asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Uborkaszezonsaláta 3.

2009.07.13. 08:01 efes

Táncos a sötétben (Dancer in the Dark, 2000) - Ritkán szoktak "kokit" osztani a kortárs filmművészet egyik ér(in)thetetlen szent tehenének, Lars Von Triernek, pedig járna neki. Ezért a filmért legalábbis mindenképpen. Az egy dolog, hogy ezzel beemeli a vitathatatlanul tehetséges és vitathatatlanul irritáló izlandi Björköt a film örök Pantheonjába, de az egy másik, hogy ennek egy egész filmet alárendeljen, kvázi videoklip-gyűjteményként. De spongya rá, mert a musical-betétek furcsa, groteszk variációi üdítően hathatnak szemnek, fülnek egyaránt, Björk is meglepő erővel alakítja a tragikus sorsú, vak csehszlovák (mondjuk, akkor már miért nem izlandi???) nőt. Arra azonban alig van mentség, hogy Von Trier egész egyszerűen kifelejtette a filmből a Björk által alakított Zelma bíróság előtti védelmét, ami annak fényében, hogy később jelentkező ügyvéd többször is utal erre, az elődjének gyenge munkájára, elég ciki. Enélkül azonban csak a vádbeszéd sulykolja belénk a nyilvánvaló hazugságot, mi pedig az emiatt növekvő tehetetlen dühünket tévedhetjük esetleg katarzisnak. Holott, csak jól benéztük a Mester bénázását, ami így csak egy tetszetős giccs, és amiért minimum három koki jár Von Triernek. Jóindulatúlag fel sem tételezzük a számító hatásvadászatot, mint okot, mert akkor lenne az még több is. Így is asanisimasa csupán 7/10-re indexeli ezt az alaposan túldíjazott művet.

Az ajánlat (The Proposition, 2005) - Mintha 1994-es Murder Ballads című lemezének egyik dalát bontotta volna ki (a most író) Nick Cave egy egész filmmé, olyan sűrű, végletes és végzetes ez az ausztrál western (southern?). Műfajához mérve is meglehetősen brutális jelenetek tagolják sokkolóvá ezt az amúgy egészen fura, transzcendentális hangulatot sugárzó filmet, ami viszont így együtt sokkal érzékletesebb, hitelesebb képet közvetít Ausztrália hőskoráról, mint az ennél lényegesen nagyobb "mellénnyel" készült Baz Luhrmann-féle megagiccs. És hát átjön az egészen Nick Cave fura, költői világa, amelyben a sorsuk végzete felé száguldó hősök a banditák, rosszemberek, mégis ők beszélnek művészetről, szeretetről, fennkölt dolgokról, míg az egyszerű, közemberek szürke, arctalan és lelketlen masszát képeznek, a korbácsjelenetnél pedig kitűnik, semmivel sem különbek ők azoknál, akiknek vérét kívánják. A végén pedig mindenki megkapja azt, amit megszolgált. Amúgy egy klasszikus western-dramaturgiára épülő film ez, amely szervesen kapcsolódik az utóbbi évek "nu-western"-ként is emlegetett vonulatához, valahová a közvetlen élmezőnyhöz, a No Country...-hoz, a Jesse James meggyilkolásához és a többihez, neves sztárok elővezetésében: Guy Pierce, Emily Watson, stb. 8/10.

Hideg nyomon (Gone Baby Gone, 2007) - Ben Affleck öccsét, Casey-t főszerepelteti első rendezésében, mely talán kissé váratlanul, de igencsak jó film. Mondjuk, az írás megy neki, ezt tudhatjuk a nagyszerű Good Will Hunting óta, színésznek is elmegy, rendezni viszont eddig nem mert. A Hideg nyomon minden snittjén látszik, hogy kiérlelt, végiggondolt munka, a Good Will Huntinghoz hasonlóan masszívan valóságközeli alapokon áll, emellett egy izgalmas műfaji kísérlet is a film noir egyfajta aktualizálására, realistán, sőt, naturálisan szociologizáló, erősen etikai attitűddel. Komoly problémákat vet fel a film, mind bűnügyileg, mint etikai viszonylataiban, messze vagyunk az álomgyártól, ez Amerika nagyobbik, meglehetősen fekélyes fele. Gyermekrablás, drog, korrupció, maffia, simlis rendőrök a téma, melybe Ben Affleck keményen és egyenesen beleszáll. Ötletes profizmussal boncolgatja sztoriját, mely egészen a végéig tartogat meglepő fordulatokat, ráadásul és főleg úgy, hogy mindvégig erős gondolati tartalommal is párosul: komolyabb elemzést, esszét is megérne a Casey Affleck által alakított elsőre meglehetősen nyeglének tűnő magánhekus tettei értelmének, jogosságának, erkölcsi és etikai helyességének vizsgálata. Casey ráadásul eszköztelenül is igen jó színészi teljesítményt nyújt, csakúgy mint pl. a már sokszor atombiztosan bizonyított Ed Harris, vagy sokan mások a filmben. Én, debütációról lévén szó, megajánlok a filmnek egy erős 9/10-et, aztán majd meglátjuk...

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr291240805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Varga Denes 2009.07.13. 13:04:56

Most hogy közeledik az évtized vége, kezdem fejben összerakni az évtized 10 legjobb filmjét és nálam a proposition és a gone baby gone is erölködés nélkül benne van a tizesben. (Igaz a Brunot és a Transformerst még nem láttam :)) A gone baby gone-t érdemes összevetni a titokzatos folyóval mivel mindakettőt Dennis Lehane írta és mindkettő Boston ír munkásnegyedében játszódik. És ami hihetetlen számomra, hogy Ben Affleck rendezése minden tekintetben felülmúlja Clint Eastwoodét. Erre előzetesen kevesebb esélyt adtam, mint arra, hogy a kertünkben ásózás közben előkerül a Szent Grál.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.07.13. 14:19:17

@wurlitzer: Bizony! Én is meglepődtem, hálstennek. Írtam volna hosszabb, alaposabb posztot is, de éppen az ilyeneknek nem kedvez a nyár, nálam legalábbis. Majd talán ha hűvösdödik...

kaamir 2009.07.13. 15:20:21

Na, azért Eastwood papa kilométereket vert az Affleck gyerekre, minden tekintetben. Jó film a Gone baby gone, de a Titokzatos folyó - sztem legalábbis - egy mestermű.
Az Ajánlat nálam 10/10-es, és hatalmas meglepetés.
A Táncos a sötétben meg olyan film, amit egyszer megnéztem, tetszett, de soha többé nem akarom látni.
süti beállítások módosítása