asanisimasa

Anima = lélek, átvitt értelemben: kísértet, szótagolva: asa-nisi-masa, magyarul: kivi-sévér-tevet, ahogy az Fellini 8 és fél című filmjében szerepel. Kérdések, javaslatok, ajánlatok, munka, állás, effélék: efespontasanisimasakukacgmailpontcom . A posztok végén lévő pontozás szimpla tetszési mutató, semmi több. Azt mutatja, hogy az adott film mennyire tetszett. A címkefelhő helyett használd a 'keresés' opciót a jobb oldali oszlopban. Kiválóan működik, ha egy szóra, egy kifejezésre, az adott rendező vagy színész családnevére keresel rá.

Friss topikok

Carlos Saura - Fados

2010.08.14. 09:37 efes

Carlos Saura, a neves spanyol rendező jelentős életművének a latin zenei kultúrát feldolgozó részének e filmjében a szomszédos Portugáliába látogatott. A Fados kísérlet a sajátos hangulatú zenei műfaj lényegének megragadására, tánccal, énekkel és zenével, valamint az ezeket megjelenítő képek erejével.

Lisszaboni történet

A jellegzetes nemzeti zenei műfajt -nem is olyan nagy meglepetésre- a német Wim Wenders ismertette meg a világ szélesebb közönségével, mint ahogyan tette azt nem sokkal később a kubai zenével is (Buena Vista Social Club). A Lisszaboni történet című filmjében, a Wendersre jellemző történet -egy Lisszabonban forgó film befejezése körüli zűrzavar- mellett szerepelt az a Madredeus nevű együttes is, mely melankolikus hangulatú dalaival nagyban hozzájárult a film hangulatának megteremtéséhez. E filmmel a modern fado-t játszó együttes a világhírre repítette magát és az egész zenei műfajt is. Az ún. „világzenei” színpadok kedvelt fellépőivé váltak e kevesek által értett, de a szuggesztív előadásmódnak köszönhetően mindenki által érezhető dalok előadói, mint például a már említett Madredeus, a selymes hangú költő Camané, a lélegzetelállító hangjával és hidrogén szőke, fiús hajával, tejeskávé bőrével egyaránt bódító Mariza, és kicsit távolabbról az egyik legnagyobb sztár, a Zöldfoki-szigetek mezítlábas dívája, Cesaria Evora. Carlos Saura Fados (fado-k) című filmjéből pedig megtudhatjuk, hogy maga a fado is lisszaboni történet, hiszen a műfaj e város kikötőnegyedében, annak tavernáiban, bordélyaiban született meg, mintegy kétszáz évvel ezelőtt. És él a mai napig.

Carlos Saura

Luis Bunuel és Pedro Almodóvar mellett Saura neve a válasz, ha azt kérdezik: spanyol filmrendező? Sokaknak persze elsősorban minimalista eszközökkel készített táncfilmjei ugranak be, hiszen flamengo-trilógiája (Vérnász, Carmen, Bűvös szerelem), a fantasztikus Antonio Gadesnek és táncosainak is köszönhetően komoly flamengo-láz robbant ki Európa-szerte a nyolcvanas években. A néhány évvel későbbi, még elsöprőbb tangólázhoz is komoly köze volt a Tango című tangófilmmel, míg a Salome például az ismert bibliai történetet mesélteti el a balett nyelvén. Saura azonban készített „normális” fikciós filmeket is, melyeket több alkalommal díjaztak a legkomolyabb fesztiválokon is, mint Cannes, Berlin, sőt több Oscar jelölése is volt. Elismertségét jelzi az is, hogy ő rendezhette a barcelonai Olimpia hivatalos filmjét is, a Marathont. Készített kosztümös, történelmi témájú kalandfilmeket vagy krimiket éppúgy, mint neorealista stílusú, dokumentarista drámákat. Második felesége (háromszor nősült) Geraldine Chaplin, Charlie Chaplin lánya volt, ez önmagában elég ahhoz, hogy az illető bekerüljön a filmlexikonokba, Saurának azonban ez nemcsak családi jogon megy. Fados című filmjében Saura újra a latin zenéhez fordult, ez alkalommal a szomszéd ország, Portugália nemzeti zenei műfaját, a fado-t vette górcső alá.

