asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Tron - Örökség (Tron-Legacy, 2010)

2010.12.22. 16:15 efes

A vita nélkül korszakalkotó Tron második részére több mint negyed évszázadot kellett várni, ám eközben a világ fénysebességgel száguldott előre. Az újrázás kívülről még nagyjából korszerűnek néz ki, belülről azonban nemhogy helyben topog, még vissza is lép: A Tron: Örökség csupán klisékből összetákolt, fájdalmasan középszerű, semmi kis Disney-mese. 

Gyerünk!

Ha jól belegondolunk, a Tron 1982-es bemutatója a huszadik század legjelentősebb eseményei közé kell, hogy tartozzon, hiszen ez volt a filmtörténelemben az első olyan film, amely teljes egészében számítógépes technológiával készült. Figyelem, 1982-ről beszélünk, mi ekkor még javában vigyorogtunk a kádári barakkban, a számítástechnika pedig nagyjából azt jelentette, hogy jónéhány tucat fehérköpenyes, szemüveges mérnökfazon rohangált a Star Trek első szériájának technológiai hátterét és egy kettő plusz két fél szobás káposztásmegyeri panellakás méretét ötvöző „számítógépben”. Nálunk. Egy messzi-messzi galaxisban, az akkor még barátságtalan Amerikában ekkor már ismerték Bill Gates nevét is, de az általa először eladott grafikus operációs rendszerek első példánya csak a Tron bemutatása után, ’83-ban került piacra. Felfoghatatlan ez mai agyunkkal, hiszen szinte már egy lépést sem tudunk tenni úgy, hogy közben ne kommunikálnánk valami főszerveren keresztül valakivel, műholdról ne kérnénk le közvetlenül úti célunk koordinátáit, szinte percenként valamilyen képernyő grafikus felületét bámuljuk, sőt nyomkodjuk, simogatjuk, olykor ököllel ütjük. A Tron készítői viszont még kizárólag irdatlan hosszú számsorokkal, kódokkal és primitív vektorábrákkal dolgozhattak, ráadásul olyan számítógéprendszereken, melyek teljesítményét egy mai alsó-középkategóriás mobiltelefon is felülmúlja. Ehhez képest a Tron mai szemmel nézve zseniális munka. Óriási, szinte emberfeletti szellemi teljesítmény, mintha az őskori barlangrajzok között találnánk egy Michelangelo-freskót, eredetiben! 

Gyerünk-gyerünk!

Már a kilencvenes évek végén felmerült, hogy el kellene készíteni a folytatást, hiszen ekkorra már világszerte tombolt a digitális kultúra. Emlegették a Pixar stúdiót, mint a számítógépes animációban megkerülhetetlen „dojo”, azonban a Disney-cég döntéshozói (ők húztak az első résszel merészet, és bár akkor bukás volt anyagilag, később már nyilvánvaló volt, hogy megérte) addig húzták a dolgot, hogy jónéhány pletyka után csak 2005-ben született meg első szkriptje a lehetséges folytatásnak. A tili-toli azonban tovább folytatódott, a könyvet átírták, majd újra átírták, míg végül csak 2009 elején kezdődhettek el a forgatások, az időközben képbe került Joseph Kosinski vezényletével. A cél egy minden tekintetben korszerű, 3 dimenziós, 7.1-es hangú film volt, s a végül elkészült termék ennek tulajdonképpen meg is felel. A Tron: Örökség képei, a szürke való világ szánalmas kettő dimenziójának néhány jelenetén kívül, térhatásúak, a hanghatások pedig azt ugyan nem tudom, hogy nyolc forrásból, dehogy mindenhonnan jönnek, az biztos. Térhatású a film 90%-a, azonban olyan extrém térélményt tőle ne várjunk, ami miatt a levegőt kéne kapkodni: Cameron bácsi hupikék zsiráfmacska-embereinek repülése még mindig sokkal „meredekebb” élmény, mint itt akár a finálé csúcsjelenete. A Tron: Örökség alapvetően sötét, szinte fekete képei, melyekben csak vakító fénycsíkok húznak-cikáznak sebesen ide-oda, önmagukban nem igazán látványosak: nagyjából ugyanaz, mint nézni egy éjszakai autósztrádát, felgyorsítva. A testhez simuló latexruhák pedig szerintem az S/M pornófilmeken kívül igen erősen „cikik” ma már, azt pedig végképp nem értem, miért kell trendi, talán Prada-mintájú, magassarkú cipőben imbolyognia egy zsigerileg harcos lánynak? A hangok jönnek, Daft Punk. És? Most kérdezhetném, hogy ők kik, de tudom, hogy ők kik. Hát, egyikük se egy Elliot Goldenthal… 

Gyerünk-gyerünk-gyerünk!

