asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

A felolvasó (The Reader), 2008

2009.04.24. 11:57 efes

Holokamu pornó - tán ez volt a legszélsőségesebb vélemény, amit a neten találtam erről a filmről, ami nyilvánvalóan elvakult érzelmi indíttatásból elkövetett kattintásszámgeneráló provokáció, s mint ilyen totális faszság. A holocaust-tagadás mai divatját nem kommentálom, legfeljebb annyiban, hogy mindenkinek megvan a teljes joga imbecillis, 10-es IQ-jú hülyének lenni, ami viszont egy "diktatórikus rendőrállamtól" igen szép teljesítmény. A "lepornózást" azonban már szakmailag is tudom cáfolni. Egy: nem minden pornó, amiben meztelen emberi testeket lehet látni, kettő: a pornó per definitionem az emberi szexualitás nyílt, kendőzetlen képi-, audiovizuális és verbális megjelenítése, ám e filmben az emberi szexualitás ízlésesen árnyalt, semmi "lényegeset" meg nem mutató képi-, audiovizuális és verbális megjelenítését tapasztalhatjuk. Sőt, mivel ilyen jelenetek kizárólag a film első felében-harmadában láthatók, és ezek mintegy a film dramaturgiai "okát" képezik, még a szoft-, illetve erotikus jelzők is határozottan mellékelendők. Maradjunk a filmes adatlapok általános műfaji meghatározásánál: A felolvasó romantikus dráma.

Persze, a "romantikus" jelző, az idei néhány jelölés és a legjobb női alakításért el is nyert Oscar-díj, valamint a nyertes: Kate Winslet, és nem kevésbé (egyik) partnereként Ralph Fiennes nevei elég jól funcionáló hívószók ahhoz, hogy a célközönséget bevonja a mozikba, őket nem tévesztik meg holmi kétbites idióták internetes ámokfutásai. Továbbá, a rendező Stephen Daldry, valamint a forgatás alatt elhunyt két kiváló producer, Anthony Minghella illetve Sidney Pollack nevei további svájci típusú biztosítékai a minőségnek.

Ami első gondolatként kikívánkozik belőlem, hogy egészen elsőrangú a forgatókönyv (az Órákat is író David Hare), ami alapján e film készült. Az eredeti történet, a négy különböző idősík gyakorlatilag gubancmentes bonyolítása, a cselekmény meglepő (igen, meglepő, nem kell spoilereket olvasgatni és/vagy mindenben eleve a hibákat keresni, vagy ha igen, hát magára vessen mindenki) fordulata egy tartalmas és elgondolkodtató filmet eredményez. A felvetett morális probléma Hannah múltja, motivációi és a választott megoldása ad absurdum mélyen emberi és hiteles. (Spoiler: Még Hannah viszonylag gyenge lábakon álló bíróság előtti mártírvallomása is az, magyarázható a mély szégyennel.) Hiteles a Fiennes által alakított figura, a már középkorú Michael reakciója is, feloldozást nem ad, nem adhat Hannah-nak, szörnyű és szégyenletes múltját mégsem tudja leválasztani róla, bizonyság rá összeomlása, és az egyetlen túlélővel való bátor és bescületes szembesülése is. Ralph Fiennes igazán e pillanatokban mutatja meg, milyen nagy színész. Kate Winslet alakítása is korrekt, bár az Oscarral (meg a többivel) elsősorban az A-kategóriás sztár merészen vállalt meztelen jeleneteit díjazták, a többi megvan. Lehet rá díjat adni, de ha esetleg elmaradt volna az elismerés, az sem lenne érthetetlen. David Kross ügyesen és bátran játszotta a fiatal Michaelt, Bruno Ganz pedig professzori, professzorként.

