asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Angyal a lépcsőn (Angela's Ashes, 1999)

2010.10.02. 12:45 efes

A tavaly elhunyt Frank McCourt hazánkban is nagy sikert aratott önéletrajzi regényéből rendezte ezt a filmet Alan Parker, mely több olyan néző véleménye szerint is méltó filmes változata a regénynek, akik korábban olvasták a regényt. Nem sok ilyen van a filmtörténetben, hogy egy korábbi, sikeres irodalmi mű rajongói ne esnének azonnal neki a mozgóképes változatnak. Persze, a filmet rendező Alan Parker sem mondható nyeretlen kétévesnek, sem filmesként, de még irodalmi művek filmre adaptálásában sem: életművének jó részét irodalmi és/vagy színpadi művek feldolgozásai teszik ki.

Cinikusan persze ezt értelmezhetjük úgy is, hogy szegény Parkerbe nem sok eredetiség szorult, persze az nyilván a józan értékelés másik véglete lenne. Az Angyal a lépcsőn, miképpen Parker legtöbb filmje, egy igen tisztességes, nívós munka, mondhatnám mestermű. 145 perces hossza már önmagában jelzi, hogy a rendező kezét nem kötötte nagyon semmilyen produceri nyereségérdekelt kicsinyesség, hiszen ennyi minimum kell egy éveken átívelő cselekményű regény méltó megfilmesítéséhez. McCourt regénye -így a film is- egy Frank nevű ír kisfiú felcseperedésének története. Frank nyilván az író, maga. A huszadik század húszas-harmincas éveiben vagyunk, Frank és családjának sorsa mai ésszel alig felfoghatóan nehéz. Brooklynnban kezdődik a történet, ahonnan Frank családja, a szokásostól eltérően, vissza kénytelen emigrálni a "lucskos, nyirkos Írországba", ahol az emberek tömegeit az éhínség és a tüdővész gyilkolja. Ennyi elég annak érzékeltetésére, hogy Frankék helyzete mennyire nem irigylésre méltó. A sokgyermekes család hullik, mint az eső, van a filmben jónéhány temetés. nem várt csattanó nincs, és nem is lehet a film végén, hiszen McCourt 66 éves korában írta meg a regényt, így nyilvánvaló, hogy Frank túlélte szörnyű gyermekkorát. Komor hangulatú a film, a nap talán csak a legutolsó kockákon süt ki először, azonban rengeteget esik. Szinte árad a dohos penészszag a filmből. Hányás fröccsen, ürülék loccsan a házak közötti utca közepén futó árokba. Elvakult ír nacionalizmussal feltupírozott bigott katolikus hit az emberek egyetlen mentsvára, egyben sorsuk kerékkötője is. Frank családja és szinte a teljes ír társadalom ezt mókuskereket hajtja. Komoly probléma az alkoholizmus, Frank apja révén tapasztalja meg ennek áldatlan hatásait. Azonban rank mégiscsak felnő, és még a szerelmet is megtapasztalja, igaz, azt sem sokáig - szerelme megismerkedésüket követően, hamarosan meghal tüdővészben. Azonban, a lentnél nincs lejjebb, és a sors kereke előbb-utóbb felfelé kezd lódulni...

A film éppen csak annyira dagályos, hogy még emészthető maradjon. Ahogy Parkernél megszokhattuk, néha túlhúzza művét szentimentál-fokozatba, amit aztán biztos érzékkel rendre vissza is tud rántani néhány földhözragadtan ocsmány jelenettel a reáliába. Atmoszféra-teremtése hibátlan, tökéletes illúziót keltő. Igen jó a film szereposztása, remek Robert Carlyle az alapvetően szerencsétlen, kilátástalan sorsát megoldani nem tudó, gyenge jellemű, alkoholista apaként, visszafogottságában megrázó Emily Watson, és remek a Franket három különböző életkorában alakító gyerekszínész is. Azonban maga a sztori, egészen a halvány reményt keltő végkifejletig annyira szomorú, hogy nem könnyű nézni a filmet. Viszont, ha beszippant, akkor már nem is enged. Aprókat lehetne kötözködni, lehetett volna belemenősebb a durva jeleneteknél Parker, lehetett volna sarkosabban szólni az ír katolicizmus képmutatásáról, hogyan hunyt szemet emberek tragédiája felett és hogyan méricskélt kettős mércével, nyúlhatott volna szabadabban McCourt regényéhez, azonban a végeredmény így is hatásos, felkavaró és megrendítő mű. Asanisimasa: 8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://asanisimasa.blog.hu/api/trackback/id/tr962339221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

thorvald. 2010.10.03. 15:04:01

Meglepő, hogy nem írtál a kisfiú humoráról. Ezek szerint ezt nem ültették át a filmbe? A könyvet (könyveket) többször is olvastam, sőt, az első rész nagy kedvencem, pont a kisfiú sajátos világlátása, humora teszi olvashatóvá, mert amúgy nem egy derűs könyv. Ezt az adaptációt már régóta tervezem megnézni, kedvelem Parker filmjeit (sőt, A fal az egyik kedvencem).

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.10.03. 18:43:47

@thorvald.: Mondjuk azt, hogy jelzésszerűen. Én nem olvastam a könyvet, így nem tudom, mennyire erős Frank fanyar humora, most, hogy mondod, érzem, hogy volt humora. Parker azonban -úgy érzem- inkább a sorsára koncentrált. De most, hogy mondod, van humora Franknek...
Nekem a Madárka volt kedvencem, könyvben is, zenében is (Peter Gabriel), filmben is, ma már nem hiszem hogy tetszene. Meg az Angyalszív, azt láttam pár éve, na az már megkopott nálam. De Parker jó rendező, igazi mester. Csak az a pici "knézy-i" plusz hiányzik belőle, amitől zseninek nevezhetném...
süti beállítások módosítása