A Fados

Saura e filmjében az 1995-ös Flamenco című filmjéhez hasonlóan, a fado, mint műfaj természetét, lényegét, történetét, evolúcióját próbálja megfogni egy átfogó panoráma keretében. A filmnek nincs valódi dramaturgiája, nincs sztorija, nincs cselekménye. A film elején egy szűkszavú inzertben olvashatjuk a fado történetét, attól kezdve, még csak nem is időrendi, keletkezési sorrendben következnek a dalok. Híres énekesek, mint pl. a legnagyobb „fadistának” tartott Amália Rodrigues archív felvételről, illetve a maiak: Camané, Lila Downs, Mariza és a többiek egészen olyan élő legendákig, mint Cesaria Evora, vagy a brazil Caetano Veloso és Chico Buarque éneklik sorba a fado-kat, a Saurától megszokott próbatermi környezetben, stilizált és vetített hátterek előtt mozgó gyönyörűséges táncosok táncával illusztrálva azokat. Ebből a keserédes, parttalanul áramló képi és zenei kavalkádból, minden narráció és cselekmény nélkülözésével, mégis kirajzolódik, mi is a fado valójában: tiszta, őszinte, lélekből fakadó líra, a dalba öntött fájdalom, az elvágyódás, a magány és olykor az öröm, a szerelem és a boldogság egyéni megfogalmazásai, viszonylag szigorú harmóniai és hangszerelési kötöttségben. Összhatásában maga a portugál lélek „hangja”, ha szabad élni ez alkalommal ilyen sztereotip kijelentéssel. Úgy hozzátartozik Portugáliához, mint a portói bor, vagy Cristiano Ronaldo. A fado semmivel össze nem téveszthető hangulatához legalább annyira szükséges az előadó személye, saját szuggesztív előadásmódja, mint az, hogy portugálul énekeljen. Az 's' és 'zs' hangokban dúskáló, lágy, bársonyos hangzású portugál nyelv önmagában is zenei hatású, a fado-t tán nem is lehetne más nyelven énekelni. Legfeljebb franciául, de azt már chanson-nak hívjuk. Saura filmje egy kaleidoszkóp a fado-ról, átfogó képet kap belőle az is, aki soha nem hallott e műfajról, aki viszont már kedvelője e melankolikus műfajnak, az hátradőlve élvezheti azt másfél órában. Ennyi a film, nem több, nem kevesebb.

Asanisimasa: 6/10

Mi lesz ma? - Péntek

2010.08.13. 10:11 efes

Igen érdekes filmeket találtam mára, kocsmapéntek ide, kánikula oda, minden más nyári közhely amoda.

Kezdetnek itt van A végső visszaszámlálás (film+, 19.00), melyben egy komplett, modern repülőgépanyahajó ugrik vissza az időben -egy mágneses vihar okán- egyenesen a második világháború Csendes-óceáni hadszínterére. Ott aztán igen vicces helyzetet eredményez, amikor a modern F-11-esekkel, meg tudomisén milyen vadászbombázókkal, és más csúcsfegyverzettel felszerelt hadigép néz szembe az orrmotoros kamikázékkal... A hamisítatlan B-kategóriás fíling ellenére, az óriási színészekkel (Kirk Douglas, Martin Sheen) és az 1980-ban teljesen korrektnek számító látványvilággal ez mégis a filmtörténelem egyik legklasszabb időutazós filmje. Én legalább húszszor láttam, még a VHS-korszakban.

Az Idétlen időkig szintén régi kedvenc (AXN, 21.00), az idétlen cím ellenére ez egy igen komoly vígjáték, de mint ahogy talán Salamon Béla is mondotta: Viccelni is csak komolyan szabad. Főszerepben Bill Murray (a képen). Nettó őrület.

A Bombabiztos (Viasat3, 21.20) egy általam ismeretlen Stephen Frears-film, mely azonban valószínűleg le fogja gyűrni (nálam) Bill Murray-t, ugyanis a lehengerlő szereposztás és az olyan dolgok, minthogy "A feszült ritmusú, valós időben játszódó film különlegessége, hogy a producer, George Clooney javaslatára a nagyszerű sztárok élőben, vágások nélkül, gyakorlatilag színdarabként játszották el a filmet. Ez volt minden idők talán legkomplikáltabb filmje, amelyet közel harminc rejtett kamera rögzített!" nekem már elég.

Késő estére egy svájci dráma maradt (m2, 22.35), mely a svájci rock(rap, akármi) szubkultúra setét bugyraiba kalauzolja el a nézőt. A rendező Samir, a film cím pedig Hófehérke (értsd: kokó). Fogalmam sincs, mi lesz ez, még lehet akár valami is...

