asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Volt egyszer egy vadkelet (Utolsó idők, 2009)

2009.10.29. 08:27 efes

Az elsőfilmes Mátyássy Áron meséje a közelmúltban, valahol Kelet-Magyarországon, az ukrán határ mellett játszódik, és az ottani kemény, sokszor brutális életről, a testvéri szeretetről, a bűnről és bűnhődésről, illetve az igazságkeresésről és az igazságszolgáltatásról szól egyszerűen, közérthetően.

Rendszerváltás után
A politikai rendszerváltás társadalomra gyakorolt hatását eleddig viszonylag érintetlenül hagyta a magyar film, bár ez azért nem jelenti azt, hogy nem készült a témában játékfilm. Példának okáért itt van a 2008-ban bemutatott Franco Nerós Almási-film, a Márió, a varázsló, amely kifejezetten erről a témakörről szól, ám a sort nehéz lenne folytatni. Érintőlegesen és áttételesen persze, szinte minden 1989 után készült, a mában játszódó magyar film erről szól, hiszen az adott szereplők, a szituáció, így maga, az adott film sem jöhetett volna létre, ha még mindig csak egyetlen pártot lehetne (némán) szidni ebben az országban. Legalábbis nem így, úgy, ahogy azok a filmek megszülettek. A Gigor Attila és Faur Anna nevével fémjelzett generációból most Mátyássy Áron jelentkezik rendezői debütálásával, amely néhány évvel a rendszerváltás után játszódik Magyarország egyik legelmaradottabb szegletében, az ukrán határ közelében. Ez a film, persze nem szociográfia, inkább dráma, bosszúfilm, ha nagyon akarom, még a thriller zsánere is ráhúzható. Az Utolsó idők a demokrácia első éveiben játszódik, amikor a szokásos emberi tevékenységek súlypontjai átrendeződnek, új embertípusok jelennek meg, míg a többiek ebben a furcsa, lebegő térben keresik tétován a fogódzót.

Az élet Vadkeleten
Az élet sehol sem lett könnyebb, nem szálldosnak azóta sem tömeges rajban a sült galambok, sehol nem készült kolbászból kerítés, mézeskalácsból kacsalábon forgó vityilló. Vagy ha mégis, akkor nem e film - amúgy gyönyörű - helyszínén, Északkelet-Magyarországon. Munka nem nagyon van, itt mindenki abból él, amiből tud. Ha fűteni kell, az erdőből lopja hozzá a fát, ha munka nincs, hát keres más megélhetést, Iván, a főszereplő például Ukrajnából gázolajat seftel pubertáskorú Audiján. A törvény névleges, őrei inkább csak lézengenek, mint őriznek és védnek, a valódi törvény az, amit az ember szíve diktál. Csillogó terepjárókon arrogáns idegenek járják a határt, földmérők méricskélnek, autópálya fog épülni errefelé, ami biztosan megváltoztat majd sok mindent. Azonban addig még sok fát lopnak a helybéliek az erdőből. Aki tud, az legszívesebben elkerülne erről a vidékről, és ezért meg is tesz mindent. Kemény élet folyik itt, mint hajdan a vadnyugaton, csak az éli túl, aki erős és talpraesett, aki beteg, gyenge és védtelen, az könnyen válik áldozattá.

Szumma
Mátyássy Áron bemutatkozó filmje tisztességes munka, amolyan eminens felelet. Jól néz ki, szépek a képek, helyükön vannak a szereplők, tudják mit kell csinálniuk, a sztori elég erős és szól is valamiről, sőt még a közhelyeket is sikerrel kerülgeti, nagyon nehéz lenne bármi kivetnivalót találni benne, mégis valahogy nem jön le a vászonról. Szépen fel van oda minden pakolva, de sajnos fenn is marad. Kicsit olybá tűnik, mintha egy Volt egyszer egy Vadnyugat-parafrázis lenne a film, ott a vasút hozná az új idők új szelét, itt az autópálya, azonban mindez egyelőre csak a problémák forrása. Hasonlóan kemény az élet itt is, ott is. Bosszúfilm ez is, az is. Ám ott a táj szerves dramaturgiai szervezőelem, itt csupán szép, és jelzi, hogy éppen nem egy városi környezet, hanem vidék az események színtere. Azonban mindkét filmben az igazság érvényesítése a fő téma, s nem éppen a törvény erejével, ellenben komoly és ellenállhatatlan belső indíttatásból.

