asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

...amikor meg a nők szeretnek egy férfit... (Orfeusz alászáll, 1959)

2009.11.09. 19:32 efes

Naná, hogy az ifjú Marlon Brandót szeretik a nők, Sidney Lumet határozott hangú, expresszív Tennessee Williams-adaptációjában, az Orfeusz alászállban. A gyíkbőr zakóban, vállán gitárral cél nélkül kóborló Val egy déli kisvárosba érkezik - a figurát később David Lynch is megidézte a Veszett a világban. Ismert alaphelyzet fogadja, a férfiak bőszen markolásszák fegyverüket, gyűlölködve merednek mindenkire, aki a városon kívülről érkezik. Védik tyúkszaros udvaraikat, vélt értékeiket, nyomasztó a város gyűlölködő, mérgező légköre. Mindenki úgy kompenzál, ahogy tud. A seriff felesége vallásos hóbortokat folytat, a fiatal Carol permanens botrányaival elégíti ki magát, az olasz származású, hajdani szépasszony Lady Torrance - Anna Magnani alakítja borzalmas olasz angolsággal, ám elsöprő mediterrán intenzitással - boldogtalan házasságban pergeti napjait félig nyomorék, ám teljesen agresszív férje mellett. Közéjük toppan be a kígyóbőrkabátos Val s vele együtt a szabadság, függetlenség, sőt a szerelem hűs, frissítő fuvallata. A férfiak, élükön a seriffel viszont azonnal a fegyverükhöz kapnak - a film a város börtönében kezdődik, ahová Valt csipcsup indokkal bezárták.

Klasszikus alaphelyzet, idegen a cowboyok között, vietnami veterán hazatér, a szelíd motorosok utolsó méterei, magányos hős, a szabadság lovagja a bunkó déli kisvárosban, klasszikus dráma, klasszikus vég. Marlon Brando már kilenc éve, hogy eljátszotta Stanley Kowalski emblematikus figuráját a Vágy villamosában, de még hamvas, szálkás ifjú. És úgy játszik, mint egy isten. Még nem láttam egy filmjét sem, amikor olvastam, hogy ekkora, meg akkora színész, hogy mindenki, aki ma számít, őt tekinti példaképének - már színészileg persze; eh, a múltba révedő túlzások! Aztán megláttam, mint e filmben is, hogy milyen színész is volt a Brando. Gyakorlatilag mozdulatlan arccal játszik, azonban elképesztő tekintete van. Tökéletesen uralja a szemeit, a legapróbb, másnak tán önkéntelen rezzenéssel is a karakter építését szolgálja. Olykor tényleg mintha lézersugár égne benne. Al Pacino hasonló, de tán ő se ennyire intenzív. És ezzel együtt mindig visszafogott! Természetesen, sőt kissé galuskásan mondja szövegét, mégis kiválóan érthető minden hangja. Amit a szemeivel művel, ugyanaz érvényes a mozdulataira is, minden egyes gesztus ki van dolgozva, de a lehető legnagyobb természetességgel adja elő. Egy percig nem merül fel, hogy aki nő (vagy érdeklődő férfi) az abban a szent pillanatban ne essen szerelembe iránta. Igen, azt hiszem kezdem megérteni azt az elképesztő nimbuszt, ami Brandót övezte életében. A filmet rendező Sidney Lumet ekkor már a 12 dühös emberrel bemutatta, milyen komoly érzéke van a drámához, ezt a filmet is fantasztikusan eltalált arányokban rendezte meg; kissé szenvtelen, thrillerbe hajló modorában már itt is kora előtt járt. Izgalmas, hatásos drámaként működik az Orfeusz alászáll ma is, méltó filmes adaptációja a klasszikus alapanyagnak. Asanisimasa szerint: 7/10.

(Érdekesség, hogy a Nemzeti Színház Sopsits Árpád rendezésében éppen most próbálja Tennesseee Williams darabját, bemutató 2009. december 19-én lesz. Igen érdekes a szereposztás, Valt Szabó Kimmel Tamás, Lady Torrance-t pedig Udvaros Dorottya alakítja. Mellettük többek között Péterfy Borit (Carol), Bodrogi Gyulát (Jabe Torrance) és Nagy Marit (Vee, a seriff felesége) láthatjuk.)

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr131513524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Teddypompom 2009.11.09. 22:10:17

Azért Anna Magnnani sem kutya.

