Salamoni döntést hozott a Mészáros Márta által elnökölt, Zsigmond Vilmos Oscarjával tekintélyesített, Hartyándival függetlenített és Tolvallyal súlyosbított szemlezsüri: három díjazott (és nyugodtan mondjuk ki: az összes többi) elsőfilmes szemmel láthatóan tehetséges teljesítménye mellé csupán a Gárdost tudta felhozni mentségként a szakma védelmében. Mondjuk őt is leváltanám a Pálfival, mert Pálfi legalább próbálkozik valamivel, valami mással, egyedivel, ráadásul nem is eredménytelenül, míg rendezői díjat kapott Gárdos egész egyszerűen filmjében elfelejt egy fontos karaktert (mi van a fasisztoid pappal?). A magyar filmszakma többi, játékfimben érintett része ezúttal vagy hallgat, vagy a fiatalokéhoz egész egyszerűen nem mérhető produkcióval állt elő.
De hogy miért Mátyássy kapta az Arany Orsót? Azért, mert az ő filmje többe került, mint Szabó Simon Papírrepülőkje és Szajki Péter Intim fejlövése, sőt ezekhez még nyugodtan hozzávehetjük Pálfi Gyuri Nem vagyok a barátod-ját is, együttesen. Egész egyszerűen a mai gazdasági helyzetben nem lehet fődíjat adni egy bármilyen kitűnő filléres filmnek, miközben százmilliók mentek el meg sem említett mozikra. (Itt jegyezném meg azt is, hogy azért azok sem érdemtelenül, hiszen e filmek is a magyar kultúra szerves részei, de főleg azok lesznek 10-20-100 év múlva, azon korok emberei részben ezekből kapnak képet rólunk. Ezért fontos minden film, legyen akár 10 nézője is, hogy hagyjunk nyomot erről az izéről, amiben most élünk és főleg, magunkról.)
Ha egy picit fordítok a dolgon, akkor is jó döntés Mátyássy díjazása, hiszen a három díjazott elsőfilmes közül ő egyedül az, aki az egyetemen tanulta a szakmát. Szajki diplomamentes színész volt, amúgy meg otthon, autodidakta módon önmaga elemezte kedvenc filmjeit, mintegy megnézve, "mitől megy a villamos", Szabó Simon is inkább filmezett egész életében, minthogy iskola padját koptassa. De Mátyássy belső ember, a "mi kutyánk kölyke", a SZFE papírral rendelkező filmrendező, így neki (vagy effélének) kell a díjat kapnia. A jóval erősebb, hitelesebb filmeket készítő, kvázi amatőrök azért megkapták legjobb elsőfilmesnek járó elismerést, megosztva, hogy azért a "látó" nézőknek se legyen kiszúrva a szeme. És főleg, így a mundér is látszólag tiszta maradt.
Persze, ez nem ment attól, hogy bár felkerült néhány fényes új jelvény a mundérra, azért belül meglehetősen sebes, roskatag és beteg az, amire ráhúzták. Egy igazi, karakán, fasza zsüri nem mismásolt volna ennyit: oda adta volna a díjat, ahová jár. Igaz, akkor az egész világ láthatná: tök meztelen az egész sereg...
A díjazottak listája, miheztartás végett:
40. MAGYAR FILMSZEMLE
Hivatalos díjlista díjazottak megnevezésével
DÍJ | FILMCÍM | ALKOTÓ | ||
KÜLÖNDÍJAK | ||||
1. | Magyar Filmplakát díj |
|
| |
2. | Diákzsűri: Zöld hollódíj | Utolsó idők | Mátyássy Áron | |
3. | Mozisok Országos Szövetségének díja | Macskafogó 2. | Ternovszky Béla | |
9 és ½ randi | Sas Tamás | |||
4. | FILM.HU díj | Kaméleon | Goda Kriszta | |
5. | Gene Moskowitz díj | Apaföld | Nagy Viktor Oszkár | |
TUDOMÁNYOS- ISMERETTERJESZTŐ FILM | ||||
6. | Kollányi Ágoston – rendezői díj | Nexus | Szekeres Csaba | |
7. | Legjobb tudományos-ismeretterjesztő film, kategória fődíj megosztva | Pannon sivatag | Mosonyi Szabolcs | |
Korhadó múlt, porladó jövő? | Kollányi Ágoston | |||
DOKUMENTUMFILM DÍJ | ||||
8. | Elismerő oklevél | Apró örömök | Bálint Ibolya | |
A gyakornok – 20 évesen a BBC-nél és a CNN-nél | S. Takács András | |||
9. | Schiffer Pál díj | A Fideszes zsidó, a nemzeti érzés nélküli anya és a mediáció | Hajdú Eszter | |
10. | Legjobb Operatőri díj, megosztva | Csempelevél | Somogyvári Gergő | |
A három nővér | Kőszegi Gyula | |||
11. | Legjobb rendezés díja, megosztva | Nem vagy egyedül… | Domokos János | |
Mit tudjátok ti, ki vagyok én! | Pálos György Ali | |||
12. | Fődíj, megosztva | Csempelevél | Somogyvári Gergő – Feszt Judit | |
Kémek a porfészekben | Papp Gábor Zsigmond | |||
KISJÁTÉK FILM KATEGÓRIA | ||||
13. | Kategória különdíj | Mama | M. Tóth Géza | |
14. | Legjobb forgatókönyvíró-rendezői díj | Apró dolgok | Nagy Anikó Mária | |
15. | A legjobb kisjátékfilmnek járó díj, megosztva | Alena utazása | Ujj Mészáros Károly | |
Hideg berek | Schwechje Mihály | |||
TV-FILM KATEGÓRIA | ||||
16. | TV-film kategória színészi alakítás különdíj | Irodalom Rendező: Bereményi Géza | Töröcsik Mari | |
17. | Zsurzs Éva rendezői díj | Koccanás | Török Ferenc | |
18. | Legjobb tv-film, fődíj | A barátkozás lehetőségei | Ferenczi Gábor |
JÁTÉKFILMDÍJAK | |||
19. | Aranymikrofon hangmérnöki díj | Mázli, Valami Amerika 2., Pinprick | Major Csaba |
20. | Aranyolló vágó díj | 1 | Kiss Wanda |
21. | Látványtervezői díj | 1 | Lányi Fruzsina, Pater Sparrow, Varga Judit |
22. | Legjobb eredeti filmzenének járó díj | Utolsó Idők | Márkos Albert, Harcsa Veronika |
23. | Játékfilm produceri díj | Papírrepülők, 1 | Csáky Attila |
24. | Legjobb forgatókönyvíró díj | Mázli | Hegedűs Bálint |
25. | Legjobb férfi színész alakítás díja | Príma primavera, Mázli | Lukáts Andor |
26. | Legjobb női színész alakítás díja | Majdnem szűz | Ubrankovics Júlia |
27. | Simó Sándor első filmes díj | Intim fejlövés | Szajki Péter |
Papírrepülők | Szabó Simon | ||
28. | Legjobb játékfilm operatőr díj | 1 | Tóth Widamon Máté |
29. | Játékfilm legjobb rendező díj | Tréfa | Gárdos Péter |
30. | Legjobb szórakoztató közönségfilm díj | Valami Amerika 2. | Herendi Gábor |
31. | Játékfilm Aranyorsó fődíj | Utolsó Idők | Mátyássy Áron |