asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Kánikula (Hundstage, 2001)

2010.07.09. 14:46 efes

Ulrich Seidl fasza gyerek. Az egyik feltétlen kedvencem. Nem szarakodik árnyalással, patikamérlegen méricskéléssel, nem píszízik, de nem is próbál kedvére tenni senkinek. Nem akar korrekt lenni, éppen ellenkezőleg: sarkít, provokál, sőt, ha kell, görbetükröket állítva torzít, ha éppen az kell mondanivalójának kellő erejű célba juttatásához. Művészetében a legfurább, hogy valójában ízig-vérig dokumentarista. Fából készült vaskarika a fazon, de kerek, gurul, amellett, hogy törhetetlenül kemény is. És baromira igaza van.

2001-es Kánikula című filmje tulajdonképpen az első játékfilm-szerű alkotás a pályáján. Ezelőtt műfajilag és technikailag is tulajdonképpen hagyományosnak tekinthető dokumentumfilmeket csinált, melyek csak tárgyukban, és a kimondott vagy csak láttatott igazságaikban voltak tán sokkolóbbak a dokumentumfilmek átlagánál. Itt azonban már ő hozta szituációba gondosan kiválogatott amatőr szereplőit, hogy azok -valójában saját magukat adva, így azért mégis csak dokumentarista módon- abban éljék életüknek a film számára értékes perceit. Hat alsó-ausztriai, tipikus polgársors gabalyodik össze a filmben, ránézésre úgy, ahogy Altman Rövidre vágvájában, vagy Mendes Amerikai szépségében láthattuk, valójában ezek a híres előképek habos-babos Dörmögő Dömötör-mesék csupán Seidl kíméletlenségéhez képest. A célkeresztben ugyanaz a jóllakott, középosztálybeli, kertvárosi réteg áll, sőt, az ausztriai talán még jobb anyagi körülmények között is él, mint a hasonló amerikai, ez azonban Seidl látleletében ha lehet, csak még súlyosabb lelki, szellemi és érzelmi nyomort jelent. Emellett az osztrák filmes nem tisztel szinte semmit, a konvencionális tabutémák számára nem léteznek. Hemzsegnek a filmben a löttyedt, hájas, középkorú meztelen testek, kókadt hímtagok, megereszkedett csöcsök, máskor egzakt gruppenszexpartiba csöppenünk, de nem csak szex a téma. Ugyanilyen súllyal van jelen a nyílt, brutális explicit erőszak és a kiüresedett, bármiféle intellektualizmustól távol álló, agymosott lélek sivár unalma. Az elsorvadt vágyak: egy újabb, nagyobb ház, még nagyobb úszómedencével, egy még nagyobb, még drágább autó és egy szélesebb képernyős óriástévé. Az egymás iránti féltés mechanikusan, óraműrugóra jár. A szex annyi, mint a tankolni a kocsiba, kinyitni egy sört, vagy hányni a második üveg édes-ragadós gin fizztől. A boldogság ma diszkontáron kapható.

Az időjárás szinte cseppfolyós. Tikkasztó a meleg, mint a pokolban. Az irigyelt bezzegországban, Ausztriában. Asanisimasa: 9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr642141026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Elanor_ 2010.07.09. 21:50:55

nem emlékszem, h bármiféle érzelem lett volna a karakterek között, max. önmaguk felé, egyfajta tablót adva a nárcizmus fokozataihoz.
de valóban jó volt a film és igaznak is éreztem.
tetszik, ahogy írsz, gratula :)
süti beállítások módosítása