asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Poroló 19. - Montenegro (1981)

2010.05.26. 13:59 efes

(Poroló - e cikksorozatban filmklasszikusokat nézek újra, mintegy "leporolva", megvizsgálva őket, mennyire "működnek" mai szemmel nézve.)

Szerintem, Dusan Makavejev, ma is élő, de 1993 óta nem filmező emigráns szerb filmes legenda Montenegro című filmje a mai átlagnézőnek már messze nem mond annyit, mint annak idején. A Mester legnagyobb közönségsikere volt ez a frivol, groteszk és helyenként bizarr szatíra annak idején, mely jellemző módon, a port.hu-n 10/10-en, míg az imdb-n csupán 6,9-en áll. A két tetszési mutató közötti különbség talán az előbbi állításomat is igazolja egy picit.

Az a néhány kattintó, akik a port.hun maximálisra értékelték a filmet, nyilvánvalóan már eszmélve éltek a hetvenes-nyolcvanas években, amikor a film játszódik, ismerik pl. a jugó, a vendégmunkás, a disszidálás, a Nyugat, a kapitalizmus, a marxizmus, a szabadság szavak jelentéseit, legalábbis azt, amit ezek akkor jelentettek. Továbbá, valószínűleg rendelkeznek azokkal a politikatudományi ismeretekkel is, melyek szükségesek Makavejev filmjeinek teljes megértéséhez, és nemcsak aktuálpolitikai zsurnál-észosztók manipulatív lózungjait mantrázák, jobb, és főleg más híján. Nem mondom azt, hogy akik nem ismerték, nem ismerhették e korszakot, azok kimaradtak valami jóból, és bánhatják, mert nem erről van szó. Csupán csak a történelem (sors?) gonosz szeszélye folytán most éppen abban a karosszékben ülnek, melyből e film főszereplőnője olyan radikális mozdulattal kelt fel. Az a jóléti társadalom, melyet Makavejev e filmben olyan vidor gúnnyal jellemez, most épp mi vagyunk, éljünk bár valójában szarul. A világ azonban azóta kinyílt, és mindenki láthatja a saját szemével, hogy mindig van, aki még nálunk is lényegesebben szarabbul él.

Az átlagnéző jobbára a rendszerváltás környékén talán éppen az első osztályba készült, így a dolgok valódi állásáról érzéki fogalma még nem lehetett. Az azonban valószínűleg mindenki számára lejön a filmből, hogy a fogyasztói társadalom unalma és igénytelensége ellen lázad a szőke hősnő, de azok motivációit, akikhez innen menekül, már nem biztos, hogy mindenki kritálytisztán fogja érteni. Az imdb-n vélhetően sokkal heterogénebb az olvasók összetétele, származási ország szerint, így nyilván több nyugati is kattingat, aki a filmnek csak ezt lázadó olvasatát fogja fel, a természetszerű történelmi sajátosságok miatt, talán ezért a 6,9.

Pedig Makavejev tökéletesen és ma is érvényesen látja a világot, amiben rendszerváltás ide vagy oda, ma is élünk. Itt is, ott is. Csak a szereplők mások. A nyelve ma már talán darabosnak, avíttnak tűnhet, sok mindent nem is értünk már annyira, meg olyan régen is volt az már, de ha szentelünk rá egy kicsivel több figyelmet, mint amennyit amúgy filmre pazarolnánk, akkor világosan fogjuk látni, hogy Makavejev az egyetemes filmművészet egyik kivételes, leginkább talán Kubrickhoz hasonlítható volumenű zsenije, még ennek a felületesen bohókás, jobban odafigyelve azonban nyilvánvalóan többrétegű, mély filmnek alapján is. Hát még, ha a Sweet Movie vagy a W.R. kerülne terítékre... Asanisimasa: 8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr472032873

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. No 2010.05.26. 18:43:31

Asszem a Sweet Movie-ra ültem be ittasan a pécsi Kossuth (most Apolló) moziba, és végigröhögtem félhangos "ezdeszar" felkiáltások közepette. Részben ez is vetett véget akkor bimbózó kapcsolatomnak.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.05.26. 19:04:39

@Dr. No: :D Makavejev zseni. Tényleg így reagálnak legtöbben filmjeire, de aztán ha van még merszed benne jobban elmélyedni, rájössz, hogy tipikusan az a "nagy marhaság, de van benne rendszer". Utána már csak a szalutálás jön. A későbbi filmjei már persze jóval gyengébbek, az ausztrál Coca Cola-kölyök naiv antikapitalista gagyi, a Gorilla délben fürdik pedig harmatos önismételgetés, modorkodás. Volt még egy, de az is szar. A korábbiak viszont nagyon komolyak...:D

alex4427 2010.05.27. 08:55:03

Hogy MA már ne lenne 10/10!?
Ennek hamarosan utánajárok, ill. nézek!
A bemutató óta nem láttam, de az egyik legnagyobb kedvencem (volt).

Sweet Movie. Ezt viszont nemrég láttam.
A filmtörténelem egyik legbotrányosabb filmje:
www.timeout.com/film/newyork/reviews/75746/Sweet_Movie.html%3Cbr%20/%3E
Igen. De nekem már a Taxidermia is sok(k) volt!

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.05.27. 09:17:31

@alex4427: Neked nyilván tetszeni fog megint, erről írtam. :) Annak nem mond semmit, aki nem tudja már ezeket a dolgokat.

A Taxidermia Dörmögő Dömötör a Sweet Moviehoz képest, mind merészségben, mind komplexitásban. De az sem érthető már a maga teljességében, ha azokkal az illető eszmerendszerekkel nem vagyunk tisztában. A linkelt kritika sincs vele tisztában.

Dr. No 2010.05.27. 09:56:43

@efes: Lehet, hogy mások magukban gondolják, de nem szoktak neki hangot adni. Szerintem teljesen illik Makavejevhez az anarchisztikus hozzáállás. Nem az első film volt tőle egyébként, amit láttam, de annyira helyhez és korhoz kötött, hogy lassan tényleg egyszerűen érthetetlenné válnak a filmjei. A Montenegrora nem igaz, mert ez a többi, általad említetthez képest közérthető. Tulajdonképpen nem tudom pontosan, hogy a Sweet Movie vagy a W. R. volt a pécsi moziban, mert sorozatban adták a filmjeit, arra a jelenetre emlékszem konkrétan - mint írtam, kicsit pityókásan néztem meg - amikor a kommunában (?) zabálnak, és az egyiküknek addig masszírozzák a hasát a perisztaltikával fordított irányban, míg konkrétan a száján nem jön ki a szar. Meg még a premier plánban pisilő aranyfaszra is emlékszem. Tulajdonképpen nem konkrétan a filmjei miatt nem szerettem, hanem a mögöttes kvázi-hippizmus(?)-összegző gondolatvilág miatt, távol áll tőlem ez a freudizmust marxizmussal keverő világmagyarázat.
süti beállítások módosítása