Ahogy nézem, Robert Redford hosszú, és a mai napig töretlenül ívelő pályáján a Folyó szeli ketté című 1992-ben készült film a második rendezése, tehát tulajdonképpen egy kezdő rendező alkotása. Ehhez képest, ha egy filmes iskolában be kellene mutatnom a klasszikus hollywoodi típusú, veretes történetmesélésre egy tipikus példát, könnyen lehet, hogy ezt a filmet mutatnám be. A film egy masszív, vaskos oszlopokon nyugvó ház, mely szemre tetszetős, naptól, esőtől és hidegtől megvéd, tehát ha akarom, hibátlan, a célnak megfelelő építmény. Továbbá ez egészségre sem ártalmas, mert az biztos, hogy az izgalmaknak köszönhetően, e film alatt egészen biztosan nem fogunk sem infarktust, sem gyomorfekélyt kapni.
Ellenben, a kedélyes, élet-, természet- és horgászatszeretet sugárzó film mégis -bár tulajdonképpen egy családi tragédia története is a film- derűs, és szórakoztató filmélmény lehet. A Norman McLean önéletrajzi ihletésű regényéből készült adaptáció testes, plasztikus karaktereket mutat meg nekünk, melyeket kiváló színészi alakítások tesznek érzékletessé. A lassan hömpölygő történetet egy gyors folyású, hegyi folyócska szeli át, melyben a Brad Pitt és Craig Sheffer által alakított testvérpár űzi végtelen rivallizálását a műlegyes horgászatban, szigorú, de emberséges presbiteriáns lelkész apjuk (Tom Skerritt) vigyázó szeme előtt. Norman (Sheffer) nagy remény előtt álló, leendő irodalomprof, míg Paul (Pitt) a léha, nőket és kártyát hajtó öcsi. Hosszú idő után tér haza Norman, és meglepődve látja, hogy Paul életmódja mennyire messze távolodott a család szigorú, de türelmes erkölcseitől. próbál öccse hóna alá nyúlni, de Paul tempóját képtelen felvenni, így gyakorlatilag tétlenül nézi, hogyan rohan a szakadék felé. Közben persze, az ő magánélete is zajlik, és a pecázásban is egyre mélyebbre merül, már "művészi" értelemben. Montana hegyei között, a folyócska naptól csillogó vizei mélyén a kövek alatt Isten szavai vannak elrejtve - ez a költői sor a film üzenete, értelme és lényege. Aki merengett már őszi erdőben, egy patak partján az élet értelmén, az könnyen megértheti ezt a filmet, de talán az is, aki még sosem. Redford filmje nem zárja egyszerű, de felemelő üzenetét ördöglakat alá, hanem tiszta, nemesen egyszerű formában és remekmívű képekben tárja elénk (amiért Philippe Rousselot Oscar-díjat kapott). Asanisimasa: 8/10