asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Zelig (1983)

2010.05.18. 20:38 efes

Woody Allen egyéb erényei (mint pl. a legjobban klarinétozó filmrendező...) mellett minden bizonnyal jogosan birtokolja minden idők első áldokumentumfilmjének (angolul: mockumentary) tulajdonjogát is, ha nem tekintjük áldoksinak a különböző politikai propaganda-célú valósághamisításokat (pl. az "átkosbéli" Panoráma, stb.), valamint az olyan filmeket, melyekben a dokumentarizmus csupán mint stílus jelent meg, ám nem lépett fel a valóság olyan mértékű manipulálásának igényével, hogy az alkalmassá váljon a néző ennek észlelésében való megtévesztésére, de legalábbis elbizonytalanítására. Ha áldokumentumfilmről, mint műfajról van szó, általában kapásból rávágjuk, hogy persze, az Olajfalók. A zseniális cseh filmet azonban éppen öt évvel előzte meg a nem kevésbé zseniális Zelig, ami az említett műfajteremtés mellett sok tekintetben Woody Allen pályája első felének egyfajta összegző műve is.

Természetesen itt szó sem lehet a néző megtévesztéséről, hiszen Leonard Zeliget, a kaméleonembert, aki tökéletesen képes hasonulni mindig ahhoz a környezethez, azokhoz az emberekhez, akik éppen az adott pillanatban körülveszik, Woody Allen alakítja, akit ugye mindenki ismer. A borzalmasan nagy trüváj a filmben az, hogy Zelig egy tulajdonságnélküli ember, akinek arca egy idő után már csak emlékeztet Woody Allenre, aztán már egyáltalán nem vagyunk biztosak abban, hogy az a vékony, csúnyácska arcú pónemű figura ki is valójában. Ehhez persze az kell, hogy Allen a mai, az állandó fotosoppoláshoz szokott szemmel nézve is bravúrosan idézi meg a múlt század húszas-harmincas éveinek mozgóképes és hangzó dokumentumanyagait, melybe tökéletes illúziót keltve applikálja bele enmagát. Látjuk Woody Zeliget pl. az igazi Tom Mix-szel, látjuk tolldíszes indián törzsfőként, idős néger zenészként, részeges vörös írként, sőt, igazi morbid zsidó humorként, néhány méterre Hitlertől, echte náciként is. Egy szóval, a Zelig a valóság tökéletes illúzióját nyújtja, mely alkalmas lehet a néző teljes megtévesztésére is.

Persze, ez a megtévesztés egyáltalán nem rossz szándékú, csupán egy zseniálisan kivitelezett és végigvitt módszer arra, hogy Woody Allen ismét arról beszéljen, amiről akkoriban mindig: magáról. Saját pszichózisairól, a neurotikus brooklynni zsidó értelmiségiről, szorongásairól, üldözési mániáiról, életéről, szerelméről. Ki lehetne jegyzetelni összes mondatát, mindegyik remekbe szabott potenciális szállóige, sok közülük valóban azzá vált. (pl.: "Álmomban keresem az élet értelmét. Befutok egy zsinagógába, ahol a rabbitól megkérdezem az élet értelmét. Ő meg is mondja, de héberül. De én nem értek héberül. Erre ő felajánlja, hogy héber nyelvórákat vehetek 600 dollárért.") Az idézet kiválóan utal a film egy lehetséges másik olvasatára is: Woody Allen itt nemcsak magáról beszél szellemes öngúnnyal, hanem úgy általában a zsidó származás legjellemzőbb rákfenéjét is pontosan fogalmazza meg. Azokról a zsidó származásúakról beszél, akik valamilyen okból eltávolodtak már az izraelita vallástól, de zsidóságuk hagyományai megannyi megválaszolatlan kérdés formájában még mélyen bennük mocorognak. Ezek a jobbára városlakó zsidó származásúak minden erejükkel asszimilálódnának az adott társadalomba, -minden erejükkel hasonulnának, mint Zelig-, azonban egyrészt ez teljesen sohasem sikerülhet, hiszen mélyen gyökerező zsidóságuk ezt mindig akadályozni fogja, másrészt ugyanekkor saját zsidóságuktól pedig egyre messzebb távolodnak, így gyökereiket vesztve amolyan Zelig-szerű tulajdonságnélküli emberekké vál(hat)nak. Woody Allen jellemző fanyarsággal a szerelemben látja ebből az ördögi körből kivezető utat, ekkor Mia Farrow személyében a valóságban, illetve a filmben Dr. Eudora Fletcherben, egykori pszichiáterében. Asanisimasa: 10/10

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr342013895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ettumifilii 2010.05.18. 21:16:22

Nagyon jó írás, zseniális film. Sajnos Woody Allen életművében még a kevésbé ismert alkotások között van, pedig szerintem messze a legszórakoztatóbb filmje a mesternek, és emelett nagyon komoly szociológiai mondanivalója is van...

alex4427 2010.05.19. 09:26:26

Akkor ezt is megnézzük - újra!:)
Woody Allen az egyik (legnagyobb!?) kedvencem. Mióta megtudtam, hogy legutóbbi pesti útján a Puskin moziban is járt (amiről, sajnos én lemaradtam), azóta gyakrabban járok oda én is!

Az élet értelme.
Ez szép. Örkény Pisti a vérzivatarban c. drámájában a félszeg Pisti (Garas Dezső, 1979. Pesti Színház) még a darab elején elárulja, hogy ő tudja az élet értelmét. Le is van írva egy cédulára. A cédula pedig a zsebében. A darab végén nyúl a zsebébe, hogy akkor ő most felolvassa (bevallom: nagyon vártam!)...de persze (!?) nem találja a cédulát (az élet értelmét)!
orkenyistvan.hu/sites/orkenyistvan.hu/files/pisti_pesti_1979.pdf

Valósághamisítás. A tévé tkp. mintha erre lenne kitalálva. Legutóbbi brutális "élményem" a délszláv háború a CNN-ben: ahol a szerbek mocskos állatok - szemben a derék albánokkal! (Ezt, ugye mondanom sem kell, NEM az albánok ellen írtam. Ők (is)valóban nagyon derék emberek.)
És az agyak elleni "háború" mennyivel olcsóbb, hatékonyabb, minta a fegyverekkel vívott!:(

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.05.19. 10:08:03

@alex4427: Douglas Adams szerint pedig az élet értelme: 42. (Galaxis útikalauz stopposoknak) :)

Vannak normális szerbek, mint ahogy jó fej albánok is. Sőt, láttam már boldog cigányokat is..:)
Az efféle általánosítások, mint a "szerbek brutálisak, az albánok meg ártatlanok, stb.", sohasem vezetnek jófelé, az ilyenek mindig népirtásban végződnek.

alex4427 2010.05.19. 11:36:39

@efes:
42? (Azért...több, mint a semmi!:)

ettumifilii 2010.05.19. 19:08:09

@alex4427: egészen pontosan a válasz az élet, a világmindenség meg minden, nagy kérdésére...az, hogy a kérdés az e, hogy mi az élet értelme, nem tudjuk :D

a könyvet meg mindenképpen olvasd el, hasonlóan pihent agyu mint a cikkben szereplő film rendezője :P
süti beállítások módosítása