asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Egy komoly ember (A Serious Man, 2009)

2010.11.04. 17:32 efes

A zsidóság példátlan életrevalóságát szerintem annak köszönheti, hogy gazdag hagyományaikban mindig fontos szerepet kapott a dolgokra rákérdezés, a vitatkozás, az egészséges szkepticizmus. A történelem folyamán megtanulták, hogy nem szabad semmit feltétel nélkül elfogadni, legyen az egy falat kenyér, vagy egy szóbeli útbaigazítás, komolyabb, nagyobb súlyú dolgokról nem is szólva. Ha egy gój (vagyis nem zsidó) bepillantana egy vallásos zsidó iskolába, talán meglepődve tapasztalná, hogy nebulók nem vigyázzállásban darálják feleltetéskor a bemagolt szöveget, dogmákat, hanem egymással, és a tanárral is vitatkozva érvelnek mellette, vagy éppen ellene. A zsidó lét fontos jellemzője, hogy szinte minden pillanatban szembesülnek saját zsidóságukról, akár belülről, akár kívülről érik őket az ezt kiváltó hatások. Folyamatosan újradefiniálják magukat, elhelyezik magukat a saját kultúrájukban, és az egész világban, de a vallásukban is. Talán ezért van, hogy minden zsidó származású művész életművének komoly szeletét saját zsidóságával való viszonyának tisztázásának szenteli. A kortárs mainstream film egyik meghatározó alkotópárja, Joel és Ethan Coen ezzel az ismét Oscarra jelölt filmjét (is) áldozza ennek. Az Egy komoly ember bevallottan önéletrajzi ihletből készült, a fő karaktert, Larry Gopnik matematika-tanárt a Coen-testvérek saját apjukról mintázták, így nyilvánvalóan a tizenévesek minden problémájával és éppen bar micvója (tehát saját zsidó indentitásuknak nagy nyilvánosság előtt elkövetett coming out-ja) körüli teendőkbe bonyolódott csúnya kisfiú is a két filmes egybegyúrt gyermekkori emlékképe. A plasztikus, és külön-külön is eredeti háttértörténetbe bugyolált mellékszereplők is mind annyira valóságosak, hogy minden bizonnyal valóban nem az amúgy fürge fantáziájú Coen-gyerekek képzeletéből pattantak elő.

Sajnos a film legfőbb hibája talán éppen ez, hogy Coenék ezúttal nem tudtak határt szabni a feltoluló emlékeknek, sztoriknak, a film cselekménye így vészesen túlzsúfoltnak, ebből fakadóan viszont szétesőnek, szétszórtnak tűnik. Nincs igazi drámai íve a filmnek. Bár van benne tragédia, éppúgy, mint komikus elem, mégis inkább valamiféle életkép ez a késő hatvanas évek tipikus közép-nyugati kertvárosának zsidó mikroközösségéről, egy családi ünnepség köré felfűzött anekdota-csokor és/vagy alapfokú héber/jiddis nyelvlecke. Azonban pontos és karakteres mellékfigurákat láthatunk Roger Deakins megszokott minőségű képein. Picit mosolyoghatunk, picit könnyezhetünk, de ne várjunk olyan apokaliptikus földbedöngölést, mint amit a Fargótól vagy a Nem vénnek való vidéktől kaptunk, nem is szórakoztat úgy, mint a Nagy Lebowski vagy az Ó testvér, merre visz utad? Ez csak amolyan személyes vallomás Coenéktől, ami azonban az előbbiekhez semmilyen tekintetben nem mérhető. Asanisimasa szerint: 6/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr881766954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

v_lad 2010.02.18. 18:26:29

Abszolút nem bántam meg a megtekintését.

Valóban nem volt egy világmegváltó film. Akkor nevettem nagyokat, amikor a később autóbalesetben meghaló, leendő új férj volt a képernyőn. A pasiból csak úgy áradt a Réz András féle mély bölcsesség, és azoknál az öleléseknél már nem tudtam megállni a röhögést.

Ugyanakkor a vége szerintem eléggé negatívra sikerült, nincs feloldozás, csak a halál fenyegetése.

_DelMare_ · http://reviewtonight.uphero.com 2010.02.18. 22:49:27

ezzel most megint csak nem tudok vitatkozni. élvezhető és alapjáraton jól összepakolt Cohen film lett, de számomra zavaró volt, hogy sok utalást nem értettem meg, persze ez saját kultúrálatlanságom okán fogom fel. egy 7est azért dobok rá, mert nincs szívem más 6pontos filmekkel egy kalap alá venni. az azonban tény, nem ez fogja a tesók koronáját megtestesíteni.

_DelMare_ · http://reviewtonight.uphero.com 2010.11.04. 23:01:31

jah, és azt majdnem elfelejtettem mondani [:)], h a Fargo például nekem pont nem jött be, pedig sokan tartják kivételes műnek - számomra érthetetlen módon.

kaamir 2010.11.06. 12:23:23

Szerintem tűpontos és rettentően morbid film ez is. Nem nagy élmény nézni (sőt), mert Coenék teljesen lemondanak a szórakoztatásról, de ettől válik a kisember nyomorúságának hiteles lenyomatává.
Én mindenesetre egy Coen filmen se töprengtem ennyit, mint ezen.
Hangulattól függően 5 és 10 pont közt bármit tudnék adni rá.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.11.06. 12:57:41

@kaamir: Világos, nekem sem a pontosságával bajom, csupán azzal, hogy ebben a zsidó önidentifikációs topikban ennél rengeteg alaposabb és/vagy mélyebb és/vagy viccesebb és/vagy komolyabb mű született a Heller, Bellow, Roth, Singer, Kertész-féle irodalmi művektől a Woody Allen és Todd Solondz, Amos Kollek filmjeiig. Plusz ehhez hozzáveendő a nem kis számú, zsidó származású ismerősök életén, konfliktusain tapasztaltakat személyesen tapasztalt, megfigyelt, elmesélt sztorik... Szóval, ehhez nekem nem nagyon tudtak sokat hozzátenni ezúttal Coenék.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.11.06. 13:00:03

@efes: Plusz szerkezetileg sem tűnik túl stabilnak ez a film.
süti beállítások módosítása