Mi lesz ma? - Csütörtök

2010.08.12. 09:52 efes

Ezúton köszönve a jókívánságokat, ma nem is lapozunk tovább a Duna tévénél, mivel itt, ma, egész estés kínálatot találunk érdekes(nek tűnő) filmekből.

Kezdetnek vacsorázzunk meg Floyd bácsival, tálalás 20.30-tól. Ma galamb lesz chiantival, zöldfűszerekkel, fokhagymával és májjal, majd osso bucco vagyis "lyukas csont". Ezután könnyű vaddisznóragu következik sült zelleres, hagymás, répás és gesztenyés körettel, valamint almával és borban párolt barackkal. Gondolom, a szokás szerint, a maestro is könnyű olasz borokkal kíséri majd a mai vacsit.

A szerelem bősége című filmet nem láttam, de ma megnézem 21.05-től. Romantikus drámát ír az ismertető, ami amúgy lehet akármi is, itt azonban nagyjából tényleg erről lesz szó - álmatlan író, véletlen találkozások, nagy beszélgetések. Kitűnő a film szereposztása, a mindig nagyon jó Morgan Freeman és Greg Kinnear mellett Selma Blair és remélhetőleg nem statisztaszerepben Marozsán Erika is feltűnik ebben a 2007-es moziban. (A képen az első három látható, sorrendben, ahogy talán éppen a mi Erikánkat látja meg. Vagy nem.)

22.50-kor egy 2006-os német film keződik. A Lépj közelebb a leírásból engem kicsit Jim Jarmusch Éjszaka a Földönjére emlékeztet, de valószínűleg tök más lesz. Sebaj, szeretem a német filmeket, melyek már régen nem tükrözik a németekkel kapcsolatos, ismert és ostoba sztereotípiákat, hanem éppen ellenkezőleg, sokszor elegánsan és finoman éppen megcáfolják azokat. Ebben a vígjátékban valószínűleg a nagyvárosi, modern társadalom elidegenítő és magányossá tévő struktúrájába nyerünk majd bepillantást.

Mi lesz ma? - Szerda (Update)

2010.08.11. 12:22 efes

Na, a mai a tipikusan az a nap, amikor egyáltalán nem kell tévét nézni. Nincs mit.

UPDATE!!! - Illetve, dehogy nincs: Anglia - Magyarország a Wembleyben!!! Gera Zoli a cséká! (Sport1, 20.00)

Mi lesz ma? - Kedd

2010.08.10. 10:08 efes

A Szizsén a nulladik nap, amelynek ajánlásával be is fejezem az azzal való foglalatoskodást, hiszen ami engem érdekel ebből a bizniszből, az lezajlik már ma. Nem mondom, a jazz- vagy világzenei színpadon biztosan lesz olyan előadó, akit szívesen meghallgatnék, de az oda vezető, eurokonform okádék részegségen én ugyan keresztül nem megyek (annyiért, amennyiért). Szóval, ma 18.00-tól a Világzenei színpadon Cseh Tamás Emlékkoncert lesz, melyen ismert magyar előadók játsszák el kedvenc Cseh Tamás-dalukat. Szerintem a Pannonia All Stars Ska Orchestra-, vagy Harcsa Veronika Bin Jip-jének verziói is igen izgalmasak lehetnek, az autentikusabbnak tűnő Quimby vagy Balaton interpretációk mellett.

Aki ezek, és a majdnem kánikula ellenére is otthon akar maradni, az nézze meg 21.00-tól a filmmegen a Sin City-t, amelyet saját művéből rendezett Frank Miller képregény-guru, Robert Rodriguez és Quentin Tarantino atyai, de főleg szakmai gondoskodása mellett. érdekes film lesz, szerintem ez mindenképpen az egyik legjobban sikerült képregény-film, mely készült valaha is. Kemény, karakán, mer artisztikusan stilizálni, amellett, hogy végig izgalmas, pergő mozi, a film noir revival egyik fontos darabja.

Emellett (illetve ez alatt) egy izraeli dokumentumfilmet tudok mára ajánlani, mely Hat emelet mélyen a pokolban élő illegális palesztin munkások nehéz sorsát mutatja be megrendítő erővel. (Duna Tv, 22.15)

Mi lesz ma? - Hétfő (Vikkend edisön)

2010.08.09. 11:57 efes

Hát, szar nap lesz a mai, tévézés szempontjából. Tulajdonképpen a szokásos sorozatok vannak, illetve dzsé-kategóriás baromságok a szokott helyükön, nem ragozom őket. Vagy pedig:

A Tűzvonalban negyedik évadát kezdi el másodjára a Duna Tv, 21.00-kor. Már adták pénteken ezt a részt, én nem estem hasra tőle, sőt, kifejezetten untam, ráadásul ... nem spoilerezem el, mi van Bucival.

