asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Szelíd teremtés - A Frankenstein-terv (2010)

2010.10.31. 14:26 efes

Viccesen kezdi Mundruczó legújabb filmjét, mely amúgy később egyáltalán nem lesz vicces: a rendező által a filmben alakított Rendező a budai rakparton autózik, közben telefonbeszélgetést folytat producerével (vagy más kollégájával, barátjával) éppen készülő, legújabb filmjéről. Arról van szó, hogy egy olyan arcot keres filmjéhez a rendező, amelyiket az elkövetkezendő hosszas alkotói munka során képes lesz nézni, amelyik nem válik unalmassá s amelyik nem annyira elhasznált, rutinszerű és kiégett, mint a hivatásos színészeké. Mondja ezt az amúgy színész szakon végzett Mundruczó, akinek cipóarcát majd ezen az egész filmen át néznünk kell. Annyi biztos, hogy a színész szak nem látszik meg Kornélon, és ezzel semmi baj sincs. Önmagát alakítja, így elég ha a filmen természetesen viselkedik. Hogy aztán a későbbiekben kiválasztott szereplőket miért gondolja a rendező (a filmbéli és az igazi egyaránt) úgy, hogy ők azok, akik a filmvásznon történő természetességet hibátlanul képviselik, azt nem tudni. Székely B. Miklós és volt neje, Monori Lili hibátlanul és karcmentesen hozzák a lepukkant, bérházlakó, alkoholista, pesti lumpenprolit, na de hát ők hivatásos színészek. A két arc, aki Mundruczón kívül gyakorlatilag az egész filmet végigviszi, az körülbelül annyira természetes, mint két frissen felravatalozott hulla, vagy ha szimpatikusabb avatárt keresünk nekik, akkor két angyal. A lényeg, hogy az életet csak annak transzcendentális megközelítésében élik. Frecska Rudolf (aki csak névrokonom) egyetlen egykedvű arccal ácsorogja, bandukolja végig a filmet. Tekintete kifejezéstelen, bár néha mintha valami halvány szánalom tükröződne szemeiben, nyilván az őt körülvevő hercehurcát illetően. Érzelem semmi. Sírok. - mondja rezzenéstelen arccal, amikor a filmet bevezető castingon azt kéri tőle a rendező, hogy sírjon. A következő jelenése -még mindig a castingon- egy brutális gyilkosság lesz, amit hidegvérrel hajt végre, majd angolosan távozik. Később tűnik fel a filmben a Csíkos Kitty által megjelenített másik "természetes" karakter, na benne egyszer felcsillan valami élő, amikor Rudolffal elfogyasztanak egy fél konzervnyi barackbefőttet: Kitty kislányos mohósággal habzsolja az édes gyömölcsöt. De amúgy kerek és üres tekintettel vár sorára. Sorsára. Az élet és a természetesség, ahogyan azt Mundruczó elképzeli. Valahol az Északi-sarkon, talán.

Az a furcsa ebben az egészben, hogy Mundruczó csupán rossz kifejezést használ, ebbe a filmbe éppen ilyen asztráltestű, tűnékeny lények kellenek, mint amilyen a két fiatalé, két angyalt kell formálniuk, amihez tényleg nem kell semmi vérbő és emberi. Vágyaik, érzelmeik tiszták, egyenesek és kérlelhetetlenek. És igen, természetesek. Az Istent játszó ember teremtménye pedig angyali. Már nem ember, még nem...

Természetesen, Mary Shelley klasszikus Frankenstein-történetének lénye sem emberi lény, bár azt/őt a doktor temetőből előásott emberi tetemek testrészeiből varrta össze, amikor csodás módon mégis életre kelt, tragédiája éppen az lett, hogy emberként akart viselkedni, érezni, szeretni, azonban ezt környezete embertelen külseje miatt nem tudta tőle elfogadni. A Frecska Rudolf által megszemélyesített filmbéli lény (Rudi) persze, nem embertelen külsejű, azonban éppen olyan értetlenül, idegenül, fázósan mozog az őt körülvevő világban, ahová őt teremtője, az apja és a Rendező kétszeresen is beleteremtette. a külvilág kihívásaira tett reakciói is ugyanazok, mint híres, toldozott-foldozott irodalmi megfelelőjéé, de sorsa is éppoly tragikus. Az Északi-sark helyett egy behavazott, tiroli völgyben hagyja sorsára a Teremtő életképtelen teremtményét.

Rengeteg kérdést vet fel Mundruczó filmje, hasonlatosan irodalmi kiindulópontjához, melynek válaszai ugyanazok. Az alkotás, a teremtés vágya minden emberben ott motoszkál, mely alkotásban, termelésben, vagy ha másban nem, hát az utódok nemzésében nyilvánul meg. Azonban mennyi felelősségünk van ebben, meddig terjed az és egyáltalán, alkalmasunk vagyunk-e arra, hogy gondoskodással viseltessünk teremtményünk iránt? Tudjuk-e, hogy mit teszünk, amikor erre a hideg, rideg és embertelen világba indítunk el egy ártatlan entitást? Vállalhatjuk-e a felelősséget annak tetteiért, az általa okozott következményekért, amikor beláthatatlan közegben előre nem láthatóan viselkedik?

A Szelíd teremtés - A Frankenstein-terv című filmben egyszerre két aspektusra kapunk nem egészen megnyugtató választ: a művészi alkotásra és a felelőtlen gyermek nemzésére. Mundruczó a filmben a klasszikus válaszokat mai, szociologizáló értelmezésben is megadja, emellett, ahogyan Shelley klasszikusa egyben a horror műfaj egyik alapköve, így ez a film tulajdonképpen thriller is. Ne tévesszen meg senkit az, hogy közben esetleg a nézőnek gondolkodnia is kell. Pergő képek, karfaszorongató izgalom ugyan nincs a filmben, mégsem hatástalan a nézőre. Erdély Mátyás képei csodálatosak, atmoszférikusak, ahogyan pedig filmvégi tanulságként a kavargó hóesésben szinte vakon, zavarodottan futó rendezőt ábrázolja, az kifejezetten filozófikus (mégha Tarr Béla Sátántangójának "hosszú menetelését" idézi is). A gyilkossági jelenetek viszont bravúrosak, egyben sokkolóak. A Szelíd teremtés modern, de mégis időtlen, egzakt adaptációja Shelley Frankensteinjének, s bár kisebb dramaturgiai bibik (pl. Rudi eleste, vagy a "kalapács") hathatnak zavaróan, alapvetően a szinte kibírhatatlanságig lelassított, de még éppen követhető ritmus ellenére egy erős és gondolatébresztő alkotás ez. Asanisimasa: 7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr452411670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.