Kilencévesen láttam a filmet és a mai napig emlékszem rá.(most vagyok 43)

Tényleg hidegfutkosós.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.09. 22:22:18

@Teddypompom: Nem bizony! De milyen jó amúgy a szétcsapott Carol is, akit nem mellesleg Joanne Woodward alakít - aki engem, itt, valamiért Britney Spearsre emlékeztet, de csak külsőre. Jó film ez bizony.

kefekötő-gödény 2009.11.10. 07:46:39

Dvd-n meg lehet venni? Egy régi Brando filmnek a polcomon a helye.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.10. 08:28:51

@kefekötő-gödény: Ja, néhány éve megjelent egy Tennessee Williams-drámák filmfeldolgozásait összegyűjtő DVD-doboz (a 10 lemezesben), abban benne van ez is, sok más fasza film mellett. De szerintem külön is kapható szaréhúgyé a teszkóban és hasonló helyeken. Az amazon is fenn van (www.amazon.com/Fugitive-Kind-Marlon-Brando/dp/B000B6CO3Y/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1257837764&sr=8-1).

oázis · http://mindenamino.blog.hu/ 2009.11.10. 09:51:12

Én a múlt században sőt múlt évezredben voltam 14 éves, és lógtam a napköziből, méghozzá a Filmmúzeumba mentem lógni (ma színház a Károly körúton Budapesten, egy blokkra az Astoriától a Deák tér fele...)

És ott adtak egy fekete-fehét amerikai filmet. El voltam ájulva a főhőstől, aki megítélésem szerint egy ismeretlen színész volt, soha nem láttam korábban, tehát ismeretlen volt, és nem értettem, hogy hogy nem fedezték még fel, hát hogyhogy nem látják, hogy milyen tehetség. A nevét nem tudtam. Hozzá kell tennem, hogy akkoriban Európa még Európa centrikus volt, és Európában az olasz és francia filmek uralták a mezőnyt, legalábbis Magyarországon, és mondjuk az angol filmek volt a harmadik befutó... már ami a nyugatról érkezett filmeket illeti, mert amúgy orosz, cseh és lengyel filmeket néztünk elsősorban, ezeket vetítették a mozikban és a tévében (egy állami csatorna volt).

Nos, teljesen el voltam ájulva ennek a fekete-fehér amerikai filmnek a főhősétől és lelkesen újságoltam bátyámnak, hogy láttam egy fantasztikusan tehetséges szinészt, nem tudom a nevét, teljesen ismeretlen. Kérdezte a film címét, és mondtam, hogy a Rakparton...

Ja, legyintett bátyám, akkor az a Marlon Brandó volt.

Hát így fedeztem fel Marlon Brandót! Azelőtt egy teljesen ismeretlen színész volt!

Egyébként érdekes, hogy mivel csábított Marlon Brandó, mert csábított, ő elcsábította a nőket ezzel a hallgatag, az érzéseit látványosan magába fojtó erőteljes férfi alakításával...

Ebben egyrészt ott volt a "hallgatag, magányos igazságtevő, jófiú cowboy" alakja is, ami Amerikában egy bejáratott karakter volt, de ott volt a lefojtott városi düh is...

És mindehhez elképesztően gyönyörű férfi volt..

Hát talán nem sikerült ezt teljesen jól megragadnom, de ma is sokat nevetek azon, hogy ÉN fedeztem fel Marlon Brandót!

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.10. 12:30:06

@oázis: :)
Én meg a bőrdzsekijét szúrtam ki először, azt hiszem, Az amerikai film című hiánypótló könyvben, ahol volt róla egy kép A vadból. :)

De az első találkozás az Utolsó tangó Párizsban volt, már majdnem felnőttkoromban Szegeden, a JATE filmklubjában. Az volt A modell az akkor még csak tétován próbálkozó együttélés-szerelem-vágy dolgokra. De az már egy másik Brando volt talán, már "ehhez" képest.

Érdekes módon, a Vito Corleone-Brando nem volt rám akkor komoly hatással...

oázis · http://mindenamino.blog.hu/ 2009.11.10. 12:36:04

@efes:

Igen a kései Brandóból sajna kiveszett MINDEN természetesség, már csak egy hatalmas műmacsó maradt belőle...

Vannak színészek, akiknek kifejezetten jót tesz az érett kor, Brandóból viszont csak a az őszintétlen, nagyon mache ripacs maradt,

sajnálom!

Abrash1965 2009.12.25. 22:51:10

"mache" :-)
tényleg :-)))
süti beállítások módosítása