Vagy megnézhetjük kilencvennegyedjére, hogyan menti meg saját magát Harrison Ford, mint az Egyesült Államok elnöke, Az elnök különgépében. (Viasat3, 21.20)

Mi lesz ma? - Vasárnap (vikkend edisön)

2010.08.08. 11:47 efes

Szóval. Lehet a hátamra köpködni, én a Men In Blacken mindig jól szórakozom, legalábbis ez még mindig így volt az ezt (RTL Klub, 20.00) megelőző minimum tíz esetben. Ezúttal a második etap kerül adásba.

A Duna Tv érthetetlen okokból, egyik kezével megsimogatja Kenyeres Bálintot, a kitűnő, fiatal magyar filmest, a másikkal pedig szépen alányes, hiszen Kenyeres két kisfilmjét szimultán adja a két csatornáján: A repülés története 20.40-től a Dunán, míg a Before Dawn 20.45-től a Duna II-őn. Egy seggel márpedig nem lehet két lovat meglovagolni (bár két jogdíjat viszont zsebre lehet tenni - akinek viszont ez fáj, az éljen annyiból egy hónapig). Kár a másikért, mert méltán elismert, bravúros kisjátékfilmekről van szó.

Viasat3, 22.00 - A pénz színe. Billiárd-film, nemzedéki konfliktusokkal, a végén viszont nyilván minden helyére kerül, főszerepben Paul Newman és Tom Cruise, aki rendezte: Martin Scorsese.

Aki nem kíváncsi ilyen hollywoodi csillagzuhatagra, az viszont kapcsoljon az m2-re, 23.00-kor, hiszen a Vágyak boltja című észt filmdráma éppen neki készült. Nem láttam ezt a filmet, nem tudom milyen, az észt filmekben viszont eddig még nem csalódtam sohasem (nyilván nem azért, mert észtek, hanem mert...).

Mi lesz ma? - Szombat (Vikkend edisön, slágvortokban)

2010.08.07. 11:47 efes

Csak egy kőkorszaki számítógép áll a rendelkezésemre a hétvégén, amelyen kín írni, így csak slágvortokban ajánlanék három filmet mára, mivel úgy tűnik, az idő mindenre alkalmas, csak éppen strandolásra nem.

A Dunán 19.50-től egy 1955-ös René Clair-filmet adnak, A nagy hadművelet a címe, és főszerepben az ötvenes évek nagy-nagy francia idoljait, a filmtörténelem egyik legnagyobb párosát, Michéle Morgant és Gérard Philipe-et láthatjuk. A film egy léha katonatiszt és egy elvált asszony nemvárt szerelmét mutatja meg, melyre a háború vet setét árnyékot. Igazi, veretes és klasszikus romantikus film lesz ez.

A film+ 21.10-től dr. Hannibal Lecter életének egy újabb fejezetével ajándékozza meg azt a nézőt, aki erre kíváncsi. Hannibal természetesen Sir Anthony Hopkins, magyar hangja Sinkó László, és jó étvágya van. A film szerintem gyengébb, mint amikor a bárányok még hallgattak, de azért az óvatlan nézőre egészen biztosan ráhozza a frászt. A rendező Ridley Scott, valamint Sir Hopkins kiváló asszisztenciája (Julianne Moore, Gray Oldman és Ray Liotta) a garancia erre.

Az este zárásának az m1-en találtam egy filmet, melyet már többször ajánlottam, így most is, mert bár alapvetően egy erős közepes film, Kevin Bacon mégis ebben, Az igazság fogságában nyújtja élete eddigi legjobb alakítását. 22.40-kor kezdődik.

Az ágyban (En el Cama, 2005)

2010.08.06. 09:04 efes

Ritkán láthatunk chilei filmet, azonban rövidesen megnyugvással konstatálhatjuk, hogy ez alkalommal szó sincs amolyan dagályos, latinos bőbeszédűségről, itt aztán nem lesz semmi mellébeszélés. A nyitóképeken gyakorlatilag semmit sem látunk, csupán matt fénypaszmagokat, váltakozó árnyékalakzatokat, viszont halljuk, amint két izzadt test zihálva ritmusosan egymáshoz cuppan. Nem látjuk, csak halljuk azt, amit már nem annyira szeretkezésnek, inkább egyszerűen párzásnak szokás nevezni. Közeledik a végkifejlet, egyre gyorsabb a ritmus, a zihálás sikoltásba csap, a kamera által mutatott kép is kezd jelentést nyerni: a furcsa fény-árnyékjátékot az okozta, hogy az operatőr, mintegy felütéseként a filmnek, keresi a lepedő alatt a párzó párt. Az orgazmus közeledtével meg is találja őket. Líraian erotikus képek, pornografikusan dévaj hangok.

