asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Vakok közt látó (Vakság - Blindness, 2008)

2009.06.12. 08:57 efes

Valamiféle latin all star-gálának tűnhet ez a film, pedig nem az, a szó 'hakni' értelmében. A Nobel-díjas José Saramago és eddigi életét Arany Pálmák, Arany Oroszlánok és feszes vigyázzban álló Oscarok közvetlen közelében töltő Fernando Meirelles összedugta a fejét, és olyan apokaliptikus utópiát rittyentett Saramago hasonló című regényéből, mely kategóriájában egészen biztosan benne van a vezető ötösben.

Járvány-film ez, melyben a szereplők egyik pillanatról a másikra megvakulnak. Értsd, elvesztik világukat. A katasztrófaszerűen begyűrűző új helyzetben elveszti jelentőségét minden látszatra épülő szabály, törvény, morális gát, az emberek között újból az eredendő, állatias ösztönök lesznek az irányadók, a betegség villámgyors elterjedésével azonos tempóban újraosztódnak a hosszú civilizálódás alatt kijelölődött szerepek az "erősebb kutya baszik" ősi elve alapján. Hogy a dolog érdekesebb legyen egy szimpla, globális visszafejlődésnél, egyik szereplő nem kapja el a kórt, egyedüli látóként erős katalizátorává válik a történéseknek. Tovább bonyolítja az eseményeket az eredendően vak szereplők megjelenése, akik természetszerűleg óriási előnyökkel bírnak a hirtelen látásukat vesztő, eközben bepánikoló emberekhez képest.

Bár nézhető a film egy szokványos katasztrófafilmként is, bár Meirelles (Saramago tökéletes egyetértésében) laza csuklómozdulattal hagyott el olyan, esetleg dramaturgiailag fontos jeleneteket, mely a sztori sima folyását segítették volna, így ebben a tekintetben kissé döcögős a film. Azonban, ha elrugaszkodunk a filmnézés klasszikus fogyasztói attitűdjétől, miszerint a film a szórakozást, a befogadás pedig passzív bambulást jelenti, akkor ez a kissé hiányos történetmesélés fel sem tűnik. Nem a sztorin van a hangsúly, az csak annyiban fontos, hogy a szituációt biztosítja ahhoz a fiktív társadalmi kísérlethez, vagy inkább hipotetikus elmélkedéshez, hogy mi történne velünk, ha egy pillanat alatt elvesztenénk szemünk világát. Az alkotók a látványos katasztrófafilm, vagy éppen egy apokaliptikus horror kliséivel szemben inkább a szereplők lelki folyamatainak, társas viszonyainak vizsgálatára helyezték a hangsúlyt, a film kisebb részben inkább filozófikus, nagyobb részben érzelmes, mint akciódús és látványos. Azonban ez nem jelenti azt, hogy érzékeinkre nem gyakorol elég hatást. A lehetetlen helyzetből adódik felkavaró, megdöbbentő jelenet épp elég, a bicska többször nyílik ki zsebünkben, mint egy szokvány látványmozit nézve, és izgulhatunk úgy, mint egy jó horror-thrilleren. Tehát nem egy lila, bölcselkedő művészfilmmel van dolgunk, hanem egy zsánerfilmes elemeket ügyesen használó, gondolatgazdag és érzelmeket kiváltó mozival. A film témájához tökéletesen passzoló, sokszor túlvilágított, idegesen rezdülő közelikkel operáló vizualitást talált ki a film operatőre, César Charlone. A sok közel azonos prioritású karaktert a kiválóan vezetett, soknemzetiségű szereplőgárda hibátlanul alakítja, kitűnően illik a hollywoodi sztárokhoz a viszonylag ismeretlen japán, vagy latin színész, egy vak szerep eljátszása pedig amúgy is jutalomjáték minden színész számára.

Ezt a felkavaró, brutális, ennek ellenére mégis okos és érzelmes filmet az asanisimasa 8/10 pontra értékeli.

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr591137894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaamir 2009.05.23. 19:17:36

Hát, nekem nagy csalódás volt, önmagában is, de a könyvhöz képest meg főleg. Súlytalan, és "agyonkozmetikázott" a durvaság terén. Meirelles a könyv világát és mondandóját nem tudja visszaadni, így meg egy unalmas, 12 egy tucat világvége-film lett. Kb. 2 pont.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.05.23. 20:31:01

@kaamir: nem olvastam ezt a könyvet, sőt egyáltalán nem olvastam Saramagot. De általában véve, nem érdemes olvasmányélmény után filmadaptációt nézni, mert mindig csalódás a vége. valahol már írtam (lehet h más is), hogy a különbség az írott szöveg és a látott mozgó-hangos kép által közvetített információmennyiségben van. Az írott szöveg megértéséhez, "élményesítéséhez" jóval nagyobb absztrahálás kell, mint egy film felfogásához, szerintem ezért erősebb mindig egy könyv, egy novella élménye. Viszont a film mindig jóval, nagyságrendekkel több információt közvetít, amellyel a könyv sohasem fogja tudni felvenni a versenyt.

Enivéj, én nem olvastam a Vakság alapjául szolgáló regényt, sőt Saramagót se, csak azt tudom, hogy sokan dicsérik (a csajom speciel unta...). Általában törekszem csupán az adott film önmagában való értékelésére, ha külső összefüggésekbe helyezem az elemzést, akkor is elsősorban társadalomtörténeti, filozófiai, politikai, pszichológiai kontextust keresek. Másodsorban jönnek csak a társművészeti párhuzamok.

Általában azt szoktam mondani, hogy Kubrickon kívül egy filmes sem tudott méltó adaptációt csinálni, de hát King és ACClarke azért nem egy Tolsztoj, ugye.

nyuszisz 2009.05.28. 06:14:31

én sem olvastam a könyvet, a film nem volt rossz, de lehetett volna jobb is, nekem kicsit megkésettnek tűnt az egész. a díszletek tetszettek.

egyébként néha jó megnézni egy-egy filmet a könyv olvasása után, ha van ilyen ált-ban a könyvet olvasom előbb, pl. most Az informátorokból készült filmet nagyon várom, hogy megjelenjen dvd-n, moziban gondolom nálunk nem lesz. de ha igen szóljatok :)

kaamir 2009.05.28. 09:50:42

@efes: Akkor ez egy férfi-könyv, mert az én barátnőm se bírta végigolvasni :)
Rám viszont nagy hatással volt Saramago könyve, és a filmtől is vártam legalább egy kisebb katarzist. Nem azt vártam Meirelles-től, hogy betűről betűre lemásolja a regényt, de nem értem, miért kellett ennyire kiforgatni az eredetit, ráadásul rossz irányba.
"a film mindig jóval, nagyságrendekkel több információt közvetít" - ez sztem csak elméletileg igaz (persze tudom, a képekbe elvileg végtelen információ van kódolva), de pl. a Vakság esetében a lelki folyamatokról, az emberi psziché működéséről a film lényegesen kevesebbet tud mondani, mint a regény.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.05.28. 09:58:00

@kaamir: Nekem megvolt, mondom olvasatlanul a kisebb katarzis. Amúgy szerintem "kiforgatni" ér, és nem elhanyagolható az sem, hogy Saramago szerette ezt a filmet. Meg is könnyezte, állítólag.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.05.28. 09:59:15

@nyuszisz: Hát Easton Ellis-filmadaptációk nekem eddig nem tetszettek. Nagyon nem! :))

nyuszisz 2009.06.01. 19:04:45

@efes: még nem láttam mind, de nekem nagyon tetszik az AP, és a Vonzás szabályai is, többször nézős :)
süti beállítások módosítása