Ügyesen választotta ki szereplőit Mátyássy, Eszter kulcsszerepében azért nem nyúlt messzire, saját felesége adja olykor hátborzongató hitelességgel a katatón autistát. Vass Teréz igazi színészi jutalomjáték lehetőséget kapott férjétől, amivel ügyesen élt is. De valódi seftesnek tűnik Iván is (Kádas József), de ügyesek a többi szerepet alakító, eleddig jobbára ismeretlen színészek is. Herbai Máté operatőr olykor brillírozik szuperközelikben, ám a tájat bár szépnek fényképezi, jelentéssel felruházni nem tudja. Ez azonban nem feltétlenül hiba, lehet rendezői koncepció is. Atmoszférikus, izgalmas zenét írt a filmhez Márkos Albert, ám amikor az amúgy elképesztő Harcsa Veronika énekelni kezd, akkor az nagyon zavaró. Egész egyszerűen nem értem, mi szükség van a cselekményhez tökéletesen indifferens angol szövegeket éneklő vokális nu jazz számokra egy vidéki környezetben, 1997-ben, valahol Északkelet-Magyarországon játszódó filmben. Sem hangulatában, sem jelentésében, sem kulturálisan nem stimmel. Többek között ez is "fenntartja" a filmet a vásznon, de ebben része van Mátyássy túl intellektuális, túl finom elbeszélésmódjának is. Egy ilyen dráma elbírt volna sokkal "tökösebb", dinamikusabb megfogalmazást is. Sőt, akkor lett volna igazán ütős. Így azonban az Asanisimasa szerint csak közepes: 5/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr921475925

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alex4427 2009.10.29. 09:29:43

Most nagyon sok mindenben más a véleményem.
Kezdjük a végén!
A film teljesen megérdemelten kapta a Filmszemle fődíját: fontos és pontos történet, kiváló színészi alakítások (mindenekelőtt a két főszereplő! és új arcok!) és az egész filmen átvonuló fojtogató feszültség! Továbbá az egészen kiváló zene! (Amivel "csak" annyi a baj, hogy üti a film hangulatát, feszültségét!)

Aztán (ezt írod):
"A politikai rendszerváltás társadalomra gyakorolt hatását eleddig viszonylag érintetlenül hagyta a magyar film, bár ez azért nem jelenti azt, hogy nem készült a témában játékfilm."
Viszonylag?
Az említett Almási Tamáson kívül (aki még kortörténeti értékű dokumentumfilmeket is készített!) nekem csak Szabó István Édes Emmája ugrik be. (Miközben a románok, szerbek, csehek stb. sorozatban....)
Szabó István (1992-ben!) zseniálisan mutatja be a magyar rendszerváltás traumáját!
A fiatalabbaknak (Hajdu, Pálfi, Török, Faur, Mátyássy) már nincs meg az a történelmi rálátása, mint Szabónak, a fiatalabbak csak arról tudnak tudósítani, hogy...sz@r!
Szóval, erre a filmre azt mondani, hogy ügyes, az több mint hiba!
(Bár, kétségtelen nem vagy olyan lekezelő, mint a Revizor "kritikusa", Bán Zoltán András! Akinek igyekszem megjegyezni a nevét: nehogy elolvassak tőle bármit is!)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.29. 11:02:55

Hát, nekem jobban tetszett az Intim fejlövés is, a Papírrepülők is, de tán még az Apaföld is, ezek mind szintén elsőfilmek. A zenével önmagában semmi bajom, azonban az, hogy semmilyen szinten nem passzol a filmhez, az azt jelenti, hogy nem tölti be a filmzene funkcióját. A fiú főszereplő számomra nem volt hiteles, ui. ismerek néhány kelet-magyarországi hajdani seftes csávót, azok nem ilyenek, hanem tökös, vagány arcok. Vass Eszter persze. Az ilyen teljesítményekre szoktak díjakat adni, azonban szerintem ez csak egy karakter -igen jó- megformálása, színészi jutalomjáték egy igazi színésznek, Vass Teri az. De az igazi nagy alakítás szememben az, amikor a szereplőben belül történnek a komoly dolgok, személyiségében drámai változások történnek, stb. Ez nem ilyen.

Rendszerváltás témában sosem fogunk egyetérteni, de ez nem is baj, mert te értelmes ember vagy.:) Török Feri egész eddigi életműve a rendszerváltás társadalmi vetületeivel foglalkozik, persze, egyéni sorsokra kivetítve - a Moszkva tér pedig amúgy is, az egyik legjobb film mindeddig erről az izéről. Átvitt értelemben minden művész a rendszerváltással foglalkozik, még akkor is, ha hallgat róla - tán így mondja el a legtöbbet. Kollégák túl sokszor esnek abba a csapdába - erről állandó polémia is folyik - hogy mit s hogyan a filmkritikában. Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a méltatás ugyanúgy a kritika alfaja, mint a "savazás" és "ekézés". Bár tagadhatatlan, ez utóbbi jóval nagyobb kattintás/példányszámot eredményez, de közel sem akkorát, mint ha valaki bedobja a cigénybuzizsidónácikommancs topikot, vagy a biciklista/autós háborút - így tulajdonképpen érdektelen is. Azonban a 'kritikus'-t nem kell idézőjelbe tenni, hiszen mindenki kritikus, aki kritikát ír. Még akkor is, ha véleménye nem egyezik a miénkkel.

