asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Az út (The Road, 2009)

2010.02.12. 12:46 efes

Cormac McCarthyt (a wikipédia szerint) a mai kortárs amerikai irodalom első vonalába szokás sorolni, akit ma már az emberiség túlnyomó többségének meglehetősen távolinak tűnő Guttenberg-galaxisból őt a Coen-testvérek méltán sokat emlegetett Nem vénnek való vidék című filmje szakított ki, mely az ő hasonló című regényéből készült. Az út szintén, de ezt már az ausztrál John Hillcoat jegyzi, akinek nevét elsősorban a Nick Cave forgatókönyvéből készült Ajánlat című szikár és kegyetlen nu-western tette ismertté. Na, Az út akár ennek egyenes következménye is lehet, hiszen még szikárabb és még kegyetlenebb történet ez, de köthető akár a szintén ausztrál Mad Maxériához is, annak egy lényegesen pesszimistább, komolyabb és komorabb rokonaként. Hogy miért e vonzódás a komor jövőképek iránt Ausztráliában? Nyilván az ózonlyuk tehet erről, illetve a Nagasaki/Hiroshima atomgombafelhőinek viszonylagos közelsége, vagy az amerikaiak, franciák csendes-óceáni atomkísérleteinek hatásai okozzák az amúgy igen harsány, jókedvű és pozitív gondolkodású ausztrálok olykor borús gondolatait a jövővel kapcsolatban. Persze, lehet, hogy azért ennyire jókedvűek ma, mert tudják, hogy a jövő szar lesz... (Nick Cave mondjuk, ma se jókedvű...)

Hillcoat (és operatőre, Javier Aguirresarobe) is egy egészen komor, sötét, monokolor képet fest a jövőről, mely azonban minden egyes snittben, még amikor a legrohadtabb szituációt ábrázolják is, esztétikus és látványos. Kifejezetten delejes hatású, olykor szinte a híres német romantikus festő, Caspar David Friedrich festményeit idéző képek ezek. Nem nyilvánvaló az ok, sem Hillcoat, sem Mccarthy nem köti orrunkra miért pusztult el szinte minden élő a Földön, vegyi katasztrófa, atomháború vagy járvány, de mindegy is, mert egyikőjüknek sem az ok, vagy annak esetleges látványos effektekkel megoldható látványorgiája a fontos, hanem az, ami utána maradt: a pusztulás képei. Sötétbarna, szürke színek mindenhol, és még meleg sincs, a borult égből eső hull, köd terjeng és hideg, nyirkos minden. Állatok, madarak nincsenek, a fák és minden más növényzet is folyamatosan szárad, rohad, sorvad. Néhány ember maradt csupán életben. Hogy ők hogyan úszták meg a globális katasztrófát, ez sem lényeges - csak az, hogy most mi van velük és hogy van-e tovább... Benzin már régen elfogyott, élelem nincs, így a megmaradt emberiség nagy része kannibállá változott, ami logikailag is, erkölcsileg is, ontológiailag is egyértelműen a vég pillanatát jelöli. A film egy apa (Viggo Mortensen) és fia (Kodi Smith-McPhee) útját követi végig, valahonnan, valahová, le délre. Ők még jók, még nem esznek emberhúst - persze, nem kis szerencsével, rábukkannak egy földbeásott élelmiszerrejtekre - akik útjuk során talákoznak néhány túlélővel, rosszakkal, jókkal egyaránt.

