asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Bedevilled (김복남 살인사건의 전말, Kim-bok-nam Sal-in-sa-eui Jeon-mal, 2010)

2011.03.21. 20:02 efes

A koreai filmművészet, úgy tűnik, képtelen felülemelkedni a bosszú-tematika bűvkörén. A jelenlegi (egyik) fesztiválkedvenc, a Bedevilled is nagyjából olyan, mintha Shindo Kaneto klasszikus Kopár sziget című filmjének lírai realizmusát ötvöznénk Park Chan-wook Bosszú-trilógiájának, vagy nagyjából bármelyik, tetszés szerinti kortárs dél-koreai film motívumaival. Hae-wonnak, a szöuli tisztviselőnek egy szép napon elege lesz a nagyvárosi stresszes életformából, ám ezt ügyfelei tudomására is hozza, ezért főnökei kényszerszabadságra küldik, hogy pihenje ki magát. A nő gyerekkora kedves színhelyére utazik, egy kicsi szigetre, ahol régi barátnője, Bok-nam várja. Amikor Hae-won megérkezik a szigetre, kezdetben minden békésnek, idillinek tűnik, később azonban egyre szaporodnak a baljós jelek.

A film Yang Chul-soo rendezői bemutatkozása, azonban valamit talán jelez szakmai előélete a tőle várható kunsztokról, hiszen Kim Ki-duk asszisztense volt a The Coast Guardban, a Tavasz, nyár, ősz, tél és megint tavaszban, valamint a Szamaritánus lányban. Nos, cselekményszervezésben lényegesen tisztább és egyértelműbb utat kezd el járni, mint mestere, nem nagyon használ szimbólumokat, nála amit látunk, az az, ami. A sarló az sarló, a furulya, az furulya és a kalapács is kalapács, mint azt látni fogjuk (ha látni fogjuk...). Hae-wont, a kettes számú főszereplőjét tényleg csak néhány snittel mutatja be, és pik-pakk elküldi az ominózus szigetre, ami ugyan nem kopár, de lakói éppen olyan kétkezi parasztemberek, mint a fent említett japán filmben: a látszólag idilli sziget valójában kemény és megalkuvásoktól mentes életvitelt kíván meg, ahol a férfi az isten, az asszony pedig állat, aki ezt tudomásul is veszi, sőt ragaszkodik is ehhez, mint hagyományhoz. Kivéve Bok-namot, aki egy szem csehovi nővérként vágyódik a reményei és vágyai szerint csodás Szöulba. A hagyományok azonban ezt nem teszik számára lehetővé - így a szigetre toppanó Hae-wont sem fogadják a helybéliek szívesen. Yang Chul-soo majdnem dokumentarista eszközökkel ábrázolja a sziget belső világát, pontosan mutatja meg a sziget lakói között feszülő lelki és érzelmi energiavonalakat, és van gondja arra, hogy (legalábbis nagyjából) pszichológiailag, és ok-okozatilag is előkészítse a film végi hentesmunkát (talán nyilvánvaló, hogy nem puhapihe rózsaszín habos-babos bűbáj lesz a vége). Hogy aztán ez kinek mennyire fogja felforgatni a gyomrát, az teljesen egyénfüggő. nyugati mozikhoz szokott szemnek az, amit Bok-nam végigvisz, egyértelmű túlzás. De szerintem a koreai gasztronómiát sem az Ó utcai koreai kifőzdében kell megtanulni, hanem odakint, az utcán, a hatás ég és föld. Az ott kapható igazi, helyi ízlés szerint készített kaják a legtöbb nyugati gyomornak ehetetlenek. Így van ez az itt látható vérfürdővel is. Túlzás innen, onnan meg... hát azt csak ők tudják, nekik hol van az ingerküszöbük. De a pontot a filmre az teszi fel, hogy mindez a gyerekkori barátság újraélésének és a női egyenjogúság elleni küzdelem jegyében zajlik. Az én öreg nyugati fejemnek ez már túl erős, túl erőltetett, és ráadásul nehezen tudom komolyan venni. Ha rendezői szándék szerint nem is kéne, akkor nincs baj, de azt hiszem, erről nincs szó. Így csak csodálkozom... (A kevesebb több lenne, és már efféle szentenciákat pedig meghagyom a nyugatiaknak.) Asanisimasa: 7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr502759891