alex4427 2009.10.29. 12:51:21

Veled élvezet társalogni, mert "csak" a rendszerváltás kérdésében nem értünk egyet (hogy pl. érdekli-e olyan nagyon azt a kb. másfél millió embert, aki a rendszerváltás elején gyorsan (és mindenféle komoly szociális háttér, sőt bármiféle távlatos koncepció nélkül!) elveszítette a munkahelyét vagy mostanában kilakoltatták, hogy ma már nem 1 pártot, hanem többet szidhat! ami persze igen jó, hogy a lényegről elterelje a figyelmet!)...
mert ÖN, uram ÚGYSZINTÉN nagyon jó ízlésű és értelmes ember! (és, nem tartom kizártnak, hogy egyszer még a rendszerváltás projectben is közelít majd az álláspontunk!:)

Ami BZA urat illeti: szerintem ő NEM kritikus! A lapos sértegetést összetéveszti a kritikával! Ha nem veszed sértésnek, NEM helyeznélek benneteket egy kalap alá! ( A te érdekedben!:)

Az alábbiakat egy internetes zenei fórumon találtam, ahol a kritikus csúnyán (vagy ostobán? vagy számítón?) lehúzott egy zenészt. Amire egyhozzászóló így reagált (szerintem: nagyon helyesen!):

"A cikkíró nem tudja, hogy miért ír az ember kritikát. Vagy túlságosan is tudja, de ezt most hagyjuk.
Vagy azért írunk kritikát, mert a zenekarnak akarunk segíteni vele fejlődni, vagy azért, mert a közönségnek akarunk segíteni tájékozódni. Ez az írás a zenekar számára max. annyit tartalmaz, hogy szar az egész, hagyjátok abba.
A közönségnek meg hogy ne menjetek koncertre, mert meghaltok.
Minden zenére, sőt *mindenre* igaz,hogy a kritikai szemlélet megakadályozza az élvezetet. Ha a zenésznek írod, akkor lehet kritikai füllel hallgatni, ha a közönségnek, akkor minél jobban meg kell próbálni átélni a zenét, minél jobban elengedni magad. Mert a közönség is azt csinálja, amikor hallgatja, nem pedig a felelgetős szólót kritizálja.
És ha a zenésznek írod, azt meg privátban illik."

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.29. 13:28:39

Nem szívesen nyilatkoznék másfél millió ember nevében, veszélyesnek tartom az ilyet. Magam nevében inkább. Sajnálom azokat, akikről beszélsz, de hát ez a piaci cucc már csak ilyen. Az lehet felelős, aki nem világosította fel őket kellően, bár ez is sánta így: lehet, hogy próbálta, de azok nem voltak kíváncsiak rá. Vagy. Ki az és kik azok, akiknek fel kellett volna világosítani a népet a piacgazdaságra való átállás következményeiről? Ők azonban pl. közgazdászok, és mint ilyen, egyáltalán nem elvárható módon, járatlanok a tömegkommunikációban, amely ekkor, a késő kádáriában azért tudjuk jól, milyen óvódáscipőben járt. (Mondjuk, Juszt elvtársnak kellett volna elmagyarázni a magyar népnek, hogy lesz itten ez a rendszerváltás, amikor az állambá nem biztos, hogy az emberek hóna alá tud/kéne neki nyúlni, így lehet, hogy sokan a fasz rosszabb végére kerülnek majd. A sors iróniája, hogy ő pl még próbálta is, rosszul) A politikusok valóban felelősek, de akkor most állítsuk mindegyiket falhoz? Ez túl rossz. Bíróság? Kik ülnek a bíróságban? Mi? Ez is volt, szintén túl rossz. Úgyhogy, ez a világ a létező világok legjobbika, mondja még mindig Pangloss mester. :) A rendszert nem lehet egy csapásra megváltani, az egy hosszú folyamat, egészen addig tart, míg az emberek fejéből végleg eltűnnek az elmúlt rendszer élménymorzsái, túlélési trükkjei, felbomlanak a régi kapcsolatrendszerek és beidegződések. Én még csak 44 éves vagyok, de már jócskán éltem a kádáriában is, tehát az én becslésem szerint még legalább 40-50 év kell a teljes rendszerváltáshoz, optimális esetben.

