asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Ami a 2 előtt van (1, 2009)

2009.11.10. 17:42 efes

Sokan várják a filmezést Angliában tanult Pater Sparrow első magyar scifiként is emlegetett filmjét. Nos, az 1 nem az első magyar scifi, mert egyrészt az már régen megszületett (Szíriusz), másrészt, mert csak hosszas rángatással lehetne ráerőszakolni a scifi zsánerét erre a hogyismondjamcsak, katyvaszra. De krimit se lenne egyszerűbb. Inkább valamiféle szürreális utópia, afféle, mint a Meteo volt annak idején. Vagy képzeljük el mondjuk Tarkovszkij Stalkerjét egybegyúrva a Lost eddigi négy évadával.

Szóval valami ilyesmi, legyen elég, hogy a film producere Kamondi Zoltán. Aki látta a rendező-producer bármelyik filmjét, az érzékeli a koordinátarendszert. Igényes, de elég nehezen megfejthető szimbolikájú látványvilág és még bonyolultabb cselekményszövés. Pater Sparrow nála közérthetőbben fogalmaz, de a vizuális megfogalmazás igényességét ő sem adja alább. (Abszolút jogosan kapta a 40. Filmszemle szinte összes vizualitást elismerő díját a film: Tóth Widamon Máté operatőr, és a látványtervben is jeleskedő rendező mellett Varga Judit és Lányi Fruzsina.) Attól, hogy a film magyar viszonylatban kimagaslóan szép kiállítású, nézni még tereh. Leginkább egy közepesnél kissé jobban érdekes ötletzuhatagnak tűnik, melyet viszont láttunk már a kilencvenes évek elején-közepén: Jeunet-Caro, Tim Burton, Veit Helmer, stb. Valamiféle filmesszét látunk inkább, valami nehezen körülírható, lebegő sztorival, könyvekről, mindenségről, semmiségről, effélékről. Szorokin Jég című műve jutott még eszembe most, bár az azért lényegesen erősebb, és ami a fő, összeszedettebb mű ennél (az előadásról nem is szólva). Mindkettőben szerepel Mucsi Zoltán, ott Szúnyog, itt főszereplő. De ugyanúgy ordít, hál'stennek néha azért beszél is. Sinkó László meghökkentő karakter, de van súlya. Balázs Zoltán ágáló, harsány, túlhajtott figurája viszont idegesítő (-en sok). Mácsai Pálra viszont kifejezetten irigykedtem, az ilyen szerepekért lennék színész (a rejtvény megoldása a filmben van, a vége felé).

Nehezet vállalt a film, hiszen Stanislaw Lem sűrű szövegeit nehéz filmre ültetni, nem is sikerült ez maradéktalanul, egyfajta elkalandozós, asszociatív olvasat ez. Sparrow talán többre ment volna első filmként valami saját, szeméyes sztorival, az ilyen irodalmi alapanyagú, filozofikus példálózgatáshoz középkorú, magukról már mindent elmondó filmművészek szoktak fordulni. Egyszóval VerebesSparrow Peti rendezői debütálása egyelőre inkább egy költséges l'art pour l'art játéknak tűnik, mint komolyan veendő intellektuális kihívásnak, bár tagadhatatlanul van benne spiritusz, ahogy szokták azt a dorong után biggyeszteni, vörös farokként. A többit majd meglátjuk... Asanisimasa szerint: 5/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr991498253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alex4427 2009.11.06. 10:07:13

Azt hiszem, hogy akkor ezt ki bírom hagyni!
(Zárójel: hogyan lehet pár az szuper-tehetség Eszenyi meg a nem annyira szuper Kamondi!? Aki még rendezni is fog a Vígben! Az élet csupa rejtély!)

Elanor_ 2009.11.10. 22:07:07

én még a moziünnepen láttam, a film után berángatták a rendezőt meg Mucsit, az előbbi hosszan magyarázta, hogy nem a történettel akart operálni, ő olyan rendező, akit csak az esztétika érdekel - ha jól értettem, amit mond. nekem túl nagy kihívás erről a filmről írnom, de lehet, h majd azért elkövetem. :)

magyar-magyar szótár 2009.11.15. 03:46:13

Kamondi szuper. A műűűvelt értelmiseggek közül senki nem emrt annyit szívni, mint ő, a cigánylyányos filmje előtt kb 3 évig szívatták az alfeőd közepén a cigányasszonyok, mire a lényegről is beszéltek neki. teszemazt, elment velük böngészelni a határba. Eszenyi a színésznőség alföldróbertje, Kamondi pedig igen kemény. Szerintem ez egy olyan kapcsolat, mint Kulka János és Vári Éva házassága, fejben köttetett (most muszáj a szexről, jó, akor, tehát, ha fejben oké, akkor dugván is, na...)

magyar-magyar szótár 2009.11.15. 03:52:17

A filmrendezés annyiban hasonlít a regényíráshoz, hogy 40 éves kor alatt még edz az ember, ráadásul a kameramögötti lét az egyolyan birodalom, amiről halandó semmit nem tud. Egy takony nehezen tud egy ilyen birodalom istene lenni, a takony kamasz Sándor Pál, valami 40 volt? a Zsuzsák nélkül mire ment volna?
Jó jel, ha valaki tud emlékeztetni tarkovszkijra. Nálam ez úgy van, hogy vannak filmrendezők és van Kuroszava meg Tarkovszkij. Vagyis Tarkovszkij. Ami Koncsalovszkijban van, az áttűnés Őbelőle.

