is felvetődik persze, hogy volna-e hiteles "tanítójuk"...)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.11. 14:36:00

@promontor: Nem mondtam, hogy egy csettintéssel megoldható lenne így a probléma. De magát intelligens, felvilágosult, sőt, fejlett és civilizált társadalmaknak tartó országok ezt meg tudnák oldani. De erre még legtöbb helyen a szándék is hiányzik. Hiteles tanító? Mondjuk, Albert Schweitzerről még nem hallottam negatívumot, itt azonban szvsz hamar megkapná ő is (lásd, a "kommunista Mandela..." :/) Nem egyszerű probléma, ez tény.

Az, hogy a fekete-afrikai társadalmak hogyan fogadnák a nevelésükre vonatkozó külső hatásokat, hát, szerintem, nem nagyon van más választásuk. A dolog már 'el van rontva', ma már csak a menthetőt lehet menteni, de azt viszont nagyon kellene. Bármennyire is hihetetlen itt, az Afrika-probléma ostora először Európára fog visszacsapni, akármennyire izmoznak és hitetlenkednek itt ma az okosok.

kezike · http://gertarauss.blog.hu/ 2009.10.16. 17:38:28

úristen mennyi hülyeség hangzik itt el, nem is érdekes:) csak annyit akartam mondani, ha ennél is durvábbat akarsz látni a sztoriról, akkor a bbc-s louis theraux filmjét nézd meg: Law And Disorder In Johannesburg
süti beállítások módosítása