Abban viszont baromira egyetértünk, hogy kurvára csinálni kéne: filmek, ügynöklisták, törvényes felelősségre vonások, stb. stb. Ebben még a filmek állnak legjobban, az a fura.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.29. 13:36:46

@alex4427: Elolvastam az inkriminált kritikát, az a baj, hogy nagyrészt egyet tudok vele érteni...:), de a nyelvezete valóban indokolatlanul durva. Bár ez a stílus a ma trendi revolverező zsurnalisztika, de olvastál már indexes kritikát? Na az még ennél is sokkal jobban bicskanyitogató... Lehet, hogy az illető szerkesztője is ezt várja el. Az én szerkesztőm is el szokott várni ezt azt, bár inkább régebben, ma már azt írok, amit és ahogy akarok. Ott. Itt meg végképp.

alex4427 2009.10.29. 13:55:08

@efes: Hm!?
Máris némi közeledést vélek felfedezni! Azzal a véleménykülönbséggel, hogy a magyar "elit" : merte,tette, DE nem tudta!
És, a mai napig igyekszik összemosni a nem döntési pozícióban lévő polgár felelősségét a döntési (vagy döntés-előkészítési) pozícióban lévő bank-vezér, politikus, véleményformáló író, rendező stb. felelősségével!
A Szabó István miért tudott csinálni egy Édes Emmát? (Ami mai szemmel még sokkal értékesebb, fontosabb, mint a 90-es évek elején!) A Jancsó, Bacsó stb. meg miért NEM?
Jancsó(-Hernádi) öntömjénező marháskodásait, amit régóta próbálnak magas művészetként eladni, nem minősíteném inkább!
És ÉN sem próbálok másfél-két millió munkanélküli nevében beszélni. De próbáljuk csak magunkat EGYETLENEGY helyébe képzelni! (Lásd pl. Almási Tamás, Schiffer Pál vagy Varga Ágota "Jó szerencsét, emberek!")
Nos a magyar elitből (tisztelet a kivételnek: Spiró, Háy stb.) teljesen hiányzik a szociális érzékenység, az empátia!
A piac...hát most kapott éppen Nobel-díjat egy amerikai közgazdász, azért mert bizonyította, hogy az állam/önkormányzat NEM szükségszerűen rossz gazda! Mi meg, bűnös (vagy csak ostoba!?) módon még a közműveket (áram, víz, gáz stb.) is privatizáltuk! (Nem tudom "bemutatkoztam"-e már? gazdaságkutató voltam. Ma már nem vagyok rá annyira büszke!)

alex4427 2009.10.29. 14:09:28

@efes: Index film-kritikát nem olvasok!

alex4427 2009.10.29. 14:15:16

@efes: Jut még eszembe: és ma már senkit nem érdekelne (mg engem sem!:) a rendszerváltáskori milliós munkanélküliség, HA megérte volna: ha valóban dübörögne a magyar gazdaság!
40-50 év? Hova, mire, merre? Mert Magyarországon olyan már soha nem LESZ, amilyen, az általunk imádott Nyugat VOLT! Ez már nem nemzeti (pláne nem jóléti!) , hanem nemzetek feletti (transznáci!) kapitalizmus!

drumlin · http://szinhaz.blog.hu 2009.10.29. 19:49:31

a vitátokba nem szólok bele, annyit azonban hozzátennék, hogy a casting director érdemel egy aranyérmet. az általam eddig nem ismert kádas valami elképesztő jó volt, egyszerre volt kemény fényeslitkei suttyó és érző/gyenge srác. kát érte a józsef attila színházban :)

egyébként nekem nem volt steril, abszolút "lejött a vászonról". a tökösebb hozzányúlás sem hiányzott belőle.

alex4427 2009.10.29. 20:54:48

A főszereplő tkp. egy JÓ ember! (Szerintem.) Nem akar ő tökös lenni, csak a körülmények (munkanélküliség, perspektívátlanság stb.) sodorják el!
Ha jól emlékszem, Mátyássy eredetileg egy másik szerepre hívta be Kádast! Aztán gyorsan megvilágosodott!:)
Kádas szerintem is remek volt. Sőt! Hiteles!

Egyébként a CinePécs fődíjas román filmjének (A másik Irina) a főszereplője is egy ilyen jó ember, jó srác! Aki aztán, szintén a körülmények sodrásába kerül, és eldurvul kissé! (Alkatilag, arcban is nagyon hasonlónak találtam a magyar, ill. román film főszereplőjét.)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.30. 13:58:20

@drumlin: @alex4427: Jó, lehet. nekem viszont akkor is olyan, "ahogy Móricka elképzeli a határmenti seftelést" érzésem van. Mondom, ismerek ilyen csávókat, ismerem a vidéket és ez a kép nem egyezik azzal, amit a film sugall. Persze, messziről nézve elmosódnak az éles kontúrok is.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.10.30. 13:59:41

@alex4427: Viszont megtaláltam az eddigi legjobb rendszerváltásos filmet! :D Igaz, hogy nem annak készült, mégis úgy sikerült, persze képletesen. Mindjárt írok róla valamit...:)