Egy ágyon látjuk a párt Az ágyban című filmben, szeretkezés (párzás) után, izzadságtól csatakosan, hallgatva, némán. A lány töri meg a hosszú csendet, cigivel kínálja a fiút. Háttérben, fejük felett neonfelirat villog: SEXIT. "Afféle" motelszoba. Hosszú beszélgetés kezdődik a fiú és a lány között, amely a film végéig kitart, de nem az a szappanoperákból ismert latinos csacsorászás, hanem szaggatott párbeszéd folyik kettőjük között, amelyet rendre cigi-, tévé-, rádióhallgatás- és párzásszünetek szakítanak meg. Olyan beszélgetés, amelyet ágyban szoktak párok folytatni, előtte és utána. Intim, csapkodó, mély és játékos. Hogy ez egy ebbe voyeurként, leskelődőként csatlakozó nézőt mennyire érdekel? Nos, ez nagyban függ egyrészt magától a nézőtől, mennyire pszichologizáló, lelkizős alkat, illetve és főleg, a szereplők beszélgetése mennyire érdekes.

Nagy feladat és nagy merészség bevállalni ilyen filmet egy rendezőnek. Másfél órára lekötni a néző egyre könnyebben elrebbenő figyelmét mindössze két ember beszélgetésével igen komoly feladat, még ha van egyáltalán hiteles, igazinak ható párbeszédekkel megírt forgatókönyve is. Matias Bize chilei rendező szereti az efféle "klausztrofób" helyzeteket, korábbi filmje (Sabado, esküvői videó) is gyakorlatilag egy helyszínen, szinte vágás nélkül készült. Az 65 perc volt, eme újabb, az ágyban forgott filmje már 85 perc, és több vágás is van már benne. Azonban e vágások csupán a kamera látószögének, helyzetének, a beállítások változásaira utalnak, nem a cselekményt szabdalják a dramaturgia szabályainak megfelelően, mint az szokásos. Tehát gyakorlatilag ez is felfogható egysnittes filmnek. E filmezési mód elképesztő koncentrációt követel rendezőtől, a stáb tagjaitól és a majdnem végig meztelen színészektől egyformán. Nem tűnik végtelennek a csaknem másfél óra, tehát e feladatot megoldották, bizonyságul ezt néhány fesztiválon díjakkal is honorálták.

A film cselekménye a két szereplő, Daniela (Blanca Lewin) és Bruno (Gonzalo Valenzuela) párbeszédéből bomlik ki. Megtudjuk, egy bulin ismerkedtek meg aznap este, tehát tulajdonképpen ismeretlenek egymás számára. Aztán beszélnek filmekről, filozófiáról, saját életükről éppúgy, mint a csók általi nyálcserében keveredő bacilusok tömkelegéről, és más banális dolgokról. Közben előttünk, leselkedő nézők előtt két nem túl boldog élet sejlik fel, amelyek e kósza éjen pillanatnyi örömöt, társat keresve és találva fonódnak egybe, csakhogy törvényszerűen szétváljanak, amint pirkad.

Az ágyban attól függetlenül, hogy a két szereplő mindvégig majdnem meztelenül mutatkozik, szeretkezik, kifejezetten ízléses, csendes, melankolikus film. A vásznon magától értetődő természetességgel mozgó, játszó színészeknek, valamint a természetesen megírt párbeszédüknek köszönhetően nem unatkozik a néző, bár másfél órán át nézi két ember életét. Semmiképpen nem tömegmozi, inkább egy intim együttlét élménye ez. Nem meglessük őket, mint Zsuzsannát a vének, inkább mint meleg nyárestén kikönyökölve a gangon hallgatni a ház zaját. Otthonos érzés. Asanisimasa:
7/10

Mi lesz ma? - Péntek

2010.08.06. 09:03 efes

Egy őrült nap lesz ma. Kezdjük az estét azzal, hogy becsukjuk az ablakokat, mert azt mondják a meteorurológusok, hogy még az ég is le fog ma szakadni. Kapcsoljuk be a televíziót 19.00-kor -feltéve, ha biztonságos földkábelesek vagyunk- és a Duna egy óriási Kaposvári Rákóczi-Újpest labdarúgó mérközéssel fog minket lenyűgözni. Ha kibírtuk a következő két órát halálra röhögés nélkül, akkor rögtön utána (21.05) eljön az igazság pillanata: meglátjuk, mi lesz Buci Bordással és mi lett a kitűnő Tűzvonalban című magyar akciósorozatból. Képünkön Stohl András.

