asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Ünnepek után (Marti, dupa craciun/Tuesday After Christmas, 2010)

2010.11.17. 17:04 efes

Túlzás lenne azt állítani, hogy a román filmgyártás dúskál anyagi javakban, mégis évről-évre markáns, határozott hangú alkotások születnek a szomszédunkban. Az új román film esetében fokozottan igaz a tétel: a pénztelenség kreativitást szül. Vagy éppen fokozott elmélyülést, mint az Ünnepek után című, látszólag banális történetet feldolgozó filmben. 

Apa
Negyvenes, átlag feletti színvonalon élő és kereső értelmiségi. Tágas, világos lakásban él, státuszának megfelelő iparcikkekkel körbevéve. Munkájából fakadóan sokat utazik, sokat van távol. Felesége, egy lánya van.
 
Anya
Szintén negyven körüli, jó karban lévő csinos nő. Valószínűleg szintén értelmiségi. Fokozott figyelmet fordít az egészséges táplálkozásra, a dohányzásról is leszokott.
 
A harmadik
Húszas évei végén járó, vékony szőke nő, fogorvos. Egy vidéki városból jár fel dolgozni. Karrierje elején áll, még anyjával lakik egy kétszobás lakótelepi lakásban.
 
Crisis? What Crisis?
Természetesen a midlife crisis, vagyis a ’kapuzárási pánik’ elnevezéssel illetett, középkorúak életét veszélyeztető szexuálpszichológiai tünetegyüttes áll a film középpontjában, ez áll minden történése mögött. Különböző jellegzetes jegyei férfiakon, nőkön egyaránt megjelennek, e filmben elsősorban a férfin, az apán. Szakmájában sikeres, jól keres, igazán nincs már hová fejlődnie, előrelépnie. Anyagilag sincsenek gondjai. Lánya is nagyobbacska már. Még mindig csinos feleségével, az anyával azonban már régen csak rutinszerűen élnek együtt, a szerelem, a szexuális érdeklődés már régen elmúlt. Szinte törvényszerűen lép ki az elfásult kapcsolatból, akár a teljes bizonytalanságba, a jó tizenöt évvel fiatalabb, karrierje elején álló fiatal nőhöz, akibe úgy érzi, valóban szerelmes. És ugyanez érvényes viszont is, a harmadik irányából. Tipikus azonban az is, amilyen nehezen közli feleségével, hogy van egy másik. Nem gyűlöli, hanem még mindig szereti őt, a gyermeke anyját, ragaszkodik is bizonyos mértékben az általa nyújtott biztonsághoz, ám a szerelem már elmúlt. Az anya a hírre törvényszerűen összeomlik. A karácsonyt azonban még együtt töltik, a látszat kedvéért, az azonban kérdés, mi lesz majd az ünnepek után
 
Radu Muntean
A filmet a ’71-es születésű (tehát idén 39 éves!) Muntean rendezte, aki rengeteg reklámfilmet, videoklipet jegyez rendezőként, melyek közül sok díjakat is nyert különböző fesztiválokon. Az Ünnepek után negyedik nagyjátékfilmje. Magyarországon leginkább talán a Jelszó: A papír kékre vált című, a román forradalmat tiszta, erős eszközökkel feldolgozó filmjét ismerheti a néző. De csinált drogos-maffiafilmet (A düh) és nosztalgikus, keserédes múltba révedést is (Boogie). Az Ünnepek után leginkább a dán Dogma-mozgalomhoz kapcsolható film eszközeiben, hangulatában és az elképesztően erős színészi jelenlétben, mégha nem is tesz eleget a Dogma minden kitételének és az emblematikus besorolás sincs kinn a film elején. Pedig kinn lehetne… (feltéve, ha ez fontos Munteannak.)
 