Szegény Jeff Bridgest sikerült megnyerni e filmbe is, ám itt már annyira benne van a forráskódokban, hogy ki se lát a virtuális valóságból. Egy Obi Wan Kenobiba oltott Morpheusként megy le alfába, ha baj van a mátrixban, amit itt rácsnak hívnak. A fia is felnőtt közben, és utánamegy, hogy kihozza, de a papa odabenn is ügyködött... A film sztorija nem tartalmaz semmi újdonságot, feltéve, ha láttuk már a Terminátor- és Mátrix-trilógiák, valamint a Star Wars-hexalógia vonatkozó jeleneteit. Mindenki látta, persze, egy újszülöttnek mindig van új vicc… Az innen-onnan elcsent panelekből ácsolt cselekmény ugyan áll a lábazatán, de ne várjunk tőle szélesen hömpölygő tolsztoji nagyepikát. Ugyan az öreg Leót valamiért megemlítik a filmben, köze azonban nincs hozzá, nagyjából annyi, amennyi egy videojáték három egymást követő pályájához. Aztán game over. Filmnek így ez egyszerű, mint a palló, és izgalmas, mint elbiciklizni az Oktogontól a Blaháig, csúcsforgalomban. Viszont legalább látványos, ha még nem láttunk „szemüveges-mozit”, azonban csak annyira szórakoztató, mint egy szombat délután egy külvárosi plázában. Asanisimasa: 4/10

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr292513327

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Tron: Örökség (TRON: Legacy) 2011.01.10. 10:55:05

Alapsztori: Kevin Flynn fia eltűnt apját keresi és eközben szó szerint benyeli a modern technika. Odabent megelevenedett programokkal találkozik, többek között apja gonosszá vált teremtményével.Húzónév: Jeff Bridges, Olivia Wilde, Michael SheenMűfaj: s...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaamir 2010.12.22. 17:05:13

A hollywoodi szemét új szinonimája. Michael Bay ehhez képest érzékeny, finom drámákat rendez.
1/10

Cirrus 2010.12.22. 21:34:18

Tévedés, az első részben (bár valóban korszakalkotó volt) csak néhány jelenet készült számítógéppel (tudtommal egy Cray-jel), a többiben - ha jól tudom - kockánként festették meg az anyagot.

Cirrus 2010.12.22. 21:53:27

Wikipedia: "However, the film contains less computer-generated imagery than is generally supposed: Only fifteen to twenty minutes of actual animation were used, mostly scenes that show digital "terrain" or patterns or include vehicles such as light-cycles, tanks and ships. Because the technology to combine computer animation and live action did not exist at the time, these sequences were intercut with the filmed characters."

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.12.22. 22:02:40

Ki tudja már, mi volt az őskorban...

Dr. No 2010.12.27. 00:19:52

Az eredetiből - pardon, első rész - is csak arra emlékszem, hogy eléggé szar volt.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.12.27. 10:57:08

@Dr. No: Én is csak ennyire. :) De ebben a számítógépes májerkedésben mindenképpen ez volt az első film, ezért mondom, hogy korszakalkotó.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.12.27. 11:30:15

Szerintem jó volt, egy Disney látványfilmet vártam, azt is kaptam, a zene is sokat dobott rajta. Lehetett volna jobb, komolyabb is, de így is elvoltam rajta.

_DelMare_ · http://reviewtonight.uphero.com 2011.01.08. 02:31:07

most biztos jól megdobáltok digitalizált paradicsomokkal, de nekem sokkal kisebb csalódás volt, mint sok helyen olvasni lehetett.

messze nem volt ez tökéletes, vagy bármiben is korszakalkotó, ez tény. a sztorivezetés sajnos kisiskolás, stílszerűen 'vasárnapi mozidélután a Disney-vel', sok helyen vonatkoztatott az eredeti filmre, ergo ahol kellett volna, ott pont nem kaptunk infót, és amik tényleg kritikán aluliak voltak (ezt nem is pedzegette efes kartárs) azok az elb@szott dialógok. katasztrófa, aláírom.

de. és most imax3d verzióról beszélek (nem sznobizmusból, de ezt a filmet, hasonlóan az Avatar-hoz, oda készítették). szerintem teljes mértékben látványosra sikeredett, a zene baromira ütött, és ez a kettő így egyben, számomra egyáltalán nem okozott csalódást. egy dolgot hozzátennék még. a baromira egyéni, retro-futurisztikus stíl miatt tűnhet gagyinak, és tűnik is furcsának a hagyományos sc-fikhez képest. ez erősen rányomja a bélyegét a filmre, de ha valakinek ez bejön, annak viszont nagyon fog tetszeni. én nem szadiznám le 4-esre, az imax-os verzió 6-7pont körül simán érhet.

egyet tényleg tudomásul kell venni, és így is kell rá beülni: a Tron Legacy, egy hatalmas, 2 órás videóklipp, néhány klassz nővel, DaftPunkkal és egy csilivili 3d-s hullámvasutazással. és ennek jó.
süti beállítások módosítása