asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Kaméleon (2008)

2011.05.16. 12:55 efes

Az illúziónak igen nagy ára van - mondja a film tulajdonképpeni nyitó- és zárómondatában a címszereplő Gábor nevű szélhámos, azonban az a legnagyobb baj, hogy nem is tudja, milyen igaza van. A mondatot persze, valójában nem ő mondja, hanem Divinyi Réka forgatókönyvíró és Goda Krisztina rendező adja a szájába, talán tényleg nem sejtve, milyen alapigazságra tapint rá ezzel. Hiszen mi az illúzió? Látvány, délibáb, tünékeny pillanat, a valóság hamis, idealizált avagy éppen torz tükörképe - akár a film, mint médium maga. És ha már idejutottunk, a film bizony igen drága mulatság. Ebből a szempontból valóban dicséretes mű a Kaméleon, hiszen tökéletesen úgy néz ki, mintha igazi film lenne: egy romantikus elemekkel operáló kalandfilm. Talán ezen kívül, nem is készült még ilyen magyar játékfilm, amelynek kivitelében semmi kivetnivalót nem találunk. Trendi, nagystílű az egész film, a lakásbelsők elegánsak, a színészek fennmaradnak a vásznon, és jobbára olyan mondatok jönnek ki a szájukon, melyek akár a valóságban is elhangozhatnának. Sőt, mi több, néhány igazán szép jelenet, vagy akár egy teljes történetszál (pl. Gábor és Dr. Marton afférja) is akad a filmben; azonban ha egy picit megrángatjuk, meggyűrögetjük a történetet, rögtön darabjaira hullik szét. Az első látásra komoly reményekkel kecsegtető illúzió semmivé foszlik.

Itt van rögtön ez az igen erőltetettnek tűnő műfaji megjelölés: szélhámosfilm. Épp olyan ez, mint amit Áron bácsi, az öreg székely mondott, amikor életében először eljutott a pesti Állatkertbe, és meglátta a zsiráfot: Ilyen állat márpedig nincs! Nincs ilyen műfaj. Készültek, készülnek és készülni fognak thrillerek, krimik, kalandfilmek, vígjátékok, westernek, sci-fik, sőt akár ezek különböző elegyei is szélhámosokról, kalandorokról, kisebb-nagyobb stílű gazemberekről, kedves csirkefogókról és szimpatikus bűnözőkről, azonban ha egy filmet szélhámosfilmnek billogozunk meg adatlap-szinten, akkor ott valami furi bibi van. Nem kell jobb bizonyíték erre, minthogy az automata írásellenőrző is aláhúzza (ok!), de az imdb is már csak lazán comedy/drama/thriller-ként jegyzi e filmet, és nekik van igazuk. Az Arséne Lupin-filmek is egyszerűen kalandfilmek voltak, nincs is ezzel gond, tulajdonképpen nem lenne ezzel a szerencsétlen "szélhámosfilmmel" se, ha valami effélét kapnánk e címke alatt. De a Kaméleon csak részben adja a talán joggal elvárt sármos, bájos, agyafúrt csaló figuráját, azonban már az expozíciónál furcsa, disszonáns és zavaró felhangok keverednek bele, a végkifejlet pedig egyszerűen elillan a semmibe.

De nevezzük e gyereket bárhogyan, mindenképpen valamiféle műfaji filmnek kell ennek lennie, melynek főszereplője egy szélhámos, egy szerelem-szédelgő lókötő, egy nagymenő dzsigoló, aki a sztori cím- és főszereplője, s akinek a műfaj szabályrendszere szerint el kell nyernie méltó büntetését: az áldozatául kiválasztott szende szűz kezét. Spoiler, hogy erről itt aztán szó sincs. Ezzel szemben elmondják (hogy ezt is mennyire unom már, hogy egy filmben, értsd: vizuális formátumban, a szereplők által, verbálisan meséltetik el az előzményeket, melyeknek ismerete nem is igazán indokolt ez esetben - Gábor és spannja, Tibi, csórók és ebből elegük van. Pont.), hogy ilyen intézeti gyerekkor, meg olyan szomorú nyomorúság... A magyar filmművészet 90%-át meghatározó, sokszor, sokféleképpen leírt "lepu" közhelye kúszik be ezzel ismét a filmbe, feleslegesen, sőt, műfajtörően. Rendben van, lenyeltük a kötelező békát, innentől megy is szépen előre a film. Ügyesen bonyolódik a cselekmény, Gábor körül egyre fogy a levegő - ekkor még azt hisszük, lesz ebből valami. De nem. Az amúgy torokszorító Dr. Marton-féle szál, mely amúgy tömörebb formában, valóban tökéletesen megfelelne a történet megoldásának, túlbonyolítottá, és Kulka János baromi erős színészi jelenlétének is köszönhetően, túlhangsúlyozott szállá válik, ami aztán rövidesen úgy válik le a filmről, hogy szinte párhuzamosan futó külön filmként fut tovább. A nagyobb baj, hogy az eredeti történet főszereplője is ezen marad, a fő filmet, a Kaméleont mintegy magára hagyva... Negatív, borongós hangú végkifejlet, mint a szociodrámában, ám ezzel egy korrekt, jól sikerült magyar műfaji film illúziója is végképp elszáll.