Elképesztően banális, mégis érdekes
a cikk elején jellemzett szereplők között felálló, klasszikus szerelmi háromszög története. Ennek oka a precízen vágott, kiválóan instruált jelenetek gyakorlatilag tökéletesen megszerkesztett struktúrája, mely nyilván az alaposan végiggondolt forgatókönyvből ered. Egyetlen felesleges jelenet sincs a filmben, de nem is hiányzik belőle egy sem. Karácsonyra készülődik a család, fát, ajándékot vásárolgatnak, anya hajat vág a fürdőszobában apának, a kislány fogászati problémáját kezelik… és itt jön a bibi. A szerelmi háromszög stabil, mint a piramisok. Tökéletesen természetes, átélt és visszafogottságában igazán intenzív színészi jelenléteket láthatunk a háromszög minden csúcsán. Semmi handabandázás, őrjöngés, csak mélyen átérzett fájdalom, tanácstalanság és szerelem. Különösen megrázó Mirela Oprisor alakítása, az anya szerepében. Abszolút hiteles, olykor szinte már az unalomba fulladó banalitása ellenére is igaz érzelmei miatt izgalmas, emellett tanulságos és gondolatokat ébresztő alkotás az Ünnepek után, így az ünnepek és a kapu zárása előtt. (Vagy után.)
Asanisimasa: 8/10

 

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr352354179

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

filmekről röviden · http://filmekrolroviden.blog.hu/ 2010.11.17. 19:07:14

"Elképesztően banális"

Ha nem szerepelne kétszer, akkor is ez lett volna a történetet olvasva az első és utolsó benyomásom. Így meg piszkálgat az, hogy hogyan kerekedett belőle 8/10, még a végén megnézem. :)

Dr. No 2010.11.18. 10:56:38

A "Jelszó: a papír kékre vált" az nagyon durván jó volt. Erre adtál neki 8/10-et. Meg ennek is. Ugyanakkor szerinted nincs Arany Pálma-kézikönyv. (Ez a két film biztosan nem az alapján készült.) Akkor most ezt így hogy?!

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.11.18. 11:54:31

@Dr. No: Nem igazán vágom, mi a baj? A 8/10 igen jó pontszám.
Te ezt az Arany Pálma-dolgot szerintem úgy érted, hogy ez egy know-how tehetségtelen filmesek számára az életben maradáshoz. Muntean ehhez képest kifejezetten tehetséges, és kizárt dolognak tartom, hogy azért csinálta így a filmjét/filmjeit, mert mindenféle lekent díjak megnyerésével akarja igazolni azt az amúgy nem túl magas lei-mennyiséget, amit filmjeire elkölthetett. (Bár, őszintén szólva, egyszerűen kizártnak tartom, hogy bármilyen kvalitású filmes így állna egy filmhez. Ez már indulásában bukás, de ezt mondtam már.)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.11.18. 11:55:09

@efes: Hogy esetleg MÉGIS nyer díjakat? Olyan nehéz feltételezni, hogy olykor JÓ film is nyerhet?

Dr. No 2010.11.18. 12:42:05

@efes: Szerintem "A jelszó..." 9/10-et is megért volna. Ha 10/10 mondjuk egy jobban sikerült Orson Welles.

Ezt az "Arany Pálma"-kézikönyv dolgot próbáltam már kifejteni, látom, nem sikerült, úgyhogy nem is lovagolnák rajta tovább.

Inkább elmélkedjünk a Filmmúzeum Magyar Film Top 10-jén. Csak kérdés, hogy ennek a posztnak a kommentjében kell-e.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.11.18. 12:55:15

@Dr. No: 7 fölött jó a film, nálam legalábbis. 10-es az, amit bármikor megnézek újra, ezeket azért nem biztos. Az Aranypolgárt sem nézném meg bármikor. Bár, most hogy mondod...:)

A Filmmúzeum Top 10-e csupán azok véleményét tükrözi, akik nézik/nézni tudják a csatornát, plusz még szavazni is hajlandóak voltak. Én kapásból még legalább két ugyanilyen minőségű, de teljesen más összetételű listát tudnék mondani. Arra mondjuk kíváncsi lennék, a Szindbádot hányan látták elejétől a végéig, nemcsak a híres velőscsontjelenetet a tecsőn.

Dr. No 2010.11.22. 01:32:31

Most már nemcsak kibicelek, sikerült megnézni. Marha jó volt. "Lö banalité", ami nem csak egyszerűen "lö banalité". Röviden: ha a Mese a szerelemről-t kicsit közelebb vezetik a valósághoz, és kicsavarják a Műhűvéhésznőhő kezéből a violint, továbbá leállítják a ködgépet, na akkor abból valami ilyesminek kellett volna kisülnie. De sebaj, mert a "primitív, szőröstalpú" románok szerencsénkre megtették ezt a "kifinomult" franciák helyett. Még egyszer: szerencsénkre!