asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Winter's Bone (2010)

2011.05.19. 17:25 efes

Ez a film maradt még ki az idei (2011-es) Oscar-ceremónia főfőfődíjra jelölt alkotásai közül, talán nem is véletlenül. A Winter's Bone körülbelül annyira vethető össze mondjuk a Toy Storyval, A harcossal vagy az Inceptionnel, mint mondjuk egy maratoni futó teljesítménye a szakácsolimpia idei győztesével. A többi jelölt -bár azok is igen különböző műfajú, stílusú és hangvételű filmek- ízig-vérig profi, hollywoodi produkciók, ellenben ez nem az (még ha az is). Nem véletlenül kaszált a Sundance-en, a független film legnívósabb seregszemléjén, és egy csomó más, nem éppen a filmes fősodorhoz kapcsolódó fesztiválon. Olyan tipikus mozi ez, ami például gond nélkül nyerne egy magyar filmszemlét (nem röhögni!), a nagyszámú, ájuldozó kritikus hozsannája és a fitymálkodó közönség szórványos füttye közepette.

Az író-rendező Debra Granik állandó szerzőtársával, a filmtörténeti családnevű Anne Rosselinivel bizonyos Daniel Woodrell regényéből kanyarította e filmnek sztoriját, mely a Missouri állambéli Ozark hegység eldugott völgyeiben játszódik, napjainkban. Az erdős területen szétszórt rönkházas tanyákon érzelmi, lelki és anyagi értelemben egyaránt lepusztult véglények élnek, az olcsó pia, a házilag kotyvasztott metamfetamin és a cukormázas country-zene állandó delíriumában. Mintha egy valaha, a társadalomból kivonult és idebújt hippi-kommuna a huzamosabb narkózás hatásai által szétrobbant darabkáinak hétköznapjaiba cseppennénk. Mindenki mindenkivel valamilyen szintű rokonságban van, az asszonynak kuss a neve, a férfiakat nem kérdezünk semmiről, mert a végén még valami kiderülne. Móriczi szűkszavúság és rideg faragatlanság, fagypont körüli hideg a fűrészporral kevert sárban. A kutyaugatásszerű párbeszédek parancsszavak és tiltások, a konfliktusokat baltával, vagy még inkább puskával rendezik errefelé. Az igazán vad közép-nyugat. A film a 17 éves Ree Dolly sorsát követi nyomon, aki egyedül neveli katatón állapotban vegetáló anyját, valamint két kistestvérét. Apjuk, Jessup illegális droglaborja miatt bíróság előtt áll, óvadékként házukat és az azt övező erdőt jelölte meg. Azonban megszökik a rendőrségi őrizetből, így az óvadék elveszik: Ree-nek kisgyerekestül, beteg anyástul menniük kell, de nincs hova. Egy dolgot tehet: be kell bizonyítania, hogy apja halott - így az óvadék is semmissé válik.

