asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Engedd be! (Engedj be!, 2008)

2009.11.24. 15:37 efes

Engem a megszokott horror-miskulanciák, mint a zombik, bőrpofák, vérengző halak, madarak, vadak és űrlények, no és a vámpírok meglehetősen hidegen hagynak, a műfajból általában csak azok a művek szoktak érdekelni, amelyek erőteljesen kötődnek a való világhoz, reális élethelyzetekhez, reális félelmekhez (egyszer majd kibontom ezt valami esszében, ha odáig jutok). Azonban most, hogy a világ nagyobbik felét, illetve annak 10-18 éves korig terjedő, jobbára feminin részét nyálba fojtja az ízlés Alkonya, muszáj (nekem is) piedesztálra emelnem az Engedj be! című svéd romantikus "tinihorrort", mint a fertőzés ellen való egyetlen témába vágó alternatívát az épeszűek számára.

Tomas Alfredson, akitől eddig jóformán csak egy 192 perces!!!! komédiát -a Négyféle barnát- láthattak a szerencsések (én sajna nem, de "rajta vagyok" az ügyön), vélhetően megelégelte, hogy egy tehetségtelen, unatkozó amerikai háziasszony és néhány tehetséges amerikai marketingszakember lealázzon egy mítoszt, ami azért mégis az emberiség kultúrkincsének szerves része, így előállt az ő csehovi, vagy inkább bergmani hangulatú tinivámpír szerelmi drámájával, áldassék érte a neve. Az Engedj be! így egy lassú ritmusú, hömpölygő film a végtelen csendben terjengő svéd téli éjszakában, elsősorban szerelmi történet, mely két 12 éves gyerek között szövődik. Kristálytiszta, sallang-, hatásvadászat és modoroskodásmentes érzékeny és hiteles alkotás a film, ebből a szempontból (is). Másodsorban természetesen vámpírfilm, melynek egyik legsűrűb filmes desztillációja, mely valaha készült. Alfredson e filmben tulajdonképpen leszámolt az összes vámpír-klisével, mit összehordtak a századok, gyakorlatilag csupán a vészes fényérzékenységet és az obligát emberi vértől való függést tartotta meg. Ettől függetlenül, a film működik, sőt, ettől a kisebb paradigmaváltástól válik igazán érdekessé a mára már kissé túlbeszélt vámpír-sztori. Harmadsorban egy mély és hiteles sorstragédia a kirekesztett ember, itt egy 12 éves furcsa fiú (Oskar) sorsáról, erőfeszítéseiről és felemelkedéséről - arányaiban, méltóságában, sűrűségében a film maga a vegytiszta művészet, aranyba metszve, katarzissal. A rideg, hideg svéd tájban megbúvó kietlen lakótelep sivár hangulatát esztétikus kompozíciókba fényképezte az operatőr (Hoyte van Hoytema), melyeket veretes és masszív vágás illeszt össze egyetlen képfolyammá, mely a lassúsága ellenére a horror/thriller műfajának megfelelő hangulatfokozással meséli el a 12 éves szerelmespár (ember és vámpír, igen) szívszorító történetét, sok vérrel, hullával de/és viszonylag happy enddel!. Így, ha jót akarsz magadnak, inkább e fimet engedd be magadhoz, mint a hasonló témájú, de összehasonlíthatatlanul gyengébb Alkonyat (kritika róla holnapután) című megagiccset. Asanisimasa szerint az Engedj be! minimum 9/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr311549080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaamir 2009.11.24. 16:13:50

Nekem is nagyon tetszett, az év egyik legjobbja (bár van egy-két hibája).
Viszont félek, hogy a szélesebb közönség majd az amerikai verziót ismeri meg, ami valószínű Alkonyat szintű trágyalé lesz.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.24. 16:30:57

@kaamir: Jaj ne. Lesz remake? Persze, miért ne lenne. De milyen hibák? Én semmi komolyabb hibát nem találtam e filmben, éppen hogy majdnem tökéletes a film. :)

kaamir 2009.11.24. 16:40:42

@efes: csak kisebb hibákra gondolok. Nekem egy kicsit hosszúnak tűnt és emiatt volt némi üresjárat. Meg a színészekkel nem voltam 100%-ig kibékülve, elég élettelenek voltak.

Amúgy Matt Reeves rendezi a remaket, aki nálam a Cloverfield-del egy életre leszerepelt.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.24. 16:56:18

@kaamir: Ja értem. Nekem ne volt hosszú, sőt, a relatíve hosszú jelenetek ellenére kifejezetten sűrűnek tűnt a film. A színészek meg hát..., a skandináv temperamentum..:)

A Cloverfield az szvsz főleg JJ Abrams sara, amit amúgy én bő nyállal megkajáltam. Én bírtam, nem kicsit. :) Ettől függetlenül nem szeretem a hollywoodi remakekeket - viszont szívesen néznék olyan független vállalkozásokat, melyek esetleg lecsupaszítanak buta blockbustereket, és mélyükre nézve esetleg ki tudnak termelni belőle valami értéket. Nem látványban, természetesen.

wim · http://sajatszoba.blog.hu/ 2009.11.24. 18:14:48

A tinihorror azért nálam mást jelent. Igaz, vannak benne "tinik". Horror is csak azért, mert van benne vámpír. Különben elég félrevezető terminológia.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.25. 10:30:54

@wim: Miért? Ha vannak benne horror-elemek (vannak) és tinik az abszolút főszereplői, akkor miért ne lehetne tinihorror? :) Nem tehet ez a szegény film arról, hogy tinihorrorokról az átlagjuzernek a Tudom, kit ettél meg tavaly nyáron-jellegű baromságok ugranak be. Ám ettől még szerintem ez a film tinihorror. Miért ne lehetne ebben a zsánerben véletlenül jót is alkotni?

wim · http://sajatszoba.blog.hu/ 2009.11.25. 21:00:39

Simán tudnának abban a zsánerben is jót alkotni. Lehet, az én átlagjúzer fejemben van a zűrzavar, de a "tinihorror" számomra olyan horrorfilmet jelöl, melynek szereplői kábé középiskolás korúak, meglehetősen beszűkült érdeklődési és tevékenységi körrel. Oskar legfeljebb kiskamasz, sőt inkább gyerek. Végülis lehet ezt horrornak nevezni, hiszen vámpírfilm, de az általad használt kifejezést én tényleg a Rémálom az Elm utcában-ra és hasonló filmekre tartogatnám.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.26. 11:26:17

@wim: Akkor én is idézőjelbe teszem, ok? :)

Elanor_ 2009.11.28. 14:36:26

tyű, de nagyon rég megírtam már, h Meyer egy túlértékelt kókler, az Engedj be pedig zseniális. :)
na mindegy. arrogancián innen és túl, csak kontrázni tudok: igazad van mindkét cikkben.
süti beállítások módosítása