A film egy szenvedésekkel teli utat követ végig, amelyen az Apa (Atya) a fiát (Fiú) tanítja, hogyan, milyen értékek szerint kell élnie ebben a világban, amikor ő már nem lesz többé. Erős katolicistakeresztény hangulat lengi át a filmet, ami talán nem leglepetés, hiszen ez a világszemlélet nem áll távol Nick Cave-től sem, aki a rendező Hillcoat szellemi jóbarátja, és Warren Ellisszel a film atmoszférikus és túlvilági zenéjét is jegyzi. Csak így, ebben a szemléletben magyarázható a kivételesen nyomasztó, apokaliptikus világvégehangulatot vizionáló film egyértelműen pozitív végkicsengése is - egy valódi disztópiában nincs helye reménynek, a fiú, apja halála után egyedül marad és legfeljebb egyet tehet: elszántan elindul a ködbe. Sőt, akár fejbe is lőheti magát; a végén egy sem maradhat. A film szinte teljes egésze, kivéve a végkifejlet utolsó tíz percét, egy végiggondolt, magasszintű esztétikai egységet képvisel, szinte már Tarr Béla vagy Andrej Tarkovszkij világát idézve meg, amit viszont a kissé édeskés finálé meglehetősen agyonvág. Egy pozitív végkifejlet persze még az említett példáknál is lehetséges, főleg a jelzett keresztényi párhuzamok tekintetében, de ennek gondolatilag kellene erre kifutnia. E filmnél azonban inkább a fogyasztói igényeknek megfelelni akaró produceri/alkotói döntést sejtek, ui. egy földbedöngölően negatív vég csupán egy szűk, szubkulturális réteg ízlésének felelne meg, a nagyobb közönség talán be sem fizetne egy kilátástalanul végződő, végletesen pesszimista történetre. (Nem tudom az eredeti regénynek mi a vége, idespoilerezhetné valaki a kommentekbe, aki olvasta...) Asanisimasa szerint ez a film így: 7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr501751884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ChrisDry · http://www.chrisdry.com/ 2010.02.12. 14:42:06

A filmdroidon megírtam részletesen a post után a meglátásaimat - ha érdekel (filmdroid.blog.hu/2010/02/05/the_road_6), nem részletezem azt tovább, abban leírtam mindent: nekem unalmas, egyszerű, bugyuta volt (de lehet hogy csak az én racionalitásom miatt idegesített a karakter(ek) hülyesége is). Pedig imádom a sci-fit és filozofálni is, de ha adott a helyzet, nem lehet eltunyulni, a karakter 1pár napot sem bírt volna ki, ahogy viselkedett. 10/3

ettumifilii 2010.02.12. 15:21:30

@ChrisDry:

"pedig imádom a scifi-t"

a road mióta scifi?

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.02.12. 18:49:26

@ettumifilii: Nincs éles határvonal a scifi és az utópia (pozitív és negatív, egyaránt) között, mindkét műfaj tartalmaz rengeteg közös elemet. Nem minden scifi űrhajós, lézerkardos izé, de igen sok a jövőben játszódik, mint ahogy az utópiák(disztópiák) túlnyomó része is. Nem is tudok jelen vagy múlt idejű utópiát. Az utópiák legnagyobb része felfogható scifinek, még a klasszikusok is, a Gulliver, Candide, sőt még Az ember tragédiájának falanszter-színe is. Szerintem. :)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.02.12. 18:57:20

@ChrisDry: Az emberiség túlnyomó része meghalt, hiszen alig látunk embereket a filmben, ezért van, hogy a faszi nyugodtan vándorol a gyerekkel. Délre mennek, mert ott (talán) meleg van, erre utalnak többször.

Nem hiszem továbbá, hogy ilyen direktbe kell nézni ezt a filmet, én úgy érzem, McCarthyt nem a sztori realitása érdekelte, hanem az, hogy egy szituáció kapcsán - ez a világvége - elfilózzon, elsősorban etikai és erkölcsi szempontból, erősen keresztény szemszögből: mi lesz akkor, s mi lehet. Ezt kúrja szét a nyálas befejezés, de addig én minden egyes kockát el tudok fogadni. Fel sem merült bennem, hogy mi miért van és hasonlók...