Utána laza félóra szörf, majd az m2-n 22.35-kor egy igen jó kis chilei film jön, mely elejétől a végéig gyakorlatilag Egy ágyban játszódik. A következő posztban mondom, mi van vele.

Alternatívának lesz Hellboy (AXN, 21.00) vagy Bölcsőd lesz a koporsód (Viasat3, 21.20), de ezek azért igen alacsonyra teszik a lécet.

És a hajó megy (E la nave va, 1983)

2010.08.05. 13:39 efes

Ilyen filmek ma már nincsenek. A világ teljesen másfelé jár, már az olyan mozik is bezártak szinte mind, ahol az efféle filmeket néztük/nézték annak idején. Számomra ezek a filmek jelentették az igazi mozit: ezekért volt élmény az az esemény, egy moziELŐADÁS, amire megvettük az olcsó jegyet, ahogy izgatottan ittunk egy kólát vagy kávét az előtérben, és alig vártuk, hogy beülhessünk a piros plüssel bevont székbe és lessük, hogy megtörténjen a varázslat. Sosem voltunk sokan, de mindig éppen elegen. Nem is értettünk mindig mindent pontosan, de azt mindig éreztük, hogy valami történt velünk a megelőző bő másfél-két óra alatt. Fellini az egyik utolsó olyen mester volt, aki még képes volt efféle varázslatra. A mai ficsúrok, ez a Nolan, meg a Fincher, de még Spielbergék is csupán olcsó szemfényvesztők hozzá képest. Fellini még művész volt, ezek már csak csepűrágó pojácák.

Persze, a művészek sokszor éhen haltak, őrületükben fülüket vágták le vagy legtöbbször a gyógyíthatatlan szifilisz vitte el őket, Fellini azonban még közülük is kiemelkedett: az olaszok mindig is elismerték, büszkék voltak rá, mégha nem is értették minden filmjének minden kockáját. Sikerben és joviális jólétben élte életét a Maestro. És a hajó megy egyik utolsó filmje, már messze nem tartozik jellegzetes nagy művei közé, azonban mégis megtalálható benne az összes Fellinire jellemző motívum. Az erősen stilizált, szimbolikus környezetben egy hajdani fényes sikereket arató társaság groteszk figurái gyűlnek össze egyik tagjuk temetésére - a luxushajó egy hajdani értékrend, egy letűnt kor temetésére indul. Fergeteges táncbetétek kavarognak a fedélzeten, néha az egész utazóközönség a legénységgel összeáll, hogy elénekeljen egy-egy odavágó, ismert kórust valamelyik nagyoperából, ám közben a művészet hiú, fennkölt, mégis nagyon emberi és szeretetreméltó világára a történelem kíméletlen árnyéka borul. Fellini kis anekdotákból fűzi össze filmjét, mely a végén a tőle megszokot csúfondáros grimasszal rántja vissza az álmélkodó, meghatódó (vagy a mai filmeken szocializálódott értetlenkedő) nézőt a rideg valóságba. Ám a film folyamán mindvégig képes egy csakis reá jellemző, egyedi világot megteremteni -tanítanivaló a film nyitójelenete, hogy Fellini milyen szépen úsztatja át a filmet némafilmes kattogásból a filmes valóság színes álomvilágába- ahová a nézőt úgy emeli be és a végén úgy billenti ki, ahogyan azt egy nagy varázslótól elvárhatjuk.

Ez a hajó azonban már régen elment... Ma már nincs az a producer, aki ilyen ötletekre pénzt biztosítana, nincs az a multiplex, ami műsorra tűzné de nincs már meg az a közönség se, amelyik beülne egy ilyen filmre. Ez a fajta szimbólumokat és allegóriákat sorjázó elbeszélőmód, amely eleve számít a néző műveltségére, asszociációs képességére, ma már nem pálya a profitorientált és primér ösztönök minél gyorsabb és minél látványosabb kielégítésére gyúró blockbusterek világában. Talán így is van ez rendjén, hiszen a tömegnek mindig is kenyér kellett, meg cirkusz, hogy nyugton maradjon, aki pedig ehhez még valami fűszerre, valami finomságra vágyott, az elébb-utóbb úgyis eljutott Fellinihez, Huszárikhoz, Kazanhoz, Kuroszavához és a többiekhez. Úgy leszünk velük is, mint Leonardóval, Michelangelóval: ha valami hiányzik, náluk mindig megtaláljuk azt. (Mi másért állna a mai napig százméteres sor bármelyik műveiket bemutató múzeum előtt...) Asanisimasa: 9/10