Itt Gábornak szomorúan kellene belenézni a kamerába a kikényszerített menyegzőn, ám rövidesen valami frappáns cliffhanger azért megelőlegezné a folytatásokat. Ezzel szemben, a Divinyi-Goda páros elkezdett egy egész jól működő romantikus kalandfilmet, amit egy váratlan, nem várt mozdulattal belefojtott egy vödör hideg, nagyon realista mosogatólébe. Vagy másképpen, szakadt, olcsó és koszos kínai tornacipőt húztak a nagyestélyihez. Mindegy, amúgy, csak mindenképpen ciki és rettenetesen rosszul is esett nekem, a kritikus szemű nézőnek. Az operatőrök (a nemzetközi színvonalon dolgozó Gulyás Buda és Babos Tamás), valamint a remek színészek, Hámori Gabriella, Nagy Ervin, Trill Zsolt, László Zsolt a már említett Kulka mindvégig jól teljesítettek, nem rajtuk múlt, hogy a Kaméleon a végére teljesen színét vesztette... Asanisimasa: 5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr752907918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.16. 14:47:08

Öhöm. Nekem is Kulka játéka tetszett a legjobban. Nagyon meggyőző! Szerintem eléggé rendben volt a film. Bár a szálakat valóban lehetett volna kicsit jobban bogozni.

Vation 2011.05.16. 16:02:49

Én sem láttam még ezt a filmet, kapcsolgatásnál véletlen akadtam rá tegnap. Nemzetközi viszonylatban azt mondom, hogy az 5/10 kb jogos, ha viszont az itthoni felhozatallal viszem versenybe, akkor erősebbre tenném mint 5-ös.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2011.05.17. 17:05:59

Szerintem az utóbbi idők legjobb magyar filmje volt. Egy percig sem válik unalmassá vagy vontatottá, a szereplők jók, az átverés is rendben volt. Szóval én meg voltam vele elégedve. 9 pontot simán megérdemel

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.05.17. 17:50:20

@koimbra: Tisztességes kísérlet volt egy műfaji magyar filmre, azonban éppen ezt a vállalását nem volt képes teljesíteni. Kiállítása rendben van, de a tré forgatókönyvet hiába csomagolják szép papírba, az még csak egy tré forgatókönyv marad. Jóindulattal is csak közepes. (Picit jobban működött volna, ha a szereplők nemét megcserélték volna, de az elbénázott végkifejlet azt is hazavágná.)

Dr. No 2011.05.17. 19:45:50

Az volt a baj a sztorival, hogy a végére szépen átcsúszott valami totál hamis erkölcsi tanmesébe. Amikor a végén a szépek és gazdagok képviseletében a pszichológus arról oktatja csórikámat, hogy most már remélhetőleg tudja, hol a helye, az egyenesen gyomorforgató. Vagy a teljes amoralitást kellett volna vállalni, és pofátlanul mennybe meneszteni a főszereplőt, vagy az ellenlábasait is le köllött volna leplezni, milyen képmutató és üres köcsögök. Vagy ezt az egész erkölcsnemesítő vonulatot ki kellett volna hagyni, de ahhoz túl komolyan vették magukat az alkotók.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.05.17. 20:03:26

@Dr. No: Jaja, szerintem a főszereplőt kellett volna pofátlanul és buta módon a mennybe taszajtani. Lett volna egy magyar Arsene Lupinünk, vagy egy olyan csávónk, akit a Leo Caprio játszott a Spielberg-filmben. Ehelyett nem lett senkink, má' megint. :)

Dr. No 2011.05.17. 23:30:29

@efes: Nem kellett volna azt feltétlenül bután csinálni... Mondjuk a főszereplő karrierje révbe érhetett volna képviselőként, ez olyan jó kis pimasz szatirikus élt adott volna az egésznek és alkalom egy kis vérbő komédiázásra. Vagy lehetett volna egy keserű, kvázi-Vittorio de Sicás befejezés, éles fény-árnyék kontrasztokkal: a csórónak még a csalás sem sikerül, kivetik maguk közül a felfuvalkodott uraságok, de persze nem azért,mert lop, hanem mert nem született közéjük! Vagy egy sima kis szajrémozi, egy George Clooney-szerű sármos simlisről, aki az utolsó pillanatban lép meg a lével, vagyis a nevetséges töredékével, amikor az ellenfelei majdnem elkapták, de boldog, mert szabadon élheti tovább világát és igazából nem is a pénz kell neki nagyon, hanem hogy szeressék... Láthatóan mindegyik lehetőség fölmerült homályosan a forgatókönyvíróban, de egyik mellett sem merte letenni a garast.
süti beállítások módosítása