Viszont a film egészét tekinve, mégsem tűnik minden tökéletesen simának. A film első része nekem kissé zakatolónak, érzelemmentesen ledaráltnak tűnik, míg a második rész túlzottan szentimentálisra sikerült. Én ízlésemnek éppen fordítva felelt volna jobban meg, a fiatal fiút elcsábító 36 éves nő jeleneteit vettem volna érzelmesebbre, a nő múltja, és alapvetően érzelemmentesnek tűnő, de mélyen elfojtásos jelleme ezt szinte automatikusan az ízlés vékonyka kötelén egyensúlyozta volna, míg a tárgyalótermi és a börtönbéli jeleneteket lehetett volna még szikárabbá, még brutálisabbá tenni. Az viszont, ha e film alapján néhányan Csehovhoz, netán az Odüsszeiához nyúlnak, alapvetően dicsérendő népművelői hozadék. Az irodalommal baráti szálakat pedzegető nézők pedig, mintegy mellékesen, eljátszhatnak azzal a kvízzel, vajon milyen regényekből olvasott fel Michael? Az asanisimasa pontjai: 7/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr921083671

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ckv909 2009.04.24. 14:30:28

elfolytásos -> elfojtásos
ne jelenítsd meg a megjegyzésemet, csak javítsd a szöveget

Nannycsuri 2009.04.24. 14:53:06

Az a baj, hogy egy Oscar-díj után mindig túl nagy elvárásokkal érkezem a moziba... szerintem a Szabadság útjaiban nagyobbat alakított Kate Winslet, ebben a filmben David Kross játszott jobban.

boszor 2009.04.24. 15:36:44

Hát én meg ezzel nem értek egyet: "A film első része nekem kissé zakatolónak, érzelemmentesen ledaráltnak tűnik, míg a második rész túlzottan szentimentálisra sikerült."

Nelem épp az jött be, hogy nem öntötték nyakon fölösleges érzelmi szósszal a szerelmi szálat.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.04.24. 15:56:43

A legjobb az, amikor kivillan egy mell, és egyből pornóról beszélnek. :D

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.04.24. 16:29:47

@ckv909: francokat, magamat sem moderálom, ha hülye vagyok...:) De amúgy köszi+nem is értem+mea culpa.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.04.24. 16:30:30

@Nannycsuri: Egyetértek, bár mint film, ez lényegesen jobban tetszett.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.04.24. 16:37:29

@efes: Mondjuk az érzelem elég sajátos "textúrával" volt jelen a film elején: a csajnál a puszta, közmondásosan érzelemmentes szex az irodalom hallgatólagos élvezetével, a srácnál pedig a szex riadt felismerésével. Én azért jobban elidőztem volna részleteken, nem a szexjelenetekre gondolok, hanem ilyen atmoszférikus izékre. Nem tudom...

mustang · http://plus-size.hu 2009.05.19. 10:53:32

Nekem is hiányzott az érzelem, bár szerintem ehhez is tehetség kell, hogy egy szerelmes időszakot/nőt viszonylag mimikamentesen játsszon el valaki. (Winslet, ugye). Mert ugye abból, ahogy játszik, nem derül ki, hogy szerette a srácot, csak abból a bizonyos biccentésből. talán azért is csinálták így az elejét, hogy a végén könnyebben el tudjuk hinni, hogy ő egy náci rohadék. Mert ha az elején ilyen nagy romantikus hősnőnek állították volna be, még a végén a kedves néző nem átallott volna szimpatizálni vele, esetleg az ő oldalára állni a tárgyaláskor. Jó volt ez!

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.05.19. 11:06:50

@mustang: Ez a náci rohadék sem volt azért ilyen "kétbites", mert egyrészt ugye náci rohadék volt, meg gyilkos, de emellett ott van a parancs, háborús helyzetben meg annak tagadása=halálos ítélet, másrészt a vágy a szépre, jóra, értékre, akkor a szerelem... Tehát ez az árnyalt kép az igazán fontos ebben a filmben, és ezt szvsz Winlset elég jól oldja meg.

mustang · http://plus-size.hu 2009.05.19. 11:13:44

@efes: én is ezt mondom, hogy jól csinálja! :)

ChrisDry · http://www.chrisdry.com/ 2010.01.16. 13:07:03

Jobb, mint amire számítottam (elég elcsépelt már amúgy a zsidós-nácis sztori manapság). 6/10
süti beállítások módosítása