Mi lesz ma? - Csütörtök

2010.08.05. 09:27 efes

Egyrészt, drukkolhatunk, hogy az Európa-bajnokságon úszók ne ázzanak szét Balatonfüreden, illetve a Margitszigeten, másrészt 20.30-tól, a Dunán megnézhetjük, Floyd bácsi mit főz Bolognában, illetve Velencében. Haltintás tagliatellét bébikagylóval? Sajttal, spenóttal, tojással és szerecsendióval töltött raviolit?. Egy finom baccalát, vagyis egy tőkehalból készített pürét vagy egy hamisítatlan risotto biancót? Vagy éppen több száz ember bámész tekintetetétől kísérve egy igazi, velencei módra készített hallevest, nem máshol, mint a híres Rialtónál? Naná, hogy ezt mind.

Rögtön utána, ugyanitt kezdődik Egy asszony élete, egy Guy de Maupassant novellájából készült francia dráma. Mint az elvárható, e filmben részünk lehet szívszorongatásban, tanúi lehetünk egy zárdában nevelődött lány boldogságának és hasonló élményekben.

22.20-tól a Cool-on David Fincher Zodiákus című baromi hosszú filmjét vetítik. Én speciel nem szerettem ezt a dokumetarizmussal kísérletező thrillert, kétfejű öszvérnek tartom, amelyik nem tudja kitalálni, hogy balra avagy jobbra kell mennie, ráadásul a slusszpoénnal (illetve annak hiányával) is komoly gondjaim vannak... Sokan azonban fequeszarnak tőle, így itt a helye. Lehet, hogy én is teszek még egy próbát vele. Előzetes:

Mi lesz ma? - Szerda

2010.08.04. 09:16 efes

Ma kissé talán lanyhul az igényes tévénéző traktátusa, amellett, hogy elkezdődnek az Úszó EB közvetítései is a királyin, két fronton.

Kezdetnek azonban vegyük A vörös bárót, ami 19.05-től kezdődik a filmmegen, első világháborús, duplafedelű repülös film, én utáltam, de sokan szerették, ezért ajánlom. Aztán magukra vessenek...

A Movies24 filmcsatornáról azt hiszem, még sohasem ajánlottam semmit, ami elsősorban azért van, mert noname lónyálak vannak általában műsoron, a másik pedig, hogy nálam baromi szemcsésen, gyakorlatilag nézhetetlen minőségben jön csak ez az ingyenes, nonstop filmadó. Ma, 20.00-tól azonban másorra tűzik Atom Egoyan Eljövendő szép napok című filmjét, amit annak idején szerettem. Lassú ritmusú, de mégis feszültséggel teli film ez egy szörnyű baleset metafizikájáról, Ian Holm óriási alakításával.

21.20-tól az RTL Klub egy számomra ismeretlen angol komédiába kezd, Komolytalan kormornyik címmel, amely ha a Waczak szálló vagy a Csengetett, Mylord? irányban megy el, akkor nézhető alternatívája lehet a másik adó követhetetlen House-ismétléseinek. (Azt mondja a húgom, hogy ez egy elég ócska családi mozi, már kétszer látta, muszájból. Hát így...:)

Zárásul pedig a Dunán (22.40-től) megnézhetjük, hogyan mutat egy wuxia-film élőben (felvételről), a színpadon. A Shaolin a szélben című kínai balettfilm minden bizonnyal látványosabb és érdekesebb előadás lesz a Duna Tv néhány nappal ezelőtti förmedvényénél. (Amelyért én kérek elnézést.) Valami ilyesmire számítsunk:

The Runaways (2010)

2010.08.03. 18:49 efes

Tulajdonképpen hibátlan rockkarrier-film az eleddig ismeretlen Floria Sigismondi által rendezett The Runaways sztori, kár, hogy számomra ez a művileg összepakolt glamrock stílus igen messze áll. Maga a film azonban mégis bejött, szórakoztató volt, kicsit szomorú, igazságos és hiteles, átjött belőle a csajok energiája és maga, a rakendroll is. Virtuóz módon vágott darab ez, ha a zene meg sem szólalna alatta, a néző lába akkor is dobogna, olyan ritmusa van, pusztán a képeknek. De zenével még jobb. Ízelítőnek egy kis eredeti Runaways, hogy tolták a csajok, anno:

Dakota Fanning felnőtt, és akkora színésznő lesz belőle, mint ide Hollywood. Már most is az. Itt is atomerősen hozza a a zenekar 15 éves énekesét, aki olyan dögös, mint 3 Marylin Monroe. Sorsa is olyan. Ha ő énekel a filmben, akkor viszont veszély van: énekesnek is kurva jó. Muszáj leírni, hogy kitűnő partnere van, Joan "I Love Rock & Roll" Jett szerepében az Alkonyatban befutott Kristen Stewart itt képes színésznőként viselkedni, játszik, így személyében is van remény, feltéve, ha előbbre tartja szakmai karrierjét bankszámlájának tömésénél. Igen komolyan hengerel a filmben Michael Shannon is, aki a gyakorló pszichopata zenei producert, Kim Fowleyt alakítja, aki a valóságban a Runaways kitalálása mellett igen szerteágazó életpályát fut a mai napig. Let's rock! Asanisimasa: 7/10

Bőr (Skin, 2008)

2010.08.03. 18:09 efes

Részleteiben pontos, cizellált és árnyalt a holland Hanro Smitsman Bőr című filmje, mely egy meglehetősen sajátos skinhead-karriert mutat be a hetvenes évek végének Hollandiájában; azonban az összkép mégsem egyértelműen jó. Olyan ez a film, mint amikor egy stréber diák felel, és óriási igyekezettel akar megfelelni a tanár által elvárt igényeknek. Arra a kérdésre, hogy például, mikor volt az 1848-as magyar forradalom, elkezdi Árpád apánk (illetve, stílszerűen Árpád, a punk?) bejövetelétől és befejezi Orbán Viktor második eljövetelével. Finoman, kínosan ügyelve a részletekre mutatja be a késő hetvenes évek különböző underground szubkultúráinak jellegzetességeit, szórakozási szokásait (khm...), gondosan megkülönböztetve egymástól az alapvetően balos, anarchista punkokat az egyszerű munkáskörnyezetből érkező, fehér vagy karibi származású hardmodoktól a szervezett szélsőjobbos rohamcsapatokig terjedő, különböző típusú skinheadekig. Azonban az egész konfliktus felvetése, hogyismondjamcsak, nem kicsit tú mács. Nem mintha nem fordulhatna elő a filmben felvázolt "karrier", de az már annyira abszurd, hogy saját hitelét ássa alá.

Frankie (Robert de Hoog átélten alakítja), a félig zsidó fiú, folyamatosan konfrontálódik részben nemzedéki, részben zsidó hagyományai okán apjával, így legtöbb idejét karibi származású haverjával tölti, ska-zenét hallgatva és ismerkedve a különböző tudatmódosítószerek áldásos és áldatlan hatásaival. Egyedül anyjához kötődik, aki viszont halálos beteg. Ahogy Frankie lába alól egyre jobban csúszik ki a talaj, úgy távolódik el véglegesen családjától és a (félig) zsidó identitásától, a fekete skinhead baráti körétől és úgy kerül bele a neonáci skinheadek ultraerőszakos bandájába. Karrierje azonban nem ezzel ér véget...

Frankie története csak akkor elképzelhető, ha maga az élet írja meg így, ha azonban ezt valaki egy íróasztalnál találta ki, akkor igen könnyen megkapja a manipuláció és erőltetett didaxis vádját, méghozzá teljes joggal. Részleteiben lehet igaz a film, persze, zsidóból is válhat neonáci skinhead, miért ne fordulhatna ekkorát a sors kereke (volt ilyen film is már), de hogy ehhez még hozzájön a karibiakkal való etyempetyem, majd az a sok córesz, ami ez utáőn jön és amit nem spoilereznék ide, szóval ez már túl sok egy ilyen kicsike nézőnek, mint én is vagyok. Tehát, igen zavarbaejtő film Smitsman alkotása, ám azt sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy vacak. Igen sűrű, dinamikus a cselekménye, komoly drámai hatásokkal operál, kifejezetten illúziókeltő és hiteles a korabeli holland, külvárosi punkszcéna megjelenítése, ugyanilyen hitelesek benne a fazonok, így maradnék az elején leírt hasonlatnál: ez egy igazi strébermunka. Van benne minden kutyafüle, azonban legalább így a lényeg is benne van. Csak ki kell hámozni belőle. Asanisimasa: 6/10

süti beállítások módosítása