wim · http://sajatszoba.blog.hu/ 2010.02.13. 14:09:24

Ezt a filmet nem a nyálas befejezés "kúrja szét"; ha így lenne, még elégedett is lennék vele. Sokkal több sebből vérzik,ilyen pl. a zenehasználata, a gyenge színészi alakítások. Egyetlen erőssége talán a képi világa, ami persze egy McCarthy-adaptációban lényeges pont.
Jellemző, ahogyan Hillcoat vonzódik a végletekhez: egyfelől kemény, brutális, másfelől szinte csöpögősen érzelmes. Ezzel Az ajánlatot is agyon tudta vágni, bár azt még így is sokkal jobbnak érzem, minth a The Road-ot.(Csak mellékesen jegyzem meg, az említett szélsőségek legalább annyira jellemzőek a barátra és alkotótársra, N.C-re, így igazából nehéz eldönteni, bizonyos hibákért ki is a felelős.)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.02.13. 15:44:21

@wim: Én a hibát stílusnak veszem, amit el is fogadok, mivel Ausztrália is ennyire végletes, minden szempontból. Ezzel együtt nem tetszett a film végkifejlete. Színészileg szerintem is jobbára értékelhetetlen a film, mint ahogy a látványra erősen építő filmek túlnyomó többsége - itt csak alakok kellenek a kompozícióba, nem kell, hogy történjen velük belül bármi is, hiszen ami van, annak kívülről kell látszania. Ehhez gyakorlatilag nem is kellenek kvalitásos színészek, elég ha a koncepciónak megfelelően néznek ki.

A zene (zaj, hangfüggöny) szerintem tökéletesen megfelelt a képi világnak így az hibátlan. Nick Cave pedig egyike a mára mindössze néhány előadóra fogyatkozott számú rockzenésznek, akit még meg tudok hallgatni - valószínűleg őt is csak iszonyú szélsőségessége, no és megfelebezhetetlen hitele miatt.

wim · http://sajatszoba.blog.hu/ 2010.02.13. 16:05:34

Utolsó mondatoddal egyetértek, de az azt megelőzőt vitatom: leginkább a film elején idegesített, hogy a mélabús hegedű/zongoraszólamok mindenüvé odatolakodtak, nehogy elkerülje a figyelmemet, micsoda szomorú dolgok is ezek. Utálom a didaxist. Másrészt ami működött a Jesse James-ben, az itt zavart, ide sokkal szikárabb, minimalistább zenei aláfestést tudnék elképzelni. Vagy leginkább semmit.Persze,ízlések és pofonok...

szinema1 (törölt) · http://szinema.blog.hu/ 2010.02.21. 14:47:02

Mostanában egyre több olyan film kerül ki Amerikából is, melyeknek igazi cselkményük nincs, de mégis élvezhető, nézhető kreációk ezek. Ki tudja, talán érkezik vmi új korszak...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.02.21. 16:37:15

@szinema1: Új korszakot az Avatar jelenti: jönnek a 3d csodák. Ez a film inkább a Tarkovszkij-szerű európai művészfilmekre utal vissza, csak a fűszerezése lett amerikai. Ennek a filmnek rendezője ráadásul ausztrál:)

alex4427 2010.05.27. 20:50:17

Hát...ez nem jött be! Pedig az Ajánlat tetszett, pedig Nick Cave az egyik nagy kedvencem (máig felejthetetlen az Erkel Színházbeli koncertje!), pedig a képi világ tényleg a nagy német festőt idézi!
De sem a "story", sem a két főszereplő játéka (nem tudom eldönteni a gyerek vagy az apja volt a rosszabb)...szóval max 3/10.
Ja, és ha már Tarr Béla, akkor sokkal inkább az új román film, a Rendészet, nyelvészet!

Kárpótlás:
www.youtube.com/watch?v=dkhJWdZYBgg&feature=related

Bozótnéger · http://vadonszava.blog.hu 2010.07.14. 15:46:14

Sok érdekes kérdést felvet ez a film. Bennem például azt, hogy mit csinálhattak volna jobban a főszereplők az adott helyzetben:
vadonszava.blog.hu/2010/07/14/az_ut_a_tuleles_szemszogebol
süti beállítások módosítása