asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

A gépész (El Maquinista, 2004)

2011.05.04. 18:15 efes

Na, ez is kimaradt annak idején... A gépész című filmben Lynch barátunk ad pacsit Hitchcock mesternek, jó kis(költségvetésű), hangulatos thriller ez, Christian Bale szemfényvesztésével és egy tragikus, bár amennyire megrázó, olyan lehangoló végkifejlettel. A spanyol produkcióban készült film rendezője, Brad Anderson kemény tévésorozatokon (Drót, Kemény zsaruk) tanult, ami meg is látszik a filmen. Szépen szippantja magába a film a nézőt, mely tele van rejtélyekkel, furcsa, megmagyarázatlan dolgokkal, rendhagyó helyszínekkel, hirtelen feltűnő, nem létező alakokkal, inszomniával. Bale, csontvázzá fogyva, remekel a már egy éve nem alvó gépésztechnikus figurájában, aki információ-szűzen nézi a filmet, és azt mondja, hogy kiszámítható a története, az hazudik. Én sem spoilereznék, bár nyilván már mindenki látta ezt a filmet, akit érint.

Annyit tennék azért hozzá, hogy a végkifejlet, összevetve az odáig vezető paranoid, tudathasadásos hangulattal, a misztikus aurával, meglehetősen banális, hétköznapi tragédiába sikkad bele. Nem mintha nem lenne megrázó az, amit látunk, de a filmben azért annál több volt, mint egy színes hír a Fókusz-híradóban. De alapvetően bírtam... Asanisimasa: 6/10

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr962877683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ChrisDry · http://www.chrisdry.com/ 2011.05.04. 18:45:59

Valóban, ennél több nincs benne, de -25 kilót fogyott vagy valami hasonlót a szerepért... 6/10 (bár nagyon rég láttam)

wim · http://sajatszoba.blog.hu/ 2011.05.04. 19:34:12

Sok egyébbel együtt ezt sem láttam még, a Fighter óta izzítok rá, de most elkedvetlenítettél.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.05.04. 20:16:20

@wim: Ne, basszus, nézd meg! Kíváncsi is lennék, hogy látod a végét...

wim · http://sajatszoba.blog.hu/ 2011.05.08. 14:46:27

-SPOILER- ha már a befejezésről beszélünk...
Érdekes, az én szememben éppen a befejezés emelte följebb a filmet. Nyomasztó és feszült thriller, elég beszaratós, de közben többször volt olyan érzésem, mintha ezt vagy azt a szituációt már láttam volna máshol, és néha Bale elesettsége is sok volt. Szóval eddig jó, de semmi különös.
Aztán amikor feladja magát és megnyugszik, vált világossá számomra, hogy igen finom Bűn és bűnhődés-parafrázisról van szó. Ennek fényében jobban tudom értékelni az egészet. Díjazom, hogy nem tolták az arcomba jobban. Hogy banálissá válik a végére? Persze, hiszen helyükre kerülnek a dolgok, a bűntudattól/elfojtástól gyötört tudat kitisztul, megnyugszik. Vagy a magyarázatot érzed banálisnak, miszerint a gyerek elgázolása áll a háttérben? Lehet, hogy nem értem kristálytisztán, mi is a problémád a befejezéssel... Nekem semmi.Vagy valamit félrenéztem (?).

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.05.08. 15:04:20

@wim: Igen, nekem meg éppen ez a moralizáló finálé nem jött be. A személyiség-hasadás rendben van, de nekem az már túl bulvárfókuszos, hogy e mögött egy fatális közlekedési baleset áll. Ennél valami extrémebb kellett volna, minimum egy darabolós szexuális erőszaktevő, vagy mittudomén. A thrillerben mindig kell, hogy legyen valami misztikum, és azt itt jól meg is oldották, a rejtélyes soványsággal, az el-eltűnő kopasz figurával, és ezzel kontrasztosan jól működött a gyári környezet szocreál miliője is - viszont, ilyen földhöz ragadt okokkal magyarázzák, az fáj. Ha mondjuk - csúnya szóval - művészfilmes alapokról indult volna a film, és úgy keverednek bele thriller-elemek, akkor OK., de ez, hogy ilyen hozzávetőleg vegytiszta thrillernek is indult... Persze, ha neked így is jó volt, akkor semmi baj.

wim · http://sajatszoba.blog.hu/ 2011.05.08. 15:31:51

Szexuális erőszaktevés vagy elgázolni egy gyereket - hát, ez már tényleg szubjektív, hogy kinek mi az ütősebb. Itt tényleg semmi misztikum, mint a végére kiderül, a kopasz (Ivan!) is inkább csak szimbólum. Egyszer meg lehet nézni, de én sem adnék rá több pontot, nem az esetem. Csak tetszettek a dosztojevszkijes allúziói, mert nem voltak erőltetettek, másrészt nekem így is kerek volt a történet. Moralizálás, ja. Amúgy miért kéne a thrillerbe mindig a misztikum? Ezt nem nagyon értem, tudtommal a feszültség a fő, de mindegy, ma semmit nem értek.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.05.08. 17:33:45

@wim: Hát mert a félelem az mindig olyan misztikus izé. Én nem a szexet, hanem valami extrémet vártam, ha már Bale is ilyen extrém sovány lett.
süti beállítások módosítása