Egyszer arról kéne egy regényt írni, hogy tudott pénzt szerezni az Andrej Rubljovhoz meg a mesternegatív megsemmisülése után megint a Sztalkerhez és az meg egy másik film, ahogy újraforgatta.

A Sztalkert, aki meg akarja nézni, keressen valakit, aki tud oroszul, mondjuk a középiskolai orosztanárnénijét, ha nagyon jó volt. Megteszi egy kereskedelmiattasé is, aki 10-20 évet élt Moszkvában.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.15. 13:19:29

@magyar-magyar szótár: Ez valamiért nagyon kimaradt, de a Halálutak és angyalok nálam a művészfilm-blöff csimborasszója.

Tarkovszki tudott pénzt szerezni, mert akkor más volt a filmek státusza - élt még a művészet nimbusza, nem is emlegette senki a zsánerfilmet. Voltak azok meg volt a művészet, két különböző és egymással nem vegyülő dolog. Ma már nem lehet leszarni a közönséget, pedig milyen jó lenne. Nézd meg Tarr Bélát, szerintem a ma élő és még alkotó egyetlen zseni a filmművészetben, mégis ekézik mindenhol. Pl. a te kedvenceid. :)

alex4427 2009.11.15. 18:02:03

@efes: Kamondi. értem, amit mondasz (legalábbis a'szem!), de szerintem Kamondi nem blöfföl: Ő ennyit tud!
Az igazi blöff-mester Jancsó, aki régóta próbálja (sokaknál: nem sikertelenül) eladni az öntömjénező marhaságait magas művészetként.
Az első ilyen Jancsó "élményem" még a 80-as évek elejéről, színházból, amikor a Várszínházban rendezett valami oltári baromságot (Hernádi volt vszleg a drámaíró)...gondoltam, most aztán lesz jó nagy bukta! De nem! A közönség lelkesen tapsolt.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.16. 08:35:11

Nem, amit a szótár mond, azt a cigány-tematikájú filmjét ( port.hu/kisertesek/pls/fi/films.film_page?i_film_id=45049&i_city_id=3372&i_county_id=-1&i_where=2&i_topic_id=2 ) sajnos nem láttam, de többek szerint, akik véleményére szeretek adni, azt mondják, hogy jó. A halálutak és angyalok viszont nem jó, éppen a saját kódolású szimbólumrendszere miatt, amivel nem lehet mit kezdeni beavatatlan nézőnek. Ettől kezdve meg csak a nagy lila köd... A Dolinát én speciel dicsértem, tán egyedül a magyar placcon, elsősorban látványvilága miatt, ami bár tényleg drága, de mindenképpen egyedülálló volt akár világviszonyanlatban is. Itt azonban a cselekmény görgetése akadozott - erre utaltam itt az 1 kapcsán is.

Jancsó zsenialitását mi sem mutatja jobban, hogy még ma is indulatokat vált ki. Az Allegro barbaroig amit művelt az a filmművészet szempontjából ugyanolyan jelentőségű, mint Fellini vagy Bergman életműve. Jancsó filmnyelvileg óriási művészetet alkotott. Mi egyszer képről képre végigelemeztük a Szegénylegényeket, de egészen a mozgások koreográfiájának mértani leképezéséig, és azóta értem a filmet, azt hiszem. Tökéletesen átgondolt, sűrű és erős mű, egy teljesen eredeti látásmóddal elbeszélve. Erre, ilyen mélységű filmértelmezésre azonban ma már nincs idejük az embereknek, ezért egyszerűbb lesöpörni az asztalról. Ráadásul Jancsó markáns politikai jellegű nyilatkozatai is egyértelműsítik megítélését - bár nekem nem tetszően sohasem beszélt. :)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.16. 08:36:02

@alex4427: (Megszereztem az izlandi filmet, egyszer csak biztos megnézem...:)

alex4427 2009.11.16. 09:58:31

@efes:
BEVEZETÉS. Megint nem értünk egyet - látszólag. Megint nem fogok/fogunk anyázni, hanem megpróbálok/megpróbálunk érvelni. MIÉRT olyan nagy szám ez a mai Magyarországon? (Pl.miért, hogy Kertész Imrének megint neki estek az un. jobboldali lapok!?)
TÁRGYALÁS.
Dolina. A látványvilága engem is lenyűgözött.
Jancsó. Nem fogalmaztam pontosan. Én az utolsó 20 év Jancsó filmjeit minősítettem. És nem a Szegénylegényes korszakát!
A korai színházi példámmal csak azt akartam illusztrálni, hogy a blöff/blődli már akkor sem állt távol tőle! Az elmúlt/elkúrt 20 évben pedig vártam, sőt, elvártam volna tőle legalább egy Édes Emmához, Szabó Istvánhoz hasonló fajsúlyú művet. De helyette csak öntömjénező marháskodást és nevetséges politikai nyilatkozatokat/aláírásokat kaptunk!:(

magyar-magyar szótár 2009.11.20. 03:20:31

@efes: Ekézik? Én azt hittem, a jókiffiúk nyamilják. Az a hosszúsnitt a ködös káposztafődön. Kamondi látott olyant, amikor ment a bengészelő cigányasszonyok után. Ugye, nem mindegy, hogy 44kg-s asszony mén a zura gumicsimmájában vagy 112 kg-s műűvelt filmrendező velúrbakancsban a szántás sárhantjain által...
süti beállítások módosítása