Amikor e cikk íródott, 2000. november 13-án is: Palesztinok és zsidók ölik egymást Izraelben, ítéletidő Angliában, Boeing-gép katasztrófája Tajvan szigetén, hurrikán sodor el házakat Ausztráliában. Véres tüntetések a globalizáció ellen szerte a világon. Miniszteri villa-építés Budapesten, szivacsos agyvelő-gyulladás, olajbotrány, sírgyalázások felekezetre való tekintet nélkül, keresztledöntés, parlamenti purparlé. A multiplexekből ömlik a csillogó, méregdrága hollywoodi tömeg-gagyi, a kereskedelmi rádiók és tévék üvöltve bombázzák idióta reklámokkal agyunkat, érzéketlen bábukként ütődünk össze embertársainkkal a zsúfolásig tömött autóbuszon és ehhez jönnek még a mindennapi apró-cseprő, filléres problémák.
Állandó nyomás ez mindannyiunk agyán, tompulunk, fásulunk rendesen. Valamiféle megkönnyebbülést talán csak a fantáziálás, az álmokba merülés jelenthet. Így álmodozik Anton is Veit Helmer fiatal, német rendező filmjében egy déltengeri szigetről, Tuvaluról, ahol a pálmafákat édes ukulele dallammal lágy szellő simogatja, ahol a szikrázó nap sugarai ezerfelé szóródnak a tenger finom csipkéjű habjain és a hó fehérségű homokon, ahol béke van, nyugalom és fény...
Anton segéd-uszodamester vak fő-uszodamester édesapja mellett egy elképzelhetetlenül szürreális fürdőházban, valahol Európa fenekén. Egy kietlen pusztaság közepén áll ez az intézmény, állandóan hulló vakolattal, hiányos, ámde teljesen elkopott csempézettel, lelógó, kitudja honnan-hova futó, örökké csöpögő csövekkel és egy Imperial márkájú ősrégi, de megbízhatóan zakatoló uszodagép-motor-szívvel. Senki sem foglalkozik azzal a néhány törzsvendéggel, akik pénz híján már csak közönséges kabátgombbal tudnak fizetni. Anton velejéig romlott, karrierista bátyja, Gregor azonban mindent elkövet, hogy a szívből üzemelő intézményt a nagytőke kezére juttassa, talán átalakítandó valamilyen plazává, de mindenképpen el szeretné tüntetni a föld színéről. Anton felveszi a harcot galád bátyjával, sőt még szerelmes is lesz a szép, fiatal Évába. A dolgok innentől észvesztő sebességgel bonyolódnak a valószínűtlen, de szívünk mélyén azért várva várt végkifejlet felé.
A Tuvalu Veit Helmer első nagyjátékfilmje tündérmese, felemelő, örökérvényű mondanivalóval, egyben nagyívű allegória és nevettető börleszk is. Csodálatos látványvilágú, képekben elmesélt történet, szinte teljesen dialógusok nélkül! Hihetetlenül tehetséges alkotók nagyszerű alkotása, amit minden igazi mozirajongónak és jóérzésű embernek látni kell. Az idei (2000-es) Médiawave látogatói tudják, miről beszélek, hiszen ott nagydíjat kapott ez a remek film, abszolúte jogosan. "Hiszek a képek erejében!"- nyilatkozta a rendező, mégsem nosztalgikus némafilm remake-et készített, annál inkább mai, friss, nem kultuszfilm, hanem remekműgyanús FILM-et. Megkockáztatom, hogy Chaplin, Keaton és Fellini méltó társává vált ezzel a művel a fiatal Veit Helmer. S már szinte mellékes, hogy egy filmben láthatjuk Denis Lavant-t, a Point-Neuf hősszerelmesét Djoko Rosić-csal a "legnagyobb magyar betyárvadásszal", és más elképesztő figurával egyetemben. Katarzis vár mindenkire, aki jegyet vált Tuvalura, melegség költözik szívébe és biztos lehet benne, hogy a világ más tájain is élnek emberek, akik a legjobb barátaik is lehetnek. Nem vagyunk hát egyedül. Asanisimasa: 10/10
Tuvalu, az álomsziget (Tuvalu, 1999)
2011.02.28. 19:29 efes
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Polgár Teréz Eszter - ZUG-TÉVÉ 2011.03.01. 08:56:22
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
wim · http://sajatszoba.blog.hu/ 2011.03.03. 14:34:07
Amúgy elfogult is vagyok: ha valaki Vigót idézi, nagyon kritikus szemmel nézem.
efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.03.03. 15:01:01
efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.03.03. 15:02:06
wim · http://sajatszoba.blog.hu/ 2011.03.03. 15:27:19
Különben meg mondom, elfogult vagyok, számomra az Atalanta a világ legbájosabb filmje (még ha régi is), és V.Helmer filmjei olyan mértékben idézik Vigo világát, hogy nem tudok nem elvonatkoztatni tőle. Az Abszurdisztánnal egyébként nem volt különösebb bajom, aranyos. Lehet, hogy ennek is nekifutok még egyszer, pihentebb állapotban.:)
efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.03.03. 15:38:51
wim · http://sajatszoba.blog.hu/ 2011.03.03. 19:59:34
efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.03.06. 18:33:36
wim · http://sajatszoba.blog.hu/ 2011.03.07. 17:46:12
(A hajót majdnem biztos, hogy nem Atalantának hívták, vagy ha igen, akkor határozottan félreolvastam.)
Meg fogom nézni végig, mégiscsak röhej így beszélni egy filmről, hogy végig se néztem.
efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.03.07. 18:21:58
Szóval, az egyértelmű, hogy Helmer ismeri, sőt igazán tiszteli Vigót, de sohasem nyúl tőle, hanem beköszön, ommázsol és kikacsint. De szerintem, ezzel együtt is, mindenképpen tiszta művészet az, amit csinál. Ugyanennyit kacsint Jeunet/Caróra és Kusturicára is. Denis Lavant pedig ugye, Léos Carax, vagyis a 80-90-es évek legújabb francia hullámának volt olyan arca, mint a klasszikusnak Belmondo.
wim · http://sajatszoba.blog.hu/ 2011.03.07. 19:30:52
Na, ezt a kérdést jól körbejártuk. :)