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bog.art 2011.03.22. 13:50:45

hát, sajnálom, hogy nem jött be, szerintem ez egy igen-igen jó film, még ha nem is tökéletes - bár olyat viszonylag kevesen tudnak. különösen egy elsőfilmes rendezőtől remek teljesítmény. tévedés azt hinni, hogy a koreaiak "csak" bosszú-filmeket csinálnak, az mondjuk igaz, hogy a legjobb filmjeik zömében jelentős szerepe van az erőszaknak - és hát tényleg más némileg az agresszió-szemléletük, mint a mi társadalmunkban. a pak-filmekkel való analógia azért sántít, mert azokban szépen eltervezett, intellektuális, már-már művészi szintre emelt bosszúhadjáratokban gyönyörködhetünk, a bedevilled viszont a zsigeri, primitív lázadás az évtizedes nyomorgatás után, amit egy (vagy inkább két) szikra lobbant fel és akkor tarol, mint az erdőtűz. ilyen szempontból akkor már inkább az i saw the devil-hez hasonlítanám, azzal a különbséggel, hogy míg az előbbi mérhetetlenül hideg és távolságtartó (számomra undorítóan), addig a bedevilled rendezője nemhogy az áldozat(ok) iránt mutat nagy-nagy együttérzést, de még a primitív rabszolgatartókat is sikerül egy-egy pillanatra egészen emberinek lefesteni. na, nem azt mondom, hogy a személyiségábrázolás dosztojevszkij-i mélységekig hatol, viszont tagadhatatlanul hitelesek a karakterek és a szituáció - szerintem még a mi kis csiszolt európai kultúránkban sem kell olyan messzire menni, hogy hasonló közösségeket találjunk, mindegy, hogy északra, délre, keletre vagy nyugatra indulunk...legutóbb a belgáktól és a franciáktól láttam hasonlóan sokkoló filmeket hasonlóképp degenerált kisközösséggel, nyilván ők is az úgymondott "horror" irányába vitték el a dolgot, azokat mégsem "bosszúfilmezte" le senki. (kálvária?) nem is hiszem, hogy más irányba nagyon el lehetne húzni ezeket a történeteket, bár számomra soha nem a slash-elés volt horrorisztikus, a kivégzések már-már szimbolikus jelentőségűek ezekben a filmekben, igazából soha nem ezekre emlékszem vissza. az mondjuk, a bedevilled-nél is megtörte a film ritmusát, amikor a főhős tarolása már-már emberfelettibe ment át a sziget utáni zárójelenetben, de elnéztem a rendezőnek, mert egész addig végig együtt tudtam lélegezni a szereplőkkel. a színészi alakítások megint megdöbbentően jók (ahogy azt a koreaiaktól, ugye, elvárhatjuk), a fényképezés gyönyörű, és sikerült beszippantania -nekem ennyi nagyjából elég is, hogy igen jónak tartsak egy filmet. (a filmzenére már nem emlékszem. de a koreaiak mindig jó érzékkel válogatják ki a zenei betéteket.)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.03.22. 14:36:37

@bog.art: Nem mondtam, hogy szar... 7/10, az jó. Szerintem itt is ugyanaz van, mint a Park Chan-wook filmeknél, itt is elszállt az agya a srácnak, szemmel láthatóan kiesett belőle minden, amikor a vérfürdőt kellett rendeznie. De legalább vissza tudott találni. A zene az a szólózongora, édeskés dallamokkal, amúgy az egyik fő motiívum baromira emlékeztetett az egyik híres amerikai indulóra.

Veszélyes dolog ennyire nyíltan, szinte őrjöngve megmutatni a tomboló erőszakot, mert egy bizonyos mennyiség után gyorsan belefásul az ember, és unalmat vált ki. Az a néhány pattanásos horrorbuzi, akik erre verik, azok meg már úgyis stopot nyomtak a hosszas felvezető rész alatt. De nagy bajom nekem sincs a filmmel - bár nekem az I Saw The Devil jobban tetszett, talán épp azért mert nem vitte túlzásba az erőszak pornográfiáját. Ennek viszont az egyszerű és világos, mégis szinte móriczian tömör sztorija az, ami megragadott.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.03.22. 14:42:15

@bog.art: Na igen, a belgák még ennél is undormányabb kisközösségeket tudnak megmutatni, bírom is azokat. :) Ez megvan? (asanisimasa.blog.hu/2010/05/21/bruno_dumont_flandria_flanders_flandres)

Meg az osztrák nagyon nagy kedvenceim: Ulrich Seidl, vagy Nicolas Geyrhalter. Fú, na azok a durvák. :))))

bog.art 2011.03.22. 17:52:21

@efes: nem láttam még egyiket sem, elolvastam az írásod a flandriáról. kösz', hogy ajánlottad őket - majd szép lassan, módjával beemelem őket a repertoárba, de nem fogom elkapkodni, mert az ilyen filmek után mindig napokig depressziós vagyok...:-)))
süti beállítások módosítása