A film a jól ismert westernsablonra épül: a "főhős (Ree) harca az igazáért" egyfajta variációját látjuk. Vannak lovak is, igaz karámban és inkább csak a baj van velük (drága az abrak), a mai westernhősök furgonnal járnak, vagy inkább gyalog, mint esetünkben. Tetteik célja azonban ugyanaz: megvédeni házukat, tulajdonukat, azt a földdarabot, ahová letelepültek és ahol élnek. A képek itt nem perzselnek, mint Melguiades Estrada temetésében, vagy a Nem vénnek való vidékben, itt hideg van - ez jellemzi a film szereplőinek, Ozark hegység völgylakóinak lelkivilágát legjobban. Ree úgy járja konok módon a fagyott, lombtalan erdőt, hogy szinte érezni azt a végtelen reménytelenséget, ami útját kíséri. A film első kétharmada nagyon erős, ahogyan megteremtődik a hely atmoszférája, ahogy megismerjük a főbb szereplőket, ahogy Granik belevonja a nézőt sötét, nyirkos, kietlen világába, melyről leginkább Nick Cave És meglátá a szamár az Úrnak angyalát... című könyve juthat eszünkbe. Jennifer Lawrence minden idegszálával azon van, hogy belülről alkossa meg Ree figuráját, Hollywoodban ez a fajta öncsupaszító, eszköztelen színjátszás lehet, hogy unikum, nem is rossz a csaj, amúgy. De nálunk, csak a magyar filmben is találhatunk tucatnyi hasonló példát, Nyakó Julitól, Ozsda Erikától és Czinkóczi Zsuzsától Varga Máriáig, így a lelkesedésem ez ügyben erősen visszafogott. Viszont el kell ismerni, hollywoodi mércével igen komoly teljesítmény az, amit a film teljes szereplőgárdája véghezvisz. Állítólag, a forgatást megelőzően, hónapokkal korábban a helyszínre költözött az egész stáb, hogy magukba szívják a genius locit. Ez meg is látszik a filmen, minden kocka abszolúte hiteles(nek hat, hiszen nem ismerjük ezt a vidéket, ezeket az embereket). Pici spoiler következik: Az utolsó harmad azonban, meglehetősen pozitívra hangolt kicsengésével szerintem elrontja a filmet - egész egyszerűen nem hiszem el, hogy ebben az itt megismert, velejéig rohadt és romlott világban egyszercsak eljő a tavasz, csakis valami súlyos, apokaliptikus pusztulatot tudok elfogadni, minden más hiteltelen. A film első kétharmadából legalábbis egyenesen ez következne - persze, ha továbbgondoljuk a filmet, akkor azért nincs itt semmi sem megoldva... Azonban így ez a film picit olyan, mintha egyszál magamban állnék a préri közepén, rohan felém egy 900 kilós bölénybika, orrlyukain dühösen fújtatva a gőzt, azonban ahogy közeledik, úgy lassul az iram, úgy szelídül a tekintet s már majdnem elér, amikor megáll és békésen legelni kezd. Asanisimasa: 7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr212644023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_DelMare_ · http://reviewtonight.uphero.com 2011.02.07. 22:18:02

most esett le miért volt nekem a TrueGrift közben néha dejavu-m: volt némi párhuzam a két nyakas csaj között.

amúgy szerintem sem volt rossz, az más kérdés, hogy ha agyonvernek sem emlékszem a film végére..

Gukker 2011.02.08. 10:07:32

"Az utolsó harmad azonban, meglehetősen pozitívra hangolt kicsengésével szerintem elrontja a filmet"
Hja, a hollywoodi átok. :)
Sosem felejtem el, mikor kijött Luc Besson Jeanne D'Arc filmje. Az USA-ban azért fikázta szét a filmakadémia, mert micsoda dolog, hogy a főhősnő végigszenvedi a filmet, megdicsőül, aztán a végén meg meghal. Ráadásul kivégzik!
A franciák meg hiába mondogatták, hogy persze, hiszen így is volt. :)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.02.08. 18:31:02

@Gukker: :) Vigyázz, mert a Filmakadémiának olyan tagjai vannak, mint pl. Szabó István vagy Koltai Lajos... De jaja. A civil életben abszolút bírom ezt a töretlen, szinte naiv optimizmust, ami nemzeti sajátosság az amerikaiaknál (e filmben mondjuk éppen nem...:), de ez filmen tényleg idiótán hat.

nikodémus 2011.02.19. 11:23:42

Nekem nagyon tetszett, végig arra gondoltam, hogy itt, Közép-Európában is vannak ilyen vidékek ilyen emberekkel - kiváló filmalapanyag lenne. A finálé tavasza pedig szerintem elég halvány volt ahhoz, hogy ne zavarjon. Azért a főszereplő kislány nagyot alakított.

ettumifilii 2011.02.20. 19:35:26

@nikodémus: Szerintem sok hasonló európai film készül, konkrétan ilyen történetre nem tudok hirtelen példát, de az "eldugott helyeken, furcsa emberek, durva tettei, lassú történetmeséléssel bemutatva" formula azért elég gyakori akár a magyar filmekben is, pont azon gondolkoztam a film nézése közben, hogy nem itt tanult e filmezni a rendezőnő esetleg :)

nikodémus 2011.02.20. 20:10:31

@ettumifilii: "pont azon gondolkoztam a film nézése közben, hogy nem itt tanult e filmezni a rendezőnő esetleg :)"

Hát ebben van valami. :-)

alex4427 2011.06.23. 08:53:11

Ha ez (díjnyertes) magyar film lenne, lenne 500 nézője. Vagy legyek nagyvonalú: 5000!
Nekem amerikaiként sem jött be.
Lehet, hogy nem izgat ez a műfaj? A True Grit-től sem voltam elájulva. (Pedig nagy Coen rajongó vagyok